آتش‌سوزی اخیر، پرهزینه‌ترین فاجعه در تاریخ کانادا

مقام‌های کانادایی می‌گویند: ماموران آتش‌نشانی موفق به کنترل آتش در نقاط حساس شده‌اند و آتش‌سوزی طبیعی اکنون مساحتی در حدود 1610 کیلومتر را در بر می گیرد در حالی که روز شنبه این مساحت حدود 1800 کیلومتر مربع تخمین زده می شد.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، یک نماینده پارلمان محلی گفته که حدود یک پنجم خانه ها در مک‌موری، ناحیه شروع آتش سوزی، تخریب شده است."دیوید یوردیگا" پس از ارزیابی خسارات وارده گفت که بازگشت شهر به شرایط عادی شاید سال ها وقت ببرد. بیش از 100 هزار نفر از ساکنان مک‌موری و نواحی اطراف، خانه های خود را ترک کرده اند.

یوردیگا گفت که بیشتر شهر سالم مانده اما اوضاع خطرناک تر از آن است که ساکنان برگردند. هوای داغ و خس‌وخاشاک خشک به آتش سوزی دامن زده است. "چاد موریسون" از سازمان مقابله با آتش سوزی های طبیعی آلبرتا نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که حامل "خبرهای خوب" است. وی تاکید کرد: با تغییر وضعیت آب و هوا و تلاش زیاد همه ماموران آتش نشانی توانستیم بیشتر خط آتش سوزی در فورت مک‌موری را حفظ کنیم. با این حال مقام ها می گویند که مهار کامل آتش سوزی شاید چند ماه زمان ببرد. به گفته آنها فقط مقدار قابل توجهی بارندگی می تواند مانع از گسترش آن شود. باد، آتش سوزی را به سمت شرق و دور از مراکز جمعیتی می برد اما خطر سرایت آن به استان همسایه "ساسکاچوان" وجود دارد. کیفیت هوا در بخش هایی از ساسکاچوان و سرزمین های شمال غرب کانادا بد اعلام شده و از اهالی این مناطق خواسته شده برای جلوگیری از ورود دود درها و پنجره ها را ببندند. تخلیه نهایی 25 هزار نفر که از فورت مک‌موری به شمال گریخته بودند روز گذشته (یکشنبه) کامل شد. تاکنون گزارشی از مرگ یا جراحت در اثر حادثه آتش‌سوزی نرسیده اما در جریان تخلیه انبوه مردم دو نفر در سانحه رانندگی کشته شدند.

انتظار می رود که این آتش‌سوزی پرهزینه‌ترین فاجعه در تاریخ کانادا باشد و هزینه‌ بیمه به میلیاردها دلار سر زده است.

کدخبر: 74390 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟