دردسرهای امانت دادن برگ چک به دوستان!

درخواست چک از سوی دوستان و آشنایان برای معاملات مختلف، امری رایج است؛ اما اجابت کردن این درخواست‌ها تبعاتی دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. کارشناسان به دو سوال در این مورد پاسخ داده‌اند:

سوال: من سه فقره چک به یکی از دوستام دادم تا مغاره بخره وتعهد پرداخت هم به عهده خودش است. یعنی سر موعد باید چک‌ها را پر کند. اگر چنانچه نتواند چه حکمی دارد؟ البته من یک نامه مبنی بر اینکه چک‌ها را امانتی به ایشان دادم، گرفته‌ام. ممکن است درصورت پرداخت نشدن، برای من دردسر شود؟ نگرانم...؟

پاسخ کارشناس: با توجه به اصل عدم ایرادات به اسناد تجاری و تجریدی بودن آن (جدا بودن تعهد به پرداخت چک از منشا صدور چک که همان قرارداد است)، شما مکلف به پرداخت وجه چک خواهید بود، اما می‌توانید به دوستتان بر اساس توافق بر اینکه تعهد پرداخت با ایشان است، مراجعه کنید. ضمناً این چک امانی تلقی نمی‌شود و شکایت خیانت در امانت احتمالاً رد خواهد شد.

سوال: با سلام و خسته نباشید در سال 86 به همکارم یک چک 5 میلیونی بدون تاریخ بابت ضمانت من در بانک داده‌ام. یعنی ایشان این چک را به عنوان ودیعه ازمن گرفته؛ ولی متاسفانه چون چک در وجه خودش بود، به یک طلا فروش می‌دهد واز او طلا می‌برد. حالا طلافروش، هم چک را برگه کرده و هم باعث مشکلاتی شده است و این در حالیست که من برای چک اعلان مفقودی از طریق دادگاه و بانک داده‌ام.علیرغم حکم دادگاه چک من برگه شده و از گرفتن وام ودسته چک محروم هستم. لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر.

پاسخ کارشناس: با توجه به اصل عدم ایرادات و تجریدی بودن اسناد تجاری این ایراد شما در مقابل دارنده با حسن نیت(طلافروش) وارد نیست. چک اصولاً می بایست پاس شود و این چک امانی و ودیعه نیست، بعد از پاس کردن آن می توانید برای دریافت مبلغ مذکور به همکارتان مراجعه کنید. ضمناً شما که به دروغ اعلام کرده‌اید چک مفقود شده، مرتکب جرم شده‌اید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟