مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز زاد و ولد آهوان مغان در سایت تکثیر و احیای آهو در شهرستان اصلاندوز خبر داد.

به گزارش خبرنگار رکنا در پارس آباد ؛ شهند گفت: زاد و ولد آهوان مغان در سایت احیای آهوی مغان آغاز شده و این زاد و ولد تا دهم تیر ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه همزمان با فصل زاد و ولد آهوان و دیگر گونه‌های جانوری در سطح استان عملیات پایش و بازرسی از مناطق حفاظت شده زیستی افزایش یافته است گفت: هم استانی‌ها باید در حفاظت از حیات وحش با محیط بانان نهایت همکاری را داشته باشند چراکه حیوانات نیز جزئی از طبیعت هستند و ما نیازمند حضور آن‌ها هستیم و باید مراقب باشیم زندگی آن‌ها به خطر نیفتد.

سایت احیای آهوی مغان در شهرستان اصلاندوز و در محدوده قشلاق الملو با مساحت ۲۵ هکتار واقع شده است.

 
آشنایی با سایت آهوی مغان

سایت احیای آهوی مغان در تاریخ ۲۵ شهریور ۸۹ پس از فنس کشی محدوده، آبرسانی و احداث آبشخور و استقرار نمودن کانکس محیط بانی نسبت به رهاسازی آهو اقدام شد.

با گذشت زمان آهوان رهاسازی شده سایت احیای آهوی مغان با محیط جدید سازش پیدا کرده و در سال‌های ۱۳۹۱ (یک راس ماده) و ۱۳۹۲ (سه راس ماده و یک راس نر) و ۱۳۹۳ (چهار راس ماده) در اثر زاد و ولد به تعداد جمعیت آهوان اضافه شد و به ۱۳ راس با ترکیب جنسی (چهار راس نر و ۹ راس ماده) در سال ۱۳۹۳ رسید؛ و هر ساله تعدادی بره آهو در اثر زاد و ولد به جمعیت آهوان اضافه شده است که هنوز به دلیل شرایط توپوگرافی سایت و پوشش گیاهی موجود در آن و استعداد خدادادی این گونه در استتار بره‌های به دنیا آمده امکان اعلام دقیق آن‌ها میسر نیست.

سایت احیای آهوان مغان تحت مدیریت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد به صورت شبانه روزی در کنترل است؛ این منطقه بصورت تپه‌های ماهوری و قسمتی از منطقه حفاظت شده مغان است.

پوشش گیاهی غالب منطقه سایت تکثیر و احیای آهوی مغان در منطقه دشتی و سایر گونه‌های گیاهی مرتعی است و مورد تغذیه حیوانات قرار می‌گیرد همچنین در این سایت در ایام فصل زمستان تغذیه دستی نیز صورت می‌گیرد؛ آب مصرفی سایت آهوی مغان بصورت لوله کشی از آب قشلاق علملو تامین شده است و با توجه به اینکه منطقه مغان در طول سالیان گذشته زیستگاه عمده آهو بوده و به لحاظ تبدیل شدن اراضی دشت مغان به زمین‌های زراعی نسل گونه مذکور از منطقه منقرض شده بود که به لحاظ احیاء نسل گونه منقرض شده سایت آهوی مغان طراحی و احداث شد.

مولاخواه/اردبیل

کدخبر: 689927 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟