۲۱ پروژه آبخیزداری گلستان به بهره‌برداری رسید

به گزارش رکنا از گرگان؛ عبدالرحیم لطفی  بیان کرد : پروژه های آبخیزداری اجرا شده بیشتر ساخت سازه های سنگ ملاتی و سرشاخه گیر است که در شهرستان های این استان اجرایی شده است.

وی ادامه داد : برای اجرای این پروژه ها در شهرستان های مراوه تپه، گرگان، گالیکش، آزادشهر، کلاله رامیان، کردکوی و گنبدکاووس، بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مختلف هزینه شده است.

به گفته وی در گلستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار حوزه آبخیز نیاز به عملیات آبخیزداری دارد که برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن مطالعه اجرای طرح انجام شده است.

لطفی اضافه کرد: تاکنون عملیات آبخیزداری در ۶۵۰ هکتار از حوزه های آبخیز گلستان به بهره برداری رسید و در صورت تامین اعتبار، عملیات آبخیزداری در ۳۰۰ هزار هکتار دیگر اجرا خواهد شد.

کنترل فرسایش خاک، کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌، توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از جمله اهداف اجرای طرح های آبخیزداری است.

مطابق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، وسعت حوزه های آبخیز این استان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن نیاز به عملیات آبخیزداری دارد.

گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع به دلیل موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض حوادث طبیعی مختلف از جمله سیل است.

یکی از بزرگ ترین سیل های گلستان ابتدای ۹۸ رخ داد که در آن علاوه بر جان باختن ۱۱ تن، ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت در حوزه های مختلف به این استان وارد شد.

 استان گلستان با وسعت ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار، دارای هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیاست که ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی در شمال و در همسایگی کشور ترکمنستان، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی در نواحی جنوب از بندرگز تا شرق در کلاله، ۱۲۰ کیلومتر ساحل دریای خزر از بندرگز تا گمیشان، ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی و افزون بر ۳۰ هزار هکتار باغ مثمر دارد.

استان گلستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است


گرگان /کرامتی

کدخبر: 716356 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟