مستند ایرانی در اسکار 89 شانس دریافت جایزه دارد +عکس

این کارگردان پس از کسب جایزه بهترین کارگردانی برای «رویاهای دم صبح» در کشور کوزوو، از شانس حضور فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف این جشنواره در اسکار 89 صحبت کرد. «رویاهای دم صبح» نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت حمایت سازمان سینمایی همراه با یک فیلم سینمایی داستانی، می‌تواند در این رقابت بزرگ، از شانس‌های سینمای ایران برای دریافت جایزه اسکار باشد.
پانزدهمین جشنواره داکوفست کوزوو بخش‌های مختلفی چون مسابقه بین‌الملل فیلم‌های بلند و مسابقه بین‌الملل فیلم‌های کوتاه، مسابقه حقوق بشر، مسابقه محیط‌زیست، مسابقه فیلم‌های کوزوو و منطقه بالکان و نگاهی به بهترین فیلم‌های جهان داشت. رقابت اما در بخش مستندهایی با موضوع حقوق بشر، بیشتر بود. در این بخش 9 فیلم از کشورهای مختلف حضور داشتند که می‌توان به «آن‌ها که پریدند» محصول دانمارک، فیلم «کی کی» محصول امریکا و سوئد، «هولیگان اسپرو» محصول امریکا و چین، «عراق سال صفر» محصول فرانسه و عراق، فیلم «یک تراژدی از چاد» محصول چاد و فرانسه، فیلم «راسیست نباش!» محصول امریکا، «در کنار معتقدان» محصول امریکا و پاکستان به همراه دو فیلم «رویاهای دم صبح» و «سونیتا» ساخته رخساره قائم مقامی از ایران اشاره کرد.
جایزه بخش رقابت بین‌الملل مستند بلند این جشنواره به «اولگ و هنرهای نادرش» ساخته «آندرس دوک» رسید و هیات داوران از فیلم مستند «درباره فوتبال» ساخته «سرجیو اوکسمن» به صورت ویژه تقدیر کردند.
به گفته اسکویی تاکنون نقدهای مثبتی توسط منتقدان ایرانی، اروپایی و امریکایی بر «رویاهای دم صبح» نوشته شده و همین مساله می‌تواند شانس دریافت جایزه را برای این فیلم در جشنواره‌های مهم دنیا بیشتر کند. «رویاهای دم صبح» یکی از مهم‌ترین مستندهای 2016 جهان معرفی شده و جشنواره اخیر یعنی داکوفست، زنان سازمان ملل از آن حمایت کردند. همچنین برنامه‌ای با عنوان «مرد برای زن» به این فیلم پرداخت و نشست ویژه‌ای برای آن در نظر گرفتند.
فرصت این فیلم با داشتن پخش‌کننده ایرانی و امریکایی برای حضور در اسکار 89 یک ماه است و به نظر می‌رسد اسکویی برای شرکت در این رقابت از الان عزم خود را جزم کرده است.
«خوشبختی من این است که «رویاهای دم صبح» در ایران توانست نظر مسوولان سینمایی کشور را جلب کند و همزمان مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفت. آقایان حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی و محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر در نمایش رسمی فیلم در مرکز همایش‌های برج میلاد حضور داشتند و هر دو فیلم را تحسین کردند. همچنین استقبال اهالی رسانه در این جشنواره نشان داد ما توانستیم فیلمی بسازیم که حرف خودش را خوب بزند و تاثیرگذار باشد.» اینها حرف‌های اسکویی است. او چندی پیش از اکران گسترده فیلم در ایران منصرف شد چرا که نمی‌خواست چهره نوجوانان دختر حاضر در فیلم دیده شود. اگرچه برخی از علاقه‌مندان سینمای مستند، برای نمایش فیلم، او را تحت فشار قرار دادند: «برخی از دوستداران سینمای مستند که چیزهایی درباره این فیلم شنیده‌اند، پیشنهاد دادند چند نمایش تک‌سانس برای فیلم در نظر بگیریم و من همچنان دنبال راه‌حلی برای نمایش فیلم به‌صورت محدود هستم. » اسکویی با «رویاهای دم صبح» تاکنون در 20 جشنواره معتبر جهانی حضور پیدا کرده و در ادامه شانس حضور در 30 جشنواره دیگر را نیز دارد.
از مهم‌ترین جوایزی که این فیلم به دست آورده می‌توان به جایزه عفو بین‌الملل جشنواره برلین، جایزه ویژه جشنواره کرونوگراف برای شناساندن حقوق زنان، جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فول فریم امریکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند جشنواره سی و چهارم فجر اشاره کرد.
با همه این موفقیت‌ها کارنامه افتخارات مهرداد اسکویی، مستندساز و عکاس ایرانی به اندازه‌ای پر بار است که این جوایز چندان به چشم نیاید. او با بیش از 400 حضور ملی و بین‌المللی به خاطر آثار مستند خود 90 جایزه معتبر بین‌المللی و داخلی به دست آورده است. این مستندساز سرانجام جایزه بهترین مستندساز سال را در فوریه 2016 و در جشنواره تروویژن امریکا از آن خود کرد. اسکویی علاوه بر مستندسازی عکاسی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و چند سالی است مشغول پروژه عکاسی از مفاخر فرهنگی و هنری است و به دلیل فعالیت در این حوزه، گنجینه عظیمی از عکس‌های چهره‌های شاخص آن را در اختیار دارد. او همچنین ابتدای ورود خود به عرصه هنر در زادگاهش بندرانزلی بازیگری در حوزه تئاتر را نیز تجربه کرده است.
«رویاهای دم‌صبح» تازه‌ترین اثر اسکویی و کامل‌کننده دو فیلم قبلی این فیلمساز با نام‌های «روزهای بدون تقویم» و «آخرین روزهای زمستان» است. او در هر سه اثر به بزهکاری نوجوانان می‌پردازد. اسکویی برای ساخت این سه فیلم دوربین خود را به کانون اصلاح و تربیت برده و چند ماهی با بچه‌های زیر 18 سال زندگی کرده است. او برای دریافت مجوز ساخت «رویاهای دم صبح» هفت سال منتظر ماند و در نهایت به عنوان نخستین مستندساز به کانون اصلاح و تربیت دختران راه پیدا کرد. موضوع مطرح شده در این مستند بیشتر متوجه پدر و مادرهاست و آموزش‌وپرورش می‌تواند از نمایش فیلم برای اولیا و مربیان حمایت کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 191563 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟