صداپیشه جناب خان به اندازه دنیا خسته است/فرصت کافی برای دیدن خانواده‌ام ندارم +عکس

محمد بحرانی صداپیشه این عروسک که بسیاری از شوخی‌های «جناب خان» را در لحظه می‌سازد به تازگی با روزنامه شرق گفت‌وگویی داشته که در آن ایرج طهماسب را بهترین معلم خود در زندگی می‌داند و پیشنهاد می‌کند «جناب خان» به عنوان سفیر صلح و شادی معرفی شود.
اولین موضوعی که محمد بحرانی صداپیشه «جناب خان» درباره آن صحبت می‌کند، ممیزی‌های برنامه «خندوانه» است که شوخی‌های او نیز از آن بی‌نصیب نمانده، بحرانی در این‌باره می‌گوید: «تصور می‌کنم همه بر این موضوع اشراف دارند که تلویزیون، مقتضیاتی برای کارکردن دارد و این موارد بر کسی پوشیده نیست. چارچوب‌هایی هست که نباید از آن‌ها خارج شد. برنامه ما بیشتر متکی بر بداهه است، ممکن است گاهی چیزهایی در ضبط اتفاق بیفتد که بعد مدیران به‌هردلیلی صلاح بدانند پخش نشود. گاهی وقت‌ها هم با تغییر مدیریت‌ها این خطوط قرمز جابه‌جا می‌شود. سلایق متفاوت است و تصورم این است در دوره مدیریت جدید کمی فضا بازترشده و به نظرم، این موضوع به کیفیت برنامه ما هم کمک کرده است.»
البته با توجه به این‌که برخی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در میان شوخی‌های «جناب خان» وجود دارد بحرانی از این‌که برنامه زنده اجرا نمی‌شود ابراز خرسندی می‌کند: «خدا را شکر «خندوانه» زنده نیست، این به ما کمک می‌کند کمی راحت‌تر در استودیو اجرا کنیم و درنهایت اگر اتفاق بدی افتاده بود، در تدوین درست کنیم. اما همان‌طور که گفتید، ما روی یک خط عجیب راه می‌رویم که مدام باید حواسمان به همه‌چیز باشد، باید خبرگردی کنیم و اطلاعاتمان به‌روز باشد و درباره بسیاری از اتفاقات روز صحبت کنیم. از طرفی مردم از همه اقشار هم توقع دارند حرفشان در برنامه زده شود.»
با توجه به این‌که رامبد جوان هم در آخرین گفت‌وگویش به افت مخاطب مقطعی «خندوانه» اشاره کرده بود، حرف‌های بحرانی نیز این موضوع را تایید می‌کند، او معتقد است «خندوانه» در این مدت دچار فراز و نشیب‌های زیادی شده است و با توجه به این‌که فصل دوم در اوج تمام شد و فصل سوم هم در زمان نوروز روی آنتن رفته مردم انتظار بیشتری داشته‌اند اما این اتفاق با پیش‌تولید کم و کوتاه مدت کار سختی بوده است: «معمولا یک برنامه در آغاز و با داشتن دکور یا ایده‌های جدید، کمی زمان می‌برد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و برنامه به روال منطقی برسد. اما وقتی در عید شروع می‌کنید، توقع مخاطبان این است که برنامه در بهترین موقعیت باشد و به نظر من، همین موضوع باعث شد در آغاز انتقادهایی نسبت به برنامه صورت گیرد. برخی از این انتقادات درست بود، اما به نظرم مدتی که گذشت و با دکور ارتباط گرفتیم، به فرم و روال سابق برگشتیم. عکس‌العمل‌هایی که این روزها از مردم یا دوستان خوبم در نشریات و رسانه‌ها و منتقدان دارم، گویای این است که خدا را شکر حال خندوانه و جناب‌خان خوب است.»

او صحبت‌هایش را با اشاره به این نکته ادامه می‌دهد که از آغاز کار «جناب‌خان» در «خندوانه»، نویسنده یا متن نوشته‌شده‌ای برای اجرای برنامه وجود نداشته است: «براساس یک طرح کلی از خودم یا امیر سلطان‌احمدی به کمک عروسک‌گردان‌ها پیش رفته‌ایم و در فصل سه هم دوستانی که ذکر کردم به ما اضافه شدند. ایده طرح‌شده با رامبد مطرح می‌شود، او هم نظرهایش را می‌دهد و بقیه چیزها در صحنه و در لحظه اتفاق می‌افتد.» به گفته او همه چیز در اتاق فکر هر قسمت شکل می‌گیرد و بعد با چکش کاری کوچک اجرا می‌شود و بیشتر برنامه بداهه برگزار می‌شود به علاوه تحقیقاتی که کوچکی درباره پیشینه، قومیت و زبان مهمانان انجام می‌شود.
بحرانی پیش از این‌که در صداپیشگی «جناب خان» توجه مخاطبان را به خود جلب کند در گروه «کلاه قرمزی» نیز صداپیشگی دو شخصیت «ببعی» و «آقوی همساده» را برعهده داشت که این دو شخصیت‌ نیز به سرعت میان مردم محبوب شدند، او در این باره نیز می‌گوید: «باید بگویم ایرج طهماسب بهترین معلم من در زندگی بوده، تأکید او همیشه این بوده است که از صفر تمرین کنیم و از صفر احساسات انسانی را بازنگری و مفاهیم ابدی و ازلی را پیدا کنیم؛ مفاهیمی که همیشه آدم با آن‌ها احساس قرابت می‌کند. در حال حاضر احساس می‌کنم مردم «جناب‌خان» را به‌عنوان یک عروسک نمی‌بینند، چون در آغاز ما هم «جناب‌خان» را به‌عنوان یک عروسک ندیدیم. «جناب‌خان» مثل همه ما خصوصیات خوب و بد زیادی دارد. مثلا می‌تواند بی‌جنبه باشد یا زمانی خشن شود یا مهربان باشد و عاشق‌پیشه و همه کارهایی که یک آدم معمولی می‌تواند انجام دهد.» به گفته او برخلاف همیشه که مخاطبان به استفاده از لهجه‌هایشان در تلویزیون اعتراض می‌کردند این‌بار اعتراض می‌کنند که چرا از لهجه و گویش آن‌ها استفاده نمی‌شود که دلیل این اتفاق نیز احساس احترامی است که به وجود آمده است.
این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برند «جناب خان» اشاره می‌کند که به تازگی معرفی شده، به گفته او بعد از دیده شدن این شخصیت سیلی از عروسک‌های تقلبی به بازار می‌آیند که حتی باعث مطرح شدن شکایت‌هایی به خاطر حساسیت و بیماری‌های به وجود آمده برای کودکان می‌شود: «هیچ‌کدام از عروسک‌هایی که به بازار می‌آمد، کار ما نبود. تا اینکه حس کردیم این اتفاق نیاز به سامان‌دادن از طرف مجموعه دارد. درنهایت آقای سالار زهی، رامبد جوان و بنده این کار را شروع کردیم و محمد صراف به‌عنوان مدیر این برند انتخاب شد. در ابتدا با کمک وکیل، تولید‌کنندگان قاچاق شناسایی شدند و تولید قاچاق متوقف شد و آقای صراف با تولید‌کنندگان و کارخانه‌های معتبر داخلی وارد مذاکره شدند و تولید این برند آغاز شد.»
بحرانی که معتقد است «جناب خان» اقوام ایرانی را به هم نزدیک‌تر کرده است، ادامه می‌دهد: «من فردی هستم که از شهرستان به تهران آمدم و همیشه سعی کردم این نگاه شهرستانی را در کارم حفظ کنم. متأسفانه شهرستان‌ها کمی در تلویزیون ملی کمتر دیده می‌شوند. شاید به‌نوعی قرار بوده جناب‌خان از زاویه دید اقشار پایین‌تر، متوسط یا کمتر‌دیده‌شده باشد، مثلا مرزنشین‌ها یا بچه‌های کار و... . اگر شما با من موافق باشید انگار جناب‌خان زبان مردم این سرزمین شده است. اینکه ما با گویش‌ها و لهجه‌های مختلف آواز خواندیم، از محله‌های مختلف و شهرهای مختلف اسم بردیم و از همه با احترام یاد کردیم باعث شده الان کردها، لرها، عرب‌ها، بلوچ‌ها و... احساس کنند به واسطه جناب‌خان سهمی در تلویزیون دارند.»
البته به نظر می‌رسد اجرای این برنامه و حضور «جناب خان» در «خندوانه» انرژی زیادی از بحرانی گرفته است او پیش‌بینی درباره آینده این شخصیت را بسیار سخت می‌داند: «جناب‌خان زندگی من را گرفته، یعنی به اندازه دنیا خسته‌ام. ما به قصه احتیاج داریم و جناب‌خان همیشه باید با دست پر و با موزیک جدید در برنامه آماده باشد، حقیقت این است که من یک نفرم و آن‌قدر با لهجه‌های مختلف حرف زدم که بخش زبان مغزم مختل شده است (با خنده). درحال‌حاضر بسیاری از «ان‌جی‌او»‌ها یا مراکز خیریه یا حتی کسانی که به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند، دوست دارند جناب‌خان حرفشان را بزند و خب، طبعا همه اینها ممکن نیست و چون تم برنامه خنده و شادی است باید در زمان‌هایی گفتن برخی از مسائل جدی و حیاتی با خنده ترکیب شود. جناب‌خان رسما یکی، دو سال زندگی من را گرفته است. آن‌قدر که فرصت کافی برای دیدن خانواده‌ام ندارم. اما خوشبختانه جناب‌خان مستقل از من زندگی می‌کند و راستش درحال‌حاضر پیش‌بینی خاصی برای آینده‌اش ندارم.»
او همچنین به این‌که سوال که ممکن است «جناب خان» مستقل مطرح شود، این‌طور پاسخ می‌دهد: «نمی‌دانم. به نظرم، ترکیب درست جناب‌خان با رامبد جوان است، یعنی زوجی تشکیل می‌شود که شما به رابطه آنها می‌خندید. از طرفی رامبد جوان بسیار حرفه‌ای و باهوش با عروسک بازی می‌کند، شاید خیلی از بازیگران حرفه‌ای ما هم این توانایی را نداشته باشند و خب رامبد، کارگردان برجسته‌ای هم هست. به نظرم، اگر فرصت کنیم خودمان را پیدا کنیم، می‌شود این ترکیب را جای دیگری مثلا در سینما هم دید.» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با توجه به این‌که بازیگری خوانده است به رد کردن چند پیشنهاد بازی که در اولویت بودن «جناب خان» یکی از دلایل آن بوده، اشاره می‌کند که البته حسرتی هم در این‌باره ندارد.
با توجه به این‌که انتقاداتی مثل این‌که برخی از برنامه‌های «خندوانه» سفارشی بوده‌اند مطرح شده، بحرانی این موضوع را به طور کامل رد می‌کند و توضیح می‌دهد: «قطعا تا جایی‌که به کار من مربوط می‌شود، این مورد را نمی‌پذیرم. برای همه مهمان‌ها همه انرژی‌مان را می‌گذاریم. طبعا برخی از مهمان‌ها پتانسیل بیشتری برای شوخی دارند یا برنامه به‌نوعی پیش می‌رود که شوخی‌ها بیشتر است. مثلا شاید همه ما تصور نمی‌کردیم برنامه ما با خانم حمیده عباس‌علی، آن‌قدر خنده‌دار شود. من ایشان را در حد مرور برخی خبرها می‌شناختم و هرگز ایشان را از نزدیک ندیده بودم، طبیعتا هیچ سفارشی نبود اما برنامه ما با او، به نظر من، یکی از بهترین و خنده‌دار‌ترین برنامه‌های فصل سه شد. میزان انرژی برنامه به خیلی از عوامل بستگی دارد. به‌هرحال، من آدم هستم، یک روزی مغزم کندتر است و شاید روزی شوخی‌های کمتری به ذهنم می‌رسد. همه اینها در خروجی کار مؤثر است. مطمئن باشید خندوانه برای کسی هیچ سفارشی نداشته و ندارد.»
او در پایان پیشنهاد جالبی را درباره «جناب خان» مطرح می‌کند: «خوب است جناب‌خان و رامبد جوان به‌عنوان سفیر صلح و شادی از طرف ایران به همه جهان معرفی شوند. این موضوع نیاز به حمایت و تأیید دارد و شاید بد نباشد که ایرانی‌ها با داشتن این سفرای فرهنگی با این عنوان شناخته شوند: ایرانی‌ها به‌عنوان ملتی که با زبان‌ها و گویش‌های زیبایی حرف می‌زنند، موسیقی‌های زیبایی دارند و خنده و شادی را پیشنهاد می‌دهند.» برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 192365 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟