مدیریت زباله های عفونی مرکز استان را گردن زدند!!!

به گزارش خبرنگار رکنا از سمنان؛ این واکنش ها از کشمکش رسانه ای بین رئیس شورای اسلامی شهر سمنان و خبرگزاری های  مدعی گرفته تا واکنش های مختلف مردم و شهروندان به این اقدام در رسانه های مختلف منعکس گردید.

 در یکی از آخرین واکنش ها، عضو انجمن ایمنی زیستی بیوسافتی (biosafety) ایران به بررسی این موضوع و نقش آن در حفظ سلامت شهروندان پرداخته است.

 

* پاکبانی فقط جارو به دست بودن نیست

رضا شمسخانی در این یادداشت اینگونه آورده است.

یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله ولو علی انفسکم اوالوالدین والاقربین

 این متن دفاعیه نیست چون دفاع را باید شورای شهر و شهرداری کنند و به سیاسیون شهر مربوط است، این بیانیه نگرانی برای مردم و شهر است.

نگرانی از اینکه در شرایط کرونا، دستور جابجایی شخصی که ظرف سال ها آموخته است چطور زباله عفونی بیمارستان و گورستان را مدیریت کند، آن هم وسط وانفسای وضعیت بحرانی کرونا صادر کردیم.

به عنوان متخصص مهندسی محیط زیست و شاگرد بدون واسطه پروفسور عمرانی، پدر مهندسی پسماند ایران، و کسی که درسی که خوانده به او اجازه می دهد ابراز عقیده علمی کند باید حق را بیان کنم، مهندس پیوندی اصلا مدیر نبود، او یک پاکبان بود.

پیوندی صف اول پاکبانان و افراد در ارتباط مستقیم با عفونی ترین زباله ها بود. نه از پشت میز، بلکه دقیقا وسط زباله ها ! زمانی که در محضر پروفسور عمرانی از اینسینریتور زباله های بیمارستانی سمنان  بازدید می کردیم، برای تحقیق آنقدر به زباله های عفونی نزدیک میشد که  به او تذکر دادیم و با او دعوا کردیم.

 

* خانه نشینی مدیر مبارزه با زباله های عفونی شهر

مسئولین محترم ارشد را که به هر دلیل و برای اجرای قانونی به شدت محتاج ویرایش، حکم به عزل او در این شرایط حساس کرده اند درک میکنم و از آنها متشکرم، اما حتی اگر فرض کنیم که پیوندی دروغ میگوید که برای اطمینان بخشی به بقیه واکسن زده تا آن ها هم واکسن بزنند، این را می دانم اگر از من به عنوان کسی که درس این موضوع را خوانده و صف قبل از پزشکان در دفاع از سلامت مردم کشورش است می پرسیدند، حتما به مسئولین و دانشگاه علوم پزشکی تاکید و توصیه میکردم که اول پیوندی واکسن بزند چون بیش از همه در خطر، و فرمانده مدیریت همه زباله های عفونی است که ما در خانه و مغازه و بیمارستان و گورستان تولید می کنیم .

 

* این یک اظهار نظر علمی است، نه سیاسی

و حالا برای شهرو استانم نگرانم؛ برای شهری که مدیری با تجربه را در مدیریت خطرناک ترین ره آورد انسان شهری، یعنی زباله از دست داده. کاش رسانه ها به جای تحریک احساسات، میانجی گری میکردند، شرایط را برای مردم توضیح میدادند که این شیر آن شیر نیست، اگر نیاز بود پیوندی عذرخواهی میکرد و این مدیر سراسر تجربه عزل نمی شد.

از شهردار محترم میخواهم برای حفظ سلامت مردم، فردی حداقل هم قامت پیوندی را برای مدیریت پسماند سراسر آلوده به کرونا در این شرایط حساس پیدا و منصوب کنند.

ضمنا حالا که اینطور غیرمنصفانه خبر برکناری او در رسانه ها منتشر شد، و برخی ها آبروی سمنان را بردند، وظیفه خود میدانم چند خط در تجلیل از کارهای خوبش بنویسم؛

 

* زیر پوست مدیریت زباله های عفونی شهر چه گذشت؟

پیوندی طی چند سال مدیریت خود، زباله های سمنان را که 20 سال بدون دفن بهداشتی یا حتی غیربهداشتی، نزدیک دلازیان روی زمین دپو و رها می شدند، با زحمات شبانه روزی، به مرحله تفکیک و دفن بهداشتی رساند.

در تمام مدت مدیریتش در حال مطالعه و بررسی برای رساندن وضعیت زباله سمنان به کشورهای پیشرفته دنیا بود.

جداسازی پسماند خطرناک خانگی HHW، تولید بیوکمپوست شهری، آموزش تفکیک از مبدا به کودکان (همه بچه های شهر عروسک باب اسفنجی و خانمی که تفکیک زباله را با خلاقیت پیوندی سال ها در کودکستان ها و مدارس به آن ها آموزش داده اند به خاطر دارند، ده ها هزار کودک!)، اصلاح وضعیت حقوقی و اجتماعی پاکبانان عزیزاز سفرهای مداوم مشهد و حمایت از خانواده ها تا پیگیری مفاد کنوانسیون بین المللی بازل، پیگیری عدم کشتار سگ های ولگرد و تاسیس مرکز عقیم سازی سگ ها، تا این طرح جدید تفکیک از مبدا و کارهای فرهنگی حوزه پسماند دغدغه های مدیری بود که عاشق این بود که هیولای زباله را کنترل کند تا به مردم آسیب نرسد.

 

* شما این متن راهم سوژه می کنید!!!

احتمالا به محض اینکه این متن منتشر شود، بعضی ها که دنبال سوژه می گردند به من حمله می کننند، سوژه را از آلوده کنندگان بی شرم هوا و آب و تخریب کنندگان جنگل و مرتع که رهبر عزیز تذکر دادند دنبال کنید.

به حق میلاد امام حسن مجتبی، خدا ما  را از کنایه های نامنصفانه رسانه ای و حمله های احساسی ناشی از این متن حفظ کند.

ز راه میکده یاران عنان بگردانید  ....  چرا که حافظ از این راه رفت و مفلس شد

رضا شمس خانی/سمنان 

 

کدخبر: 682560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟