کاهش حجم آب سد‌های استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل، عباس جنگی مرنی اظهارکرد: دلیل کاهش حجم ورودی آب در سدها، کاهش بارندگی و استفاده بی رویه از مصرف آب بوده و باید تلاش شود با مدیریت مصرف آب جلوی تنش آبی در استان گرفته شود.

وی اضافه کرد: کاهش بارندگی در استان اردبیل بر اساس باران‌سنجی ایستگاه‌های مختلف شرکت آب منطقه‌ای تا ۳۵ درصد اتفاق افتاده و افزایش دمای متوسط ماهانه هم تا بیش از چهار درجه سانتی‌گراد در برخی ماه‌ها رسیده است.

جنگی مرنی ادامه داد: افزایش دما سبب تبخیر آب رودخانه‌ها و سد‌ها و کاهش بارندگی هم سبب کاهش شدید جریان آب رودخانه‌ها و ایجاد شرایط سخت خشکسالی در استان شده است.

وی کاهش روان آب‌ها در سد‌های سبلان، قوری‌چایی و یامچی را نگران‌کننده دانست و گفت: میزان روان آب در سد‌های سبلان و قوری‌چای ۵۰ درصد و در سد یامچی هم ۴۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه ذخیره آب سد‌های ارس و خداآفرین نیز به حداقل رسیده است، افزود: در حوضه آبریز ارس نیز خشکسالی شدیدی حادث شد ه به طوری که ذخیره آب سد‌های ارس و خداآفرین به میزان ۳۰ درصد و حجم آب ورودی به شبکه آبیاری و زهکشی مغان نیز ۵۰ درصد کاهش دارد.

جنگی مرنی افزود: این استان جزو استان‌های کم‌بارش کشور بوده و باید با تمام توان از منابع موجود آب در اردبیل حفاظت و صیانت شود.

وی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد، اضافه‌کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان ادامه داشته و این امر نگران‌کننده است.

استان اردبیل مشتمل بر ۱۳ شهرستان و دارای چهار محدوده مطالعاتی بوده که مقادیر بارش بر اساس آمار ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره استان همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

 

کدخبر: 725239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟