برخورد یک هواپیمای مسافربری با پهباد در حین فرود

خلبان ایرباس A320، که حامل 132 مسافر بود بعد از فرود در فرودگاه هیترو، برخورد هواپیمایش را با یک شئی که به گفته وی، به ‌احتمال‌ زیاد پهپاد بوده، گزارش داده است.
پلیس مترو پلیتن لندن گفته است که به دنبال گزارش یاد شده، مقامات ذیربط تحقیق در این ‌خصوص را آغاز کرده‌اند.
پلیس لندن اعلام کرده هنوز کسی در این رابطه بازداشت نشده است.در همین حال شرکت بریتیش ایرویز، شامگاه گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که 'هواپیما به‌ سلامت در پایانه پنج فرودگاه هیترو به زمین نشست، مهندسان کاملا آن را بازرسی کرده‌اند و هواپیما آماده پرواز بعدی است.بریتیش ایرویز با بیان اینکه امنیت و ایمنی اولویت این شرکت است، اعلام کرد که 'نهایت همکاری' را با پلیس در تحقیقات به عمل خواهد آورد.'
براساس قوانین هوانوردی غیرنظامی ( سی ای‌ای )، پهپادها (پرنده هدایت‌پذیر از دور) حق پرواز در نزدیکی فرودگاه‌ها ندارند و ضمن اینکه اجازه پرواز در ارتفاع بالاتر از 400 فوت نیز به آنها داده نشده است.
بر اساس قوانین یاد شده، پرواز پهپادها در نزدیکی فرودگاه‌ها می‌تواند مجازات زندان را تا پنج سال برای صاحبش به دنبال داشته باشد ضمن اینکه بر اساس قوانین انگلیس پهپادها حق پرواز در نزدیکی ساختمان‌ها و یا محل اجتماع مردم ندارند.
اما با توجه به افزایش بروز حوادث ناشی از پهپادها در فرودگاه‌ها، مقامات و نهادهای مرتبط با هواپیماهای غیرنظامی بارها خواهان تشدید این قوانین شده‌اند که حادثه جدید فرودگاه هیترو بدون تردید این مساله را بار دیگر به سطح افکار عمومی خواهد کشاند. پیش‌ از این چندین بار در فرودگاه‌های مختلف انگلستان از جمله فرودگاه هیترو و منچستر، احتمال برخورد پهپادها با هواپیماها گزارش‌ شده بود اما این نخستین بار است که برخورد یک پهپاد با یک هواپیما گزارش می شود.
فرودگاه منچستر در سال 2014 میلادی به خاطر پرواز یک هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی فرودگاه، بیست دقیقه تعطیل شد. در حال حاضر علاوه بر استفاده از پهپادها برای موارد تفریحی، در مواردی چون فیلم‌برداری از رویدادهای مهم ورزشی و اجتماعی و نیز نقشه‌برداری استفاده می‌شود. هر چند بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در برخی از کشورها از جمله آمریکا، قاچاقچیان در مواردی برای حمل مواد مخدر به داخل زندان‌ها ازاین‌گونه هواپیماها استفاده کرده‌اند.
یک گروه تحقیقاتی در انگلیس اخیرا هشدار داد که گروه‌های تروریستی از جمله داعش می‌توانند از پهپادها یا همان هواپیماهای بدون سرنشین که در بسیاری از فروشگاه‌ها قابل خریداری هستند، برای حملات تروریستی در این کشور استفاده کنند. به گفته این اندیشکده صدور مجوز برای مالکان هواپیماهای بدون سرنشین و توسعه فناوری ضد این‌گونه هواپیماها ازجمله لیزرها و مسدودکننده‌های امواج رادیویی از جمله شیوه‌هایی هستند که می‌توان برای مقابله با این تهدید به کار گرفت.
این اندیشکده همچنین پیشنهاد کرده است که مقامات مسوول این اجازه را باید داشته باشند که درصورتی‌که خطری از جانب این‌گونه هواپیماهای بدون سرنشین احساس کردند، بتوانند آنها را نابود کنند.

کدخبر: 73376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟