ترسیب کربن گامی مهم برای مبارزه با بیابان زدایی، کمک به اشتغال و توسعه پایدار

به گزارش رکنا از گرگان، در این بین هدررفتن منابع طبیعی در برخی نقاط استان گلستان از حد ظرفیت زیستی فراتر رفته و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی با خود همراه داشته است که در در همین راستا "عبدالرحیم لطفی" مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان معتقد است:اگر بدانیم حدود 60 درصد گرمای زمین بخاطر گاز دی اکسیدکربن است، اهمیت ترسیب کربن را بهتر میتوان درک کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: برخی معتقدند اگر کسی بتواند دی‌اکسیدکربن را کنترل کند یا کاهش دهد تا 70 درصد صور تهدیدات را کم کرده است.

وی با بیان اینکه این امر به طور عمده از طریق حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی قابل اجراست؛ بیان داشت: از این رو تدوین راهبردهای حفاظت و بهره برداری پایدار از این منابع به عنوان ضرورتی بنیادی بیش از پیش احساس می گردد که در قالب پروژه مدیریت مشارکتی و توسعه پایدار روستایی (ترسیب کربن) ملاک عمل قرار گرفت.

لطفی گفت: انسان در راس هرم توسعه پایدار قرار دارد و تا زمانیکه نیازهای اساسی آن برطرف نشود نمیتواند به توسعه ی پایدار بیندیشد و آنرا دغدغه ای برای خود بداند.وی ادامه داد: جوامع محلی با نقش "در" و "بر" طبیعت بودن، ذینفعان اصلی منابع طبیعی هستند. لذا مشارکت جوامع محلی در هر پروژه ای در مراحل مختلف تصمیم گیری، برنامه ریزی، اجرا، نظارت و ارزشیابی ضامن پایداری آن پروژه و به عنوان راهبرد اصلی عملی کردن توسعه پایدار در بخش روستایی است.

68787

"کامبیز علیپور" معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان و مدیر اجرایی پروژه ترسیب کربن، پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی تاکنون در 24 روستای هدف در فاز دوم تعداد 6 روستا واقع در حوزه آبخیز تیل آباد (شهرستان آزادشهر) و در فاز سوم تعداد 18 روستا در حوزه آبخیز اوغان (شهرستان های گالیکش و مینودشت) به مساحت کل 75،746 هکتار از را سال 1393 تاکنون تحت پوشش دارد که نتایج اجرای پروژه با تقویت ابعاد مختلف اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی همراه بوده است.

وی افزود: آزادشهر در حوزه تیل آباد با 6 روستا، مینودشت در بخش کوهسارات با 8 روستا و گالیکش در بخش مرکزی با 10 روستا در این پروژه هستند. روستاهای مهم تیل آباد، خوش ییلاق، سیب چال، کاشیدار، نراب و وامنان در حوزه تیل آباد و روستاهای هدف پنو، پادلدل، سیجان، فارسیان، فرنگ، کیارام، آبپران، لیرو، یورتزینل، یورت کاظم، صفیآباد، براین، سایر، کلاسره، اولنگ، درجن، اسفرانجان و برنجبن در حوزه اوغان است. امید است پروژههای اجرا شده در حوزه اوغان و تیل آباد به عنوان الگو در سایر اراضی طبیعی به ویژه مناطق بیابانی استان اجرا شود.

798

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: از اهداف مستقیم پروژه بین المللی ترسیب کربن در عرصه های منابع طبیعی، حفاظت و احیای منابع طبیعی و بهبود شاخصهای توسعه انسانی از طریق توان افزایی و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی تماماً با مشارکت جوامع محلی است.

وی بیان داشت: طرح ترسیب کربن در استان گلستان از زمستان 1393 تا کنون در 24 روستای حوزه اوغان (شهرستانهای گالیکش و مینودشت) در سطح 75،746 هکتار با تعداد 16827 نفر متعلق به 5029 خانوار از انجام شد.به گفته علیپور، پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی با مشارکت جوامع محلی از برنامه ریزی تا اجرا همراه بوده و با برگزاری جلسات، نشست های متعدد، کارگاههای متنوع آموزشی، بسیج جوامع محلی، مطالعه مشارکتی، تحلیل درخت مشکلات، تشکیل کمیتهها و تعاونی روستایی و تهیه و اجرای برنامه توسعه کسب و کار روستایی، توسعه پایدار را در ابعاد مختلف از جمله توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، انسانی و فیزیکی به ارمغان آورده است.

 

9897

 

علیپور گفت: اهم برنامه های اجرا شده به منظور ارتقاء شاخص های اقتصادی و اجتماعی عبارتند از مهارت افزایی جوامع محلی با رویکرد ارائه دانش فنی و نحوه کارکرد مردم با منابع طبیعی و ارتقای زندگی و معیشت آنان، ایجاد و توسعه مشاغل خرد، ایجاد و توسعه صندوق های خرد اعتباری، پیگیری در جذب تسهیلات از سایر دستگاههای اجرایی به منظور کمک به راهاندازی کسب و کار و اشتغال پایدار و همچنین در راستای تقویت شاخص های اکولوژیکی و زیست محیطی اقدام به اجرای فعالیت‌های احیاء و توسعه پوشش سبز شامل نهالکاری مثمر، کشاورزی حفاظتی، بانکت بندی، علوفه کاری، توزیع و کشت گیاهان دارویی و غیره شد. علیپور با اشاره به فعالیتهای توسعه تی اجرا شده خاطر نشان کرد: فعالیت های اجرا شده در حوزه اوغان شامل احداث سازه های کنترل سیل و رسوب و سرشاخه گیر، مرمت چشمه، لوله گذاری مسیر انتقال آب، ایجاد کارگاه های اشتغالزایی و غیره است. پروژه های فوق با اعتباری بالغ بر 60746 میلیون ریال از محل اعتبارات بین المللی، ملی و استانی اجرا شد.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان افزود: تیم اجرایی پروژه بین المللی مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی، همچنان بر ادامه مسیر شکوفایی توسعه پایدار در حوزه اوغان و سایر نقاط استان ثابت قدم است.

وی با تشکر و تقدیر از تمامی مسئولین ملی، استانی و شهرستانی به ویژه جوامع محلی روستاهای هدف حوزه اوغان اظهار کرد: از مجموع اعتبارات مصوب 125 میلیارد ریال مصوب پروژه ترسیب کربن طی سالهای 1393 تاکنون، مبلغ 60 میلیارد ریال معادل 48 درصد صرف اجرای زیر پروژه های ترسیب کرین در 24 روستای هدف اوغان و تیل آباد شهرستان های آزادشهر، گالیکش و مینودشت شد.

علیپور گفت: تاکنون 21 صندوق خرد اعتباری در سطح روستاهای هدف راه اندازی شد که تعداد 1040 فقره تسهیلات به جوامع محلی داده شد و تعداد 1500 نفر اشتغالزایی ایجاد شد که پس اندازهای مردمی در صندوق ها به میزان 3،106 میلیون ریال است.

وی افزود: در سطح 120 هکتار از پروژه ترسیب کربن استان گلستان، گیاهان دارویی از قبیل گل گاوزبان، زعفران، موسیر، آویشن، کاسنی، مریم گلی، اسطوخودوس، به لیمو، بنفشه معطر به صورت بذر و نهال توزیع و کشت شد. در سطح 118 هکتار به میزان 265 هزار اصله نهال گل محمدی غرس شد و همچنین نهالکاری مشارکتی در سطح 685.5 هکتار با 178،700 اصله نهال های گردو، توت، گلابی، به، آلبالو، گیلاس، زرشک و غیره اجرایی شده است که اثر بسزایی در اشتغال و توسعه اقتصادی مردم منطقه داشته است.

989

 

به گزارش رکنا؛ شناسایی و ایجاد اشتغال مولد در روستاها و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و همچنین احصاء نیازها و برنامه اجتماعی-اقتصادی یکی از راههای مهم برای حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تبدیل شدن جنگل ها به بیابان است که با اجرای طرح ترسیب کربن و معرفی مشاغل جایگزین به روستاییان شاهد رشد و توسعه در این بخش خواهیم بود.

پروژه ترسیب کربن (CSP) با سه هدف در سطح محلی “بهبود شرایط اجتماعی ـ اقتصادی”، در سطح ملی “احیای مراتع” و در سطح جهانی “ترسیب کربن” در اوایل سال ۱۳۸۰ در کشور اجرایی شد و موضوع توسعه پایدار از اولویت های مهم این طرح است. در طرح ترسیب کربن مدل بهره برداری از بیابان و تامین نیاز اقتصادی و معیشتی مردم محلی به طوری که موجب فشار به بیابان و ناپایدار شدن اراضی آن نشود، آموزش داده می شود که موجب گسترش و شکل‌گیری مشاغل زیادی شده است.

گرگان/کرامتی

 

کدخبر: 715476 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟