به گزارش خبرنگار رکنا در شهرکرد ،مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۵ مرکز خرید ، ۳۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان را از یکم تیرماه خریداری خواهند کرد.

کیقباد قنبری اظهار داشت: با توجه به کمبود بارش‌ در کشور، طبق اعلام آمار هواشناسی، میزان بارش‌ها در کشور حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و این مسئله بر تولیدات زراعی و باغی استان نیز تاثیر منفی گذاشته است.که باید کشاورزان را تشویق نمود تا گندم مازاد خود را به مراکز خرید تضمینی گندم و سیلوها تحویل دهند.

وی افزود :نیاز ماهانه گندم در چهارمحال و بختیاری بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تن می باشد . و در سال‌جاری خرید تضمینی گندم براساس کیفیت به‌طور میانگین ۵۰ هزار ریال به‌ازای هر کیلوگرم تعیین شده است .که مبلغ مربوط به خرید گندم ۱۰ تا ۳۰ روز بعد از تخلیه بار، به کشاورزان پرداخت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری تصریح نمود که چند قلم کالا مانند گندم، آرد، روغن، قند و شکر و برنج توسط شرکت بازرگانی ایران تامین شده که با دستور ستاد تنظیم بازار کشور و استان به تناسب توزیع می‌شود.که تاکنون یک‌هزار و ۵۰۰ تن برنج، چهار هزار و ۹۱۳ تن شکر سفید، ۶ هزار و ۳۵۲ تن شکر خام و یک‌هزار و ۴۲۲ تن روغن در انبارهای کالاهای اساسی استان ذخیره سازی شده است.

وی افزود: از آنجایی که میانگین گندم مصرفی در استان بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تن است که این میزان در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد به دلیل حضور عشایر در این استان بیشتر می‌شود.برای سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود، ۳۰ هزار تن گندم خریداری شود و قرار است حدود ۹ هزار تن گندم خارجی وارد استان شود، در صورتیکه در سال ۹۹ بالغ بر ۳۵ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده بود . 

قنبری گفت : در کشور کمبود روغن و برنج نداریم اما وجود برخی دلال‌ها باعث کمبود اقلام در بازار می‌شود.

و با توجه به اینکه نظارت بر نانوایی‌ها بر عهده سازمان صمت است، باز هم از لحاظ تامین آرد در استان مشکلی وجود ندارد، ولی مسئله رانت و دست‌های پشت پرده همواره در این موارد وجود دارد.

وی در خصوص ضدعفونی انبارهای کارخانه‌ها، اظهار داشت: ضدعفونی و سرکشی از انبارها مرتب انجام می شود، و نیز کارخانه‌ها موظف به ساخت سیلوی استاندارد هستند،  که در حال حاضر سه مورد از کارخانه‌های استان، مجهز به انبار مکانیزه می باشند.

مصیبی دهکردی/ شهرکرد

کدخبر: 698717 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟