جنگل های حیران در جهل گردشگران سوخت+عکس

به گزارش گروه حوادث رکنا، خبرهای منتشره در مورد آتش‌سوزی جنگل‌های حیران آن هم درست در وضعیتی که ایران به لحاظ سرانه جنگل وضعیت مطلوبی ندارد بار دیگر زخمی بر دل دوستداران طبیعت زد.

در حالی که محدوده جنگل‌ها استان گیلان عنوان می‌شود اما به دلیل نزدیکی به مرز استان اردبیل و جنگل‌های فندقلو از شب گذشته هر دو استان درگیر اطفا حریقی هستند که به بهانه تفریح و گردش، گردشگران از خود برجا گذاشته و رفته‌اند.

هر چند مطابق اعلام اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل این آتش مهار شده و از سرایت آن به جنگل فندقلو ممانعت شده است اما فرهنگ غلط روشن کردن آتش در جنگل همچنان به قوت خود باقی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: آتش‌سوزی در سمت جنگل‌های گیلان و پایین‌تر از تله‌کابین بوده و از شب گذشته نیز آغاز شده است.

شهامت هدایت تصریح کرد: میزان دقیق وسعت آتش و خسارت وارده به دلیل اینکه در سمت استان اردبیل نیست باید از سوی استان گیلان اعلام شود اما اقدام ما ممانعت از سرایت آتش به فندقلو بود.

وی افزود: هر چند حریق به صورت کامل اطفا شده است، نیروهای یگان حفاظت همچنان در محل حضور دارند و وضعیت منطقه تحت پوشش است و رصد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: متاسفانه در کانال‌های تلگرامی موقعیت دقیق آتش‌سوزی اعلام نشده و این طور استنباط شده است که آتش در محدوده جنگل‌های استان اردبیل است.

به گفته هدایت بر اساس قوانین یگان حفاظت استان‌ها نمی‌توانند از محدوده استان خود خارج شوند چرا که در صورت بروز حادثه برای محیط‌بان احقاق حقوق وی غیرقابل پیگیری است.

وی افزود: با این وجود در صورتی که آتش فراگیر باشد استان‌ها در عملیات اطفا حریق مشارکت و همکاری می‌کنند.

هدایت با اذعان به اینکه دلیل آتش‌سوزی بی‌احتیاطی گردشگران بوده است، گفت: در این ایام از سال به دلیل وضعیت آب و هوایی هر گونه شعله کوچک در جنگل می‌تواند به یک آتش گسترده تبدیل شود و لازم است گردشگران از روشن کردن آتش جدا خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان با تاکید به زمان طولانی رشد و نمو یک درخت و جایگزینی آن گفت: اینکه به بهانه گردش به درختان و جنگل‌ها آسیب بزنیم تبعات آن مستقیما به خود انسان تحمیل می‌شود و انتظار ما مشارکت مردم در صیانت از جنگل‌ها است.

حیران تنها جنگلی نیست که طعمه جهل شده و بی‌احتیاطی مردم بارها و بارها به گوش می‌رسد. این در حالی است که معضلات زیست محیطی در کشور جدی است و هر بی‌احتیاطی عواقب گسترده‌ای به دنبال دارد اما به نظر می‌رسد مشام آدمی به بوی خاکستر درختان بی‌زبان عادت کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 498350 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟