احتمال خیز ششم کرونا در آبان

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل، شهرام حبیب‌زاده، واکسیناسیون را دغدغه اصلی متولیان ستاد مدیریت کرونا در استان اردبیل عنوان کرد و افزود: طبق پیام سازمان بهداشت جهانی، بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است که با تزریق سریع، در فرصت مقرر ایمنی‌زایی ایجاد شود.

وی با بیان این که واکسن دیگری به غیر از سینوفارم، برکت و نوبت دوم آسترازنکا در اختیار مراجع واکسیناسیون قرار ندارد، اظهار کرد: فعلا هیچ سیاستی مبنی بر واردات واکسن دیگر در دستور کار نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از همه شهروندان این استان خواست تا در نخستین فرصت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون گروه‌های سنی ۱۲ الی ۱۸ سال گفت: با اجرای این طرح تا ۱۰ روز آینده، شاهد برگزاری حضوری کلاس درست در مدارس خواهیم بود.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: تعطیلی مدارس، چه از بعد جسمی و چه از بعد روانی، اثرات ناخوشایندی در دانش آموزان دارد و به همین علت از والدین درخواست داریم که جهت واکسیناسیون این گروه سنی همکاری لازم را بکنند.

وی در ادامه از مادران باردار بالای ۱۲ هفته از شروع بارداری و تمامی افرادی که زمان نوبت دوم واکسن آن‌ها فرا رسیده است خواست تا هر چه سریعتر جهت واکسیناسیون به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان این که واکسن به طور کلی عارضه خاصی ندارد مگر اینکه فرد قبل از تزریق، مبتلا شده باشد، اظهار کرد: عده‌ای به نادرست تصور می‌کنند که بعد از زدن واکسن مبتلا به کرونا می‌شوند که حتما این افراد چند روز قبل یا بعد از تزریق واکسن، مبتلا شده و دچار عوارض شده‌اند.

کسانی که دارو‌های  خاص مصرف می‌کنند،  قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند

وی همچنین با اشاره به این که هیچ ارتباطی بین آلرژی به غذا و دارو و تزریق واکسن کرونا وجود ندارد، افزود: کسانی که دارو‌های شیمی درمانی یا پیوند یا دارو‌های روماتیسمی خاص مصرف می‌کنند، حتما قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند.

دکتر حبیب زاده بیان کرد: کسانی که بیماری تب‌دار دارند یا مشکوک به کرونا هستند، باید مراقب باشند که قبل از تزریق واکسن به کووید.۱۹ مبتلا نباشند و کسانی که کرونا گرفته‌اند، حتما یک ماه بعد از بهبودی کامل، واکسن را دریافت کنند.

وی همچنین گفت: واکسن آنفلوآنزا هم به زودی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل قرار خواهد گرفت و توصیه بر این است یک هفته بین دو واکسن آنفلوآنزا و کووید.۱۹ فاصله تزریق رعایت شود.

 

کدخبر: 727001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟