همکاری دوجانبه همدان و صربستان در حوزه کشاورزی افزایش می‌یابد

به گزارش رکنا در همدان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  با اشاره به بازدیدهای روز گذشته این سفیر از پروژه‌های بخش کشاورزی و بازدید از یکی از شرکت‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی، گفت: استان همدان یک میلیون و نهصد و پنجاه هزار هکتار مساحت دارد، یعنی حدود 19.5 کیلومترمربع مساحت دارد که حدود 1.2 از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد اما نقشی که در کشاورزی کشور دارد؛ تامین بیش از 4 درصد از محصولات کشاورزی کشور است.

منصور رضوانی جلال افزود: همدان با حدود 117 هزار بهره‌بردار، تقریبا نزدیک 28 درصد از اشتغال استان و بیش از 20 از ارزش افزوده اقتصادی استان همدان به بخش کشاورزی اختصاص دارد. هم در استان و هم در کشت‌های فراسرزمینی فعالیت دارد، در استان و بیرون از استان کشاورزای ما با توجه به پختگی، نخبگی و پیشرو بودنشان در نقاط مختلف کشاورزی می‌کنند. برخی اوقات محصول را در محل کشت و برخی اوقات به استان منتقل می‌کنند. به‌طوری‌که استان همدان مرکز نگهداری و پایلوت  و بارانداز مصوب کشوری سیب‌زمینی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  با اشاره به اینکه نزدیک به 950 هزار تن سیب زمینی در استان تولید می‌شود، گفت: در تولید گندم مقام ششم در سطح کشور، در تولید گردو مقام اول، در سیر دانه‌ای اول، در تولید انگور رتبه دوم و در برخی محصولات مثل گیاهان دارویی در رتبه‌های سوم و چهارم قرار داریم. در برخی از محصولات مانند گیشنیز و رازیانه بیش از 90 درصد از تولیدات کشور در این استان تامین می‌شود.  در استان همدان بهره‌وری نسبت به میانگین کشوری بالاتر است. ما در مکانیزه کردن ماشین‌آلات در چند سال اخیر دولت جمهوری اسلامی عنایت ویژه ای برای مکانیزه کردن آبیاری، محصولات کشاورزی و تولید داشته که  ضریب مکانیزاسیون از 1.2 به 2.1 افزایش یافته است.

 

رضوانی جلال بیان کرد: در کنار تولید بهره‌ورانه محصولات، واحدهای فرآوری از جمله فرآوری کشمش که روز گذشته از یکی از آن‌ها بازدید کردید. حدود 65 واحد فرآوری کشمش در حال فعالیت هستند که با مرکزیتی که ایجاد شده است از سایر استان‌ها نیز انگور جهت فرآوری به این واحدها ارسال و پس از فرآوری بازگردانده می‌شود. در بخش سیب زمینی بیش از 400 هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای ایجاد شده است که حدود 220 هزار تن فعال است و باقی آن با پیشرفت میانگین 60درصدی در حال تکمیل است. ما قدرت فرآوری، نگهداری و صنایع تبدیلی را روز به روز در استان افزایش می‌دهیم و انتظار داریم بشود در این حوزه ها نیز ارتباطاتی داشته باشیم جای خوشحالی است که ما از دو سال قبل، ارتباط خوبی با کشور صربستان داریم و با استفاده از چند رقم بذر به نتایج خوبی برسیم.

خوشبختانه صربستان ذخایر ژنتیکی خوبی در هسته های بذر دارد که امیدوارم بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم در حوزه های حبوبات، در حوزه های گیاهان دارویی یا علوفه‌ای بتوانیم استفاده کنیم. در آینده زمینه هایی ایجاد شود. ما در استان همدان از اراضی آیشمان استفاده می‌کنیم، قصد داریم دانه‌های روغنی بکاریم که هسته های اولیه آن را می توانیم از صربستان تهیه کنیم. استان همدان نیز در حوزه ماشین آلات کشاورزی داشته های خوبی دارد که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت برای صادرات به صربستان استفاده کنیم. همچنین ارتباطات تخصصی در ارتباط دانش کشاورزی به صورت دو جانبه شکل گیرد.

 

 

سفیر صربستان در ایران ضمن مفید خواندن این سفر و تشکر از میزبانان گفت: ایران و صربستان روابط سیاسی خیلی خوبی باهم دارند که خود زمینه‌ساز ایجاد روابط اقتصادی است. رئیس‌جمهور صربستان یکی از اولین روسای جمهور بود که به رئیس جمهور منتخب تبریک گفت و در متن این تبریک صربستان حاوی  آرزوی توسعه روابط دوستانه با دولت کنونی ایران بود. وزیر امورخارجه دو کشور هفته پیش گفتگوی تلفنی داشتند که در آن به پتانسیل‌های موجود دو کشور برای همکاری دو جانبه اشاره شد.

تودورویچ گفت: منتظر اجلاس کمیسیون اقتصادی بین صربستان و ایران هستیم که پیش از پایان سال میلادی در تهران تشکیل شود. در چهارچوب این کمیسیون اقتصادی مشترک، کشاورزی مهم‌ترین بخش است؛ زیرا این پتاسیل های بسیاری برای روابط این دو کشور وجود دارد. امیدواریم با تشکیل اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و صربستان طی ماه های آتی، بازرگانان می توانند اطلاعات خود را تبادل کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید روابط اقتصادی بهتری داشته باشیم، چون روابط سیاسی خوبی داریم، ادامه داد: با بیشتر شدن روابط اقتصادی باید بر روابط بیشتر در بخش کشاورزی تاکید کرد و از ظرفیت ها استفاده کرد. امیدوارم این سفر نتیجه مثبتی داشته باشد و ما پس از این گزارش این بازدید را برای طرفین ارسال می‌کنیم، انشاالله رابطه بهتری داشته باشیم، حتی دیروز در ملایر دیدیم و شنیدیم که بعضی از محصولات به صربستان صادر می‌شود که می خواهیم این موضوع توسعه یابد و متقابلا از صربستان به ایران محصولاتی صادر شود.

 

کدخبر: 718180 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟