آخرین اخبار از فرودگاه آتاتورک + جزئیات و عکس 2 بمب گذر

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ترکیه درباره این حادثه تروریستی نوشت: ظاهراً سه مهاجم در این حمله دست داشتند و انفجارها و تیراندازی در ترمینال ورودی پروازهای بین‌المللی رخ داد. وزیر دادگستری ترکیه نیز گفت: یکی از مهاجمان با کلاشنیکف به روی مردم آتش گشود و در حالی که مأموران امنیتی قصد داشتند با مهاجمان برخورد کنند، آنها بمب‌های همراه خود را منفجر کردند. برخی منابع محلی ترکیه نیز اعلام کردند، دو نفر اقدام به پرتاب نارنجک به محوطه فرودگاه کردند. اما شبکه خبری فرانس ۲۴ تعداد مهاجمان در حمله به فرودگاه استانبول را هفت تن اعلام کرد و نوشت: سه عامل تروریستی کشته شده‌اند، یک نفر دستگیر شده و پلیس هم‌اکنون به دنبال دستگیری سه عامل دیگر که فرار کرده‌اند، است. شبکه خبری یورو نیوز نیز از دستگیری چهار تن در همین رابطه خبر داد. در حمله تروریستی به فرودگاه آتاتورک 41 نفر کشته و 239 نفر زخمی شدند و در میان کشته‌ها 5 عربستانی، 2 اردنی و یک شهروند از کشورهای تونس، اوکراین، ازبکستان، ترکمنستان و ایران مشاهده می‌شود.
خلأ امنیتی
بنا بر اظهارات کارشناسان امنیتی، فرودگاه آتاتورک همواره یک هدف آسیب پذیر به حساب می‌آمد. زیرا هرچند دستگاه‌های اشعه ایکس در ورودی ترمینال وجود دارد و تردد افراد با نظارت کامل انجام می‌شود اما ایست‌های بازرسی برای اتومبیل‌ها محدود است و تروریست‌ها نیز از این خلأ امنیتی استفاده کرده و با تاکسی وارد فرودگاه شده‌اند.
این خلأ امنیتی در حالی است که فرودگاه آتاتورک سال قبل با پیشی گرفتن از فرودگاه فرانکفورت پس از هیترو لندن و شارل دوگل پاریس پرترددترین فرودگاه اروپا شناخته شد و در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۱ میلیون مسافر از این فرودگاه گذر کردند.
اخبار ضد و نقیضی از اینکه گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به فرودگاه آتاتورک را پذیرفته به چشم می‌خورد و بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز داعش را مسئول این حادثه تروریستی معرفی کرده اما بنا بر گزارش یورو نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه انگشت اتهام را به سوی حزب کارگران کردستان ترکیه
(پ ک ک) نشانه رفته است.
اردوغان همچنین غرب و بویژه کشورهای اروپایی را به همکاری و موضع‌گیری صریح در قبال تروریسم فرا خواند و گفت، این حمله می‌توانست در هر فرودگاهی در سراسر جهان رخ دهد. اشتباه نکنید برای گروه‌های تروریستی استانبول، لندن، آنکارا، برلین، واشنگتن و... فرقی نمی‌کند.
وی همچنین سه‌شنبه شب جلسه امنیتی فوق‌العاده‌ای در نهاد ریاست جمهوری تشکیل داد که در این جلسه نخست‌وزیر، ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد فرماندهی ارتش، افکان آلا، وزیر کشور، فکری ایشیک، وزیر دفاع و نئومان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه حضور داشتند.
حادثه از نگاه شاهدان عینی
در حالی که این اخبار از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی مخابره می‌شد، صدها مسافر وحشت زده با چشمان اشکبار در صحنه حضور داشتند و تردد پر سروصدای آمبولانس‌ها را می‌نگریستند و بعضی‌ها که به استقبال عزیزان خود آمده بودند در انتظار خبری از احوال مسافر خود بودند. مقامات ترکیه انتشار هرگونه تصویری از صحنه حملات را ممنوع اعلام کرده و در این زمینه به رسانه‌های داخلی هشدار می‌دادند و رسانه‌ها هم درکنار پوشش اخبار، مردم را به اهدای خون برای زخمی‌ها دعوت می‌کردند.
ایلول کایا، شهروند 37 ساله ترکیه‌ای که از این حادثه جان سالم به در برده و در حالی که فرزند یک ساله خود را در آغوش گرفته و در فضای بیرونی فرودگاه نشسته بود، درباره حادثه گفت: «من فقط چشمان فرزندم را گرفتم و به بیرون دویدم. در یک سال گذشته در اخبار می‌دیدم و می‌شنیدم که حملات تروریستی در ترکیه زیاد شده اما هرگز فکر نمی‌کردم خودم روزی در یک فرودگاه کاملاً امنیتی در دل این حملات قرار گیرم.»
توریسم ترکیه؛ اصلی‌ترین قربانی
ناآرامی‌ها در ترکیه بیش از هر چیز بر اقتصاد این کشور که بخش اعظم آن بر صنعت توریسم استوار است، ضربه می‌زند. هرچند از ابتدای بحران داخلی سوریه و ظهور داعش بسیاری از تحلیلگران نسبت به تردد آسان تروریست‌ها از مرزهای ترکیه و پیامدهای حمایت‌های آشکار و نهان مقامات آنکارا از افراط گرایان هشدار داده بودند اما در یک سال گذشته و پس از سردی روابط مسکو - آنکارا به خاطر سرنگونی جنگنده روسی به دست ارتش ترکیه این هشدارها تحقق یافته و ترکیه دیگر از نگاه گردشگران خارجی بویژه گردشگران روسی که بخش قابل توجهی از میهمانان هرساله ترکیه بودند، آن کشور امن و زیبا که مقصد سفرهایشان باشد، نیست. افت شمار گردشگران خارجی ترکیه در سال‌های اخیر نیز گواه این مطلب است و یقیناً حادثه تروریستی فرودگاه آتاتورک نیز که تعدادی از قربانیان و زخمی‌هایش اتباع خارجی و گردشگر بوده‌اند، گردشگری ترکیه را بیش از پیش تحت تأثیر قرار خواهد داد.
تماس تلفنی پوتین با اردوغان و شروط مصر
انفجارهای تروریستی در فرودگاه آتاتورک استانبول در حالی رقم خورد که اردوغان در روزهای اخیر در سیاست خارجی خود در قبال روسیه، مصر و رژیم صهیونیستی چرخش‌هایی داشته و در نامه‌ای رسمی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به خاطر سرنگونی جنگنده روسی عذرخواهی کرد و رئیس جمهوری روسیه نیز دیروز به صورت تلفنی با اردوغان گفت‌و‌گو کرده و از همتای ترکیه‌ای خود تشکر کرد.
اما در شمال آفریقا وزارت خارجه مصر تلاش ترکیه برای بهبود روابط با مصر را ناکافی دانست و برای مقامات آنکارا شرط گذاشت و گفت، بهبود روابط با آنکارا در گرو به رسمیت شناختن اراده مردم مصر در سرنگونی محمد مرسی در ژوئن 2013، به رسمیت شناختن دولت مصر و تمامی مؤسسات وابسته به آن است.
از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر که وابسته به اخوان المسلمین بود روابط مصر و ترکیه تیره شد. ترکیه طرفدار اخوان المسلمین است اما مصر اخوان المسلمین را تروریستی خوانده است. ترکیه همچنین در روزهای اخیر توافقنامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا کرده است. این تغییرات از زمان استعفای احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر سابق ترکیه و روی کار آمدن بینالی ییلدیریم صورت گرفته است.

معاون پارلمانی و کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه اعلام کرد: طبق آخرین اطلاعات اعلام شده از سرکنسولگری ایران در استانبول در حادثه تروریستی سه‌شنبه شب استانبول تاکنون یک ایرانی کشته شده و 5 نفر زخمی شده‌اند.به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی افزود: براساس آخرین اطلاعاتی که به ما ارسال شده، 5 نفر ایرانی نیز مجروح هستند که وضعیت یک نفر از آنها وخیم است.
وی گفت: این اطلاعات و آماری است که تاکنون به دست ما رسیده و امیدواریم تعداد مجروحان و کشته‌شدگان ایرانی در این حادثه افزایش پیدا نکند.محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به انفجارهای تروریستی در فرودگاه استانبول واکنش نشان داد و آن را نمونه‌ «چهره زشت ترور» دانست.وی در توئیتر نوشت: «بار دیگر چهره زشت ترور در فرودگاه کشور دوست و همسایه ما سر برآورد. خشونت افراط‌ گرایانه تهدیدی جهانی است و ما باید با هم با آن مقابله کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


خبرهای مرتبط با فرودگاه ترکیه:

7 فیلم دیده نشده از انفجارفرودگاه آتاتورک /آخرین آمار 183 نفر تلفات+ فیلم و تصاویر
عکس 3 بازیگر معروف ایرانی در فرودگاه آتاتورک پیش از انفجار +عکس

کدخبر: 87410 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟