وحشت از گسترش زیکا در المپیک ریودوژانیرو

در این راستا،کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی به زودی جلسه‌ای در مورد خطرات گسترش زیکا در جریان مسابقات المپیک ریو برگزار می‌کند.

این کمیته قرار است در مورد خطرات انتشار ویروس زیکا به هزاران ورزشکار و تماشاگرانی که قرار است از نقاط مختلف جهان به برزیل بروند، تحقیق و به صورت علنی اظهار نظر کند.

با وجود این، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی روز شنبه (سوم ژوئن - ۱۴ خرداد) گفته این نهاد سازمان ملل متحد وظیفه و قدرتی در مورد برگزاری یا لغو مسابقات المپیک ندارد.

بسیاری از ورزشکاران نسبت به خطرات ابتلا به ویروس زیکا در جریان مسابقات المپیک اظهار نگرانی کرده‌اند و چند ورزشکار هم رسما از حضور در این مسابقات منصرف شده‌اند.

همزمان سناتور آمریکایی، جیان شاهین، رسما از سازمان بهداشت جهانی درخواست کرده که احتمال گسترش زیکا در جریان مسابقات المپیک را بررسی کند.

این سیاستمدار آمریکایی گفته: "المپیک مردم را از همه نقاط جهان جمع می‌کند و به همین علت مهم است که از معیارهای بهداشت و سلامت آن آگاه باشیم."

در حالی که روری مک‌لوری، ورزشکار راهی المپیک از ایرلندشمالی گفته "خیالش از ابتلا به زیکا راحت شده"، چند ورزشکار دیگر شرکت کننده در این رقابت‌ها رسما از سفر به برزیل انصراف داده‌اند.

روز گذشته، تیجای ون‌گاردرن، دوچرخه‌سوار آمریکایی اعلام کرد از بیم انتقال زیکا به همسر باردارش، در المپیک شرکت نخواهد کرد.

چند روز پیش هم ویجای سینگ، قهرمان سابق گلف آمریکا و مارک لیشمن، گلف‌باز استرالیایی اعلام کرده بودند که در المپیک ریودوژانیرو شرکت نخواهند کرد.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، کمیته اضطراری این سازمان که هر سه ماه یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد، آخرین جلسه خود را در هشتم ماه مارس گذشته برگزار کرده بود و بنابراین در ماه جاری - ژوئن - دوباره تشکیل جلسه خواهد داد و طی آن به تازه ترین ارزیابی‌ها در مورد زیکا و المپیک برزیل هم خواهد پرداخت

کدخبر: 75712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟