افزایش ١٠ درصدی کشفیات مواد مخدر در مرزهای خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، سردار مجید شجاع در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ما در مجموعه نیروی انتظامی، تنها نیروی مسلحی هستیم که علاوه بر تامین امنیت، خدمات متعددی را در طول سال به همه مردم ارائه می دهیم.

وی با اشاره به برنامه های هفته ناجا گفت: در استان برنامه های متعددی را پیش بینی کردیم که در سه هنگ مرزی استان به اجرا گذاشته خواهد شد. اولین برنامه اختتامیه طرح حرم تا حرم بود که در ابتدای هفته این اتفاق افتاد، این طرح نیز ابتکار نیروی انتظامی بود که پرچم متبرک حرم را تحویل گرفتیم و در تمامی پاسگاه های مرزی این پرچم برافراشته و مورد زیارت قرار گرفت و روز شهادت امام هشتم مجدد تحویل آستان قدس رضوی شد.

سردار شجاع افزود: در مناطق جنوب شهر مشهد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از ٢٧ شهریور طرح واکسیناسیون را شروع کردیم، تمرکز ما بخش حاشیه شهر بود و در شهرهای مرزی نیز این خدمات توسط مرزبانان به مرزنشینان ارائه شد.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ادامه داد: احداث یک هنگ مرزی، احداث پاسگاه در مرز، برق رسانی به پاسگاه های مرزی، آسفالت جاده مرزی که ٢٢ کیلومتر آن انجام شده و احداث ساختمان حفاظت اطلاعات استان از جمله طرح های این هفته است.

وی گفت: همچنین برنامه اهدای خون توسط مرزبانان، دیدار با خانواده شهدا، مسابقات بومی و محلی در شهرهای مرزی، نشست صمیمی مرزبانان و مرزنشینان با حضور سردار اشتری در تهران و در شهرستان ها به صورت ویدئو کنفرانس از دیگر برنامه های هفته ناجا توسط مرزبانی است.

سردار شجاع با اشاره به آمار مرزی استان افزود: این استان از شمال با ترکمنستان و از شرق با افغانستان به طول ٨٣۵ کیلومتر مرز دارد، شمالی ترین نقطه استان مابین باجگیران یه سمت دوست محمد هنوز دسترسی جاده ای ندارد و در طرح های عمرانی پیش بینی شده است و امیدواریم جاده مرزی این منطقه هرچه سریع تر این امر مهم انجام شود.

وی در خصوص آمار کشفیات توسط مرزبانی نیز گفت: در سال گذشته کشفیات مواد مخدر، ده درصد افزایش داشت که عمده از شهرستان دیگر کشور به سمت خراسان رضوی آورده شده اند و درصد بسیار کمی از این مقدار مربوط به ورود مستقیم مواد مخدر از مرزهای استان است. همچنین بیش از ٣٩ میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شده است.

سردار شجاع تصریح کرد: جمع ورود خودروهای ترانزیتی هم نسبت به مشابه سال قبل ۵٩ درصد افزایش داشته است که میزان آن بیش از ١٠٣ هزار دستگاه بوده، تمام تلاش ما این است که از نقاط مرزی و ٧ دروازه رسمی ورود و خروج کشور که در استان قرار دارد اجازه تردد هیچ کالای قاچاق و یا خروج ارزاق عمومی مردم را ندهیم. همچنین ١۶٨ هزار نفر از اتباع خارجی از مرزهای استان وارد کشور شده اند و خروج اتباع نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ١۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بخشی از ماموریت های ما در حوزه دیپلماسی مرزی است گفت: همه اقداماتی که در مرزها اتفاق می افتاد بر عهده مرزبانی است و از این حیث وظیفه خطیری بر عهده ما است. مهم ترین مرز ما نیز مرز و گمرک دوغارون در محدوده شهرستان تایباد است.

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی در خصوص امنیت مرزهای کشور با توجه به حضور طالبان در افغانستان گفت: ما هیچ گاه امنیت مرز را به کشور مقابل واگذار نکردیم. بسیاری از مرزبانان ما روزهای متعددی در مرز هستند و بعد از دو هفته به خانواده خود سر می زنند که این نشان از اهمیت حفاظت از مرز دارد. برای ما هیچ فرقی ندارد که آن طرف مرز طالبان هستند یا دولت دیگری، ما با تمام توان از مرزهای کشور دفاع خواهیم کرد و صادقانه میگویم مرزهای ما از امن ترین مرزها است. 

وی تاکید کرد: همه تلاش خود را به کار می بریم تا امنیت حفظ شود، با حمایت تمام نیروهای مسلح و همت مرزبانان این امر حفاظت ادامه دارد، ما با امنیت مردم شوخی نداریم و با جان و دل نگهبان مرزها هستیم.

وی در خصوص حادثه آتش سوزی اسلام قلعه اظهار کرد: در این حادثه تعداد بسیار کمی از خودروهای ایرانی آسیب دیدند و دولت افغانستان مقرر شد خسارت آن ها را پرداخت کند، والی هرات نیز با حضور در محل حادثه از اقدامات مرزبانی تقدیر و تشکر کرد.

سردار شجاع در پایان گفت: ورود و خروج تمامی افراد به لحاظ شیوع ویروس کرونا کنترل می شود و تا زمان پایان پاندمی کرونا این امر ادامه دارد زیرا سلامت مردم از اولویت های اول و مهم جامعه است.

مشهد/ میرشکار 

کدخبر: 728362 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟