دردسر وام خیالی مسافر قطار عید

بازنشسته شده و دربستر یک عمر زحمت توانسته بودم که تا یک زندگی بخور و نمیری برای خود وخانواده ام فراهم کرده و نیازمند کسی نباشم، امّا نمی دانم چه شد که مار خوش خط و خالی، حلقه حرص و طمع را به گردنم انداخته و به راحتی فریبم داد.

ماجرا از این قراربود که سال گذشته در ایام تعطیلات نوروزی تصمیّم گرفتم که چند روزی به خانه دخترم در تهران رفته و حال و هوایی عوض کنم . در قطار مسافربری با مرد خوش زبانی آشنا شدم که خود را تاجری بزرگ و آدم با نفوذی در سیستم بانکی معرفی کرد. او با حرف هایش زمین و آسمان را به هم بافته و به گونه ای سخن می گفت که گویی از مشکلات همه افراد جامعه خبر دارد.

من با او خیلی زود پسر خاله شده و متأسفانه در ساعات پایانی شب،او را میهمان سفره دلم کرده و از مشکلات زندگی،حقوق کم و انتظارات همسر و فرزندانم برایش کلی حرف زدم.

او نیز در حالی که به چشمانم خیره شده بود،با جدیّت تمام به صحبت هایم گوش فراداده و با لبخندی گفت:ای کاش که تمام غصّه های دنیا با پول حل می شد!غصه نخور،من با ارتباطاتی که دارم می توانم وامی چند میلیون تومانی با اقساط بلند مدّت برایت درست کنم، تا یک دستی به سر و روی زندگی ات بکشی و بتوانی جلوی خانواده ات سر بلند شوی،امّا این کار فقط یک شرط داره وآن این است که تا پول به دستت نیامده،نباید در این باره به خانواده ات چیزی بگویی.

من نیز با شنیدن این پیشنهاد در پوست خود نگنجیده و خام حرف های او شدم و بلافاصله شماره تلفنش را گرفته و پس از یک هفته در تماسی که با آن مرد داشتم به من گفت که باید یک سور حسابی بدهی چون کارت درست شده است و برایت یک وام خوب و بلند مدّت ردیف کرده ام.

فقط باز هم تاکید می کنم فعلا نباید که دراین باره،چیزی به کسی به گویی! او دو روز بعد به خانه ام آمد و حتّی برایم مقداری پسته و زعفران نیز به عنوان هدیه آورد. امّا هنگام خداحافظی،اسناد خانه، چند چک سفید امضای دیگر وهمچنین رمزعابربانک وشمارحسابم را نیز که عنوان می کرد برای تهیه روند ادارای وام لازم است، ازمن گرفته و گفت دوشنبه هفته آینده به تهران بیا و در محضرخانه ای که نشانی آن را به تو داده ام حاضر شو تا بعد به تو بگویم که برای دریافت وامت چه کار بکنی!

من طبق قرارقبلی،به همراه همسرم با خوشحالی به تهران رفته امّا قبل از آن که وارد محضر شویم آن مرد بازبه ما تأکید کرد چون این وام، وامی ویژه و رابطه ای است، نباید حرفی به محضر دار درباره ماجرای این وام بزنید و فقط چند برگه را امضا کرده و بیرون بیایید.

در این لحظه اندکی به شک افتاده و حواسم را جمع کردم که نکند خانه را به نام خودش سند بزند، امّا برگه هایی که برای امضا جلوی من گذاشتند در مورد وام بود و بدون آن که چیزی بپرسم آن کاغذها را امضا کرده و یکی دو روزبعد نیز به همراه همسرم به شهرمان برگشتیم.

ولی هر چه انتظار کشیدم از وام و آن مرد،خبری نشد که نشد. سرانجام به تکاپو افتاده وبا انجام تحقیقات ومراجعه دوباره به محضر خانه ، متوجّه شدم که آن مرد حقّه باز سرم را کلاه گذاشته و متواری شده است.

چون سرانجام دریافتم که آن برگه هایی را که امضا کرده ام ،مربوط به وام خود آن مرد شیّاد صفت بوده ومن ناباورانه ضامن وام 200 میلیونی،آن فرد و اسیر نقشه شوم او شده ام وهمچنین تمام موجودی حسابم نیز توسط آن فرد حیله گر خالی شده است.

مدتّ زمانی می گذشت که دخترم عقد کرده بود ومی خواستم با گرفتن این وام،جهیزیه او را تکمیل کنم ، که متأسفانه نه تنها در این کار موفقّ نشده بلکه همسرم نیز با پی بردن به حقیقت ماجرا دچار سکته قلبی شده وپس از چند روز بستری شدن در بیمارستان ،به ناگاه فوت کرد.

آری،اکنون مدّتی است که نه خبری از آن کلاهبردار حرفه ای داشته و نه نیز اسناد خانه ام به دستم رسیده است! به راستی نمی دانم که سر پیری این چه بلایی بود که به سرخود وخانواده ام آورده و در بستریک اعتماد نابجا،زمینه ساز فوت همسرم شدم.

ای کاش ازهمان روز اولّ توصیه ها و هشدارهای همیشگی پلیس درباره سارقان وکلاهبرداران حرفه ای را آویزه گوش خود کرده وهر کاری را از طریق قانونی و عقلانی انجام می دادم وبه مانند چنین روزی کاسه چه کنم بدست نمی گرفتم!

هشدار پلیس:

شهروندان به هیچ عنوان نباید به افراد ناشناس اعتماده کرده و فریب آن ها را بخورند وهمچنین نباید هیچ مدرک و وجهی را بدون کسب اطمینان کامل ، به شماره حساب های اعلامی از سوی افراد وشرکت های مختلف واریز کرده وبه آسانی اطلاعات بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهند، زیرا همگان باید بدانند که افراد حیله گر و کلاهبردار همیشه ایّام در کمین افراد ساده لوح وزود باور نشسته و قصد سو استفاده از آنها را به اشکال مختلف دارند.

شهروندان برای جلوگیری از وقوع چنین جرائمی و برخورد قاطع با سارقان و کلاهبرداران می توانند در اسرع وقت،در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوکی ، آن را از طریق سامانه ثبت گزارشات مردمی110، با پلیس در میان گذاشته وزمینه پیشگیری از انواع مختلف ناهنجاری های اجتماعی را با همکاری وتعامل سازنده وهدفمند با پلیس در سطح جامعه فراهم آورند.

نویسنده:"سید مجتبی میری هزاوه"خبرنگار اداره اطلاع رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی

کدخبر: 72434 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟