رای الیوم: موضع ضداسرائیلی ورزشکاران مسلمان المپیک، خشم رژیم سعودی را برانگیخته است

به گزارش رکنا ؛ روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در مطلبی با اشاره به خودداری یک ورزشکار زن عربستان از رویارویی با حریفی از رژیم صهیونیستی و نیز حاضر نشدن ورزشکاران کاروان المپیک لبنان برای نشستن در یک اتوبوس مشترک با ورزشکاران رژیم صهیونیستی، آورده است: ممکن است که ورزشکاران تیم‌های عربی مدالهای طلا، نقره و برنز کسب نکرده باشند و این مهم را به تیمهای دیگر مانند آمریکا، روسیه و چین واگذار کرده باشندف اما شایسته مدال‌های مهمتری مانند کرامت و پایبندی به اصول اسلامی و عربی در نگاه یک میلیارد و نیم مسلمان هستند.
تاکنون تیم‌های لبنان و عربستان دو مدال از این نوع دریافت کردهاند. این دستاورد بزرگی برای افرادی است که با عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالفند. کاروان المپیک لبنان شرف همه لبنان و مسلمانانی هستند که مخالف عادی‌سازی هستند. کاروان لبنان به ویژه سلیم الحاج نیقولا، رئیس این کاروان، که بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی با جسم تنومند خود جلوی دربهای اتوبوس ایستاد و اجازه ورود اسرائیلی‌ها به آن را نداد، شرف لبنان و مسلمانان هستند. این موضوع عجیبی برای لبنانی‌ها که حامی مقاومت هستند، نیست.
مدال افتخار دوم به «جود فهمی» ورزشکار محجبه عربستانی است که از رویارویی با حریف خود از اسرائیل خودداری کرد.
رای الیوم نوشت: کمیته المپیک سعودی اعلام کرد این خودداری به علت توصیه کمیته پزشکی بوده است تا مبادا خشم اسرائیل را به دنبال نداشته باشد؛ اما ما ملت عربستان و مواضع شرافتمندانه آن در حمایت از حق عربی و اسلامی در فلسطین و نیز مواضع آن در مخالفت با عادی سازی می دانیم.
اسرائیلی‌ها روایت رسمی سعودی‌ها درباره این خودداری را باور نکردند و روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نوشت: جود فهمی ورزشکار عربستانی عمدا از رویارویی خودداری کرده است.
اکثر ورزشکاران عرب و مسلمان با خودداری از حاضر شدن در مقابل وزرشکاران اسرائیل میثاق و منشور شرف امضا کردند؛ زیرا اسرائیل غاصب و م تجاوز و نژاد پرست است و حاضر شدن در برابر ورزشکاران این رژیم به مثابه به رسمیت شناختن و عادی سازی روابط از نوعی ورزشی آن است.
«جود فهمی،» ورزشکار زن عربستانی، و همکاران وی در کاروان المپیک لبنان و هر ورزشکار عرب که در دوره قبل از رویارویی خودداری کرده است و در آینده حاضر نمی‌شود با اسرائیلی‌ها به مسابقه بپردازد، در نگاه اکثریت مردم کشورهای عربی و اسلامی و نیز همه افراد شریف حامی حق و عدالت در دنیا، در اوج قله افتخار از نظر اخلاقی خواهند بود.
رای الیوم در ادامه با اشاره به عصبانیت مقامات آل سعود از این اقدام ورزشکار عربستانی می‌نویسد: نمی‌دانیم که ترکی فیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعات سعودی و مامور پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل، و نیز ژنرال انور عشقی، دلال روابط تل‌آویو و ریاض، چه احساسی در قبال این اقدام ورزشکار عربستانی خواهند داشت، اما به طور حتم وی را لعنت خواهند کرد و احتمالا با مقامات اسرائیلی مانند دوری گولد مسئول وزارت خارجه اسرائیل تماس می‌گیرند و با شدت تمام عذرخواهی و تاکید می‌کنند که این ورزشکار زن عربستانی هدفش تخریب ائتلاف شکل گرفته میان طرفین است و موضع رسمی سعودی این نیست. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حایشه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 180839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟