پرفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران درگذشت

به گزارش خبرگزاری رکنا از سمنان، پرفسور پرویز کردوانی از مفاخر علمی و یکی از چهره های ماندگار استان سمنان ساعاتی پیش با کوله باری از دانش و تجربه با دار فانی وداع گفت و برای همیشه از این دنیا رخت بر بست و به دیار باقی شتافت.

آقای دکتر پرویز کردوانی متولد ۱۳۱۰ شمسی در روستای مندولک گرمسار است. او تحصیلات ابتدایی را در دبستان داراب ریکان و دوره متوسطه را تا کلاس ۹ در دبیرستان آفتاب گرمسار گذراند. دیپلم خود را از دبیرستان رازی تهران (مدرسه فرانسوی‌ها) گرفت و پس از پایان تحصیلات متوسطه برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و مقاطع تحصیلی را تا مقطع دکترای رشته عمران کویر (سال ۱۳۴۵) طی کرد. در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک دکترا با بالاترین امتیاز شد و پس از بازگشت از آلمان در دانشکده کشاورزی ارومیه به فعالیت پرداخت.

او سپس به دانشگاه تهران رفت و از سال ۱۳۴۸ در این دانشگاه مشغول تدریس شد.

وی مدیرکل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران را در بین سالهای ۱۳۴۸تا ۱۳۵۴ برعهده داشت و بنیانگذار و رییس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران (۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸) بود.

زنده یاد پرویز کردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق کویری و بیابانی ایران از خود به جای گذاشت و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم کویر شناسی و مقابله با خشکسالی داشت. وی استاد نمونه دانشگاه تهران بود و جایزه مهرگان علم به خاطر تالیف بهترین کتاب سال در زمینه محیط زیست را کسب نمود.

عضویت در بنیاد مطالعات آسیای شبکه آب خاورمیانه، عضو هیات امنای صلح سبز، رئیس کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط زیست ایران و بیش از ۲۰ کتاب دانشگاهی و ده‌ها مقاله علمی به زبان های فارسی، انگلیسی و آلمانی ثمرات عمر گرانبهای ایشان بود. علاوه بر سخنرانی های متعدد در جوامع علمی بین المللی، بارها از تلاش‌های این چهره ماندگار در ایران و دیگر کشورها تجلیل به عمل آمد.

نصب تندیس آن مرحوم در میدان انقلاب شهرستان گرمسار، تجلیلی به پاس یک عمر تلاش بی دریغ پدر علم کویر شناسی ایران است.

کویر (نمک زار) بزرگ مرکزی ایران و مناطق همجوار آن، جغرافیای خاک‌ها، حفاظت خاک، اکوسیستم‌های طبیعی، اکوسیستم‌های آبی، آب‌های شور، آب‌های سطحی و زیرزمینی، ژئوهیدرولوژی، مراتع ایران، مناطق خشک: ویژگی‌های اقلیمی، علل خشکی، مسائل آب و…، خشکسالی و راه‌های مقابله با آن در ایران و دانشنامه‌ای تاریخی و ادبی در حوزه جغرافیای شهری و ریشه‌های تاریخی شهر‌ها از جمله آثار و تألیفات این استاد با سابقه دانشگاه تهران است.

مرحوم کردوانی در سال های واپسین عمر خود تلاش بسیار کرد تا خطر خشکسالی و بی آبی کشور به ویژه کویر مرکزی و مناطق سمنان و قم و راهکارهای مبارزه با آن را گوشزد نماید، هر چند با تمام سخنرانی ها و گفتگوهای انجام گرفته در رسانه، سمینار و کنفرانس های مختلف به زعم خود هرگز نتوانست این مهم را آن گونه که در حال شکل گیری است به جامعه انتقال دهد.

بدون شک  فقدان این چهره ارزشمند علمی که در تمام دوران زندگی پر ثمرش، قلبش برای آبادانی ایران و پیشرفت های علمی می تپید ضایعه ای جبران ناپذیر است.

روحش شاد و یادش همواره ماندگار باد...

حسن رستم زاده/ سمنان

 

کدخبر: 713458 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟