خارج شدن چند «ونتیلاتور» از چرخه خدمت

به گزارش رکنا از گرگان، عبدالرضا فاضل در حاشیه جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه میزان بستری بیماران در مقایسه با یک هفته گذشته دو برابر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۳۱ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۹۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۳۴ بیمار به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند و چهار هم استانی عزیز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

تزریق ۹۹ هزار واکسن کرونا در گلستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تعداد شهرهای قرمز در استان و همچنین در سطح کشور باید مراقبت‌های بهداشتی را افزایش دهیم و پیش‌بینی ما بر این است که در روزهای آینده بخصوص در اواخر هفته کل شهرهای استان قرمز شود.

فاضل بیان کرد: متاسفانه به دلیل قطعی برق و مشکلات آب شاهد کاهش رعایت نکات بهداشتی و حضور مردم در تفرجگاه‌ها بودیم که بدون تردید مشکلاتی را برای سلامتی مردم ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: مصوب شد از امروز دستورالعمل‌های بهداشتی با شدت بیشتری رعایت شود و سختگیری‌های بیشتری انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص تزریق واکسن کرونا در استان، تصریح کرد: تاکنون ۱۲۴ هزار واکسن وارد استان شده که ۹۹ هزار واکسن تزریق شده و به دلیل کمبود واکسن، تزریق واکسن به گروه‌های سنی زیر ۷۰ سال با تاخیر انجام شده است.

فاضل بیان کرد: امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که با توزیع واکسن برکت این عملیات واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا کند.

قطع برق ۶ ساعته در بیمارستان‌های گلستان/ خارج شدن «ونتیلاتورها» از چرخه خدمت

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص تاثیرگذاری قطع برق و آب در بیمارستان‌ها در خدمت‌دهی به بیماران، اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌های بیمارستانی، بیشترین مشکل را در شهر گرگان داشتیم و در بسیاری از شهرستان‌ها مشکل عدیده‌ای نداشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: ما چند روز در موضوع آب شرب به شدت مشکل داشتیم که با تلاش‌های انجام شده مشکل آب شرب بیمارستان حل شده اما به دلیل اینکه سیستم سرمایشی این بیمارستان با آب کار می‌کند، در این بخش به شدت دچار مشکل هستیم.

فاضل گفت: دو «چیلر» برای این بیمارستان تهیه شده که طی روزهای آینده وصل خواهد شد و در بیمارستان پنج آذر نیز در مقطع چند روزه مشکل آب شرب داشتیم که مشکل کاملا در این بیمارستان برطرف شد.

* قطعی‌های بدون برنامه و متناوب باعث آسیب‌رسیدن به دستگاه‌هایی همچون «ونتیلاتور» و دستگاه‌های مشابه وارد کرد

وی با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در بیمارستان‌های استان بیان کرد: قطعی‌های بدون برنامه و متناوب باعث آسیب‌رسیدن به دستگاه‌هایی همچون «ونتیلاتور» و دستگاه‌های مشابه وارد کرده و تعدادی از آنها از چرخه خدمت به طور کامل خارج شده و در حال برآورد میزان خسارت به دستگاه‌های هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: این دستگاه‌ها شامل چندین دستگاه سونوگرافی و ونتیلاتور به دلیل نوسانات برق کامل از چرخه خدمت خارج شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

ناتوانی دیزل ژنراتور در تامین برق سیستم سرمایشی بیمارستان

فاضل در خصوص سیستم برق اضطراری در بیمارستان‌ها گفت: تمامی بیمارستان‌های استان حداقل دو عدد دیزل ژنراتور دارد و بیمارستانی داریم که چهار دیزل ژنراتور دارد اما بیمارستان طالقانی گرگان و گنبدکاووس و بیمارستان شهدای گنبدکاووس دیزل ژنراتور ندارند که دستور خرید برای این بیمارستان‌ها صادر شده و با تامین منابع هر چه زودتر خریداری خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیشترین بخش‌های تحت پوشش دیزل ژنراتور بخش‌ها حساس مثل «آی سی یو»، «سی سی یو»، «اتاق عمل» و بخش‌های مهم بیمارستان است ولی دیزل ژنراتور نمی‌تواند سیستم سرمایشی را پشتیبانی کند چون این میزان قدرت را ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: متاسفانه موارد قطع برق دو نوبته در مجموع ۶ ساعته را در برخی بیمارستان‌های استان داشتیم که مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد.

جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای خرید کولر در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان

فاضل در خصوص فوت بیمار در بیمارستان‌ها بر اثر قطع برق، گفت: ما گزارشی را در سطح استان با این موضوع نداشتیم و سعی ما بر این بوده دستگاه‌های ونتیلاتور با دیزل ژنراتور تامین برق آن انجام شود.

وی در خصوص جمع‌آوری کمک‌های مردمی توسط برخی کارکنان بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان صیاد شیرازی گرگان برای خرید سیستم سرمایشی، تاکید کرد: سیستم سرمایشی بیمارستان‌ها «چیلر» است و سیستم «کولر» برای کنترل عفونت در بسیاری از بیمارستان‌ها ممنوع است و اگر کولر هم تامین شود، برق کشش لازم را ندارد و نمی‌تواند برق چیلر و کولر را تامین کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: مشکل گرما در بیمارستان صیاد شیرازی را می‌پذیرم و خودم هم در همین بیمارستان فعالیت می‌کنم و تقریبا تنها بیمارستانی است که از نظر سیستم سرمایشی تا این میزان دچار مشکل است و در تلاش هستیم مشکل برطرف شود.

فاضل گفت: ساختمان مرکزی بیمارستان پنج آذر هم همین مشکل وجود دارد و تلاش می‌کنیم با تامین بودجه لازم این مشکلات حل شود.


گرگان/کرامتی

کدخبر: 704024 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟