سوخته های شب چهارشنبه آرام - گزارش تکمیلی

کاهش حادثه در پایتخت

جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران درخصوص آمار تلفات در چهارشنبه‌سوری پایتخت گفت: از ساعت 5 بعدازظهر تا 10 شب 25 اسفندماه سال جاری 240 مورد آتش‌سوزی به ایستگاه‌های آتش‌نشانی اعلام شد که در همین ساعت و زمان در سال گذشته 247 مورد گزارش شده بود که این امر نشاندهنده کاهش آتش‌سوزی در آخرین چهارشنبه سال به حساب می‌آید.

وی ادامه داد:‌ سال گذشته نیز 4 مورد انفجار مواد محترقه در خانه به مأموران آتش‌نشانی اعلام شده بود که امسال نیز با یک مورد کاهش به 3 انفجار رسید. همچنین امسال با کاهش 1/2 درصدی آتش در فضای سبز روبه‌رو بودیم که امسال از 141 مورد به 138 آتش‌سوزی کاهش یافته است.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران اعلام کرد: خوشبختانه امسال با هیچ فوتی بر اثر ترقه و انفجار و آتش‌سوزی در چهارشنبه سوری روبه رو نشدیم و تنها 5 مصدوم داشتیم که همین آمار در سال گذشته با یک فوتی و 9 مصدوم به ثبت رسیده بود و این نشان می‌دهد شهروندان با رعایت اصول ایمنی این رسم دیرین را انجام داده‌‌ و شب را به پایان رسانده‌اند.

کاهش 50 درصدی مجروحان

رئیس اورژانس کشور تعداد جان‌باختگان حوادث چهارشنبه سوری در کشور را 3 تن اعلام کرد.

دکتر امین صابری‌نیا بیان کرد: امسال 259 نفر در چهارشنبه سوری دچار حادثه شدند که توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شدند، در این میان نیز 3 نفر جان خود را از دست دادند.

یکی از قربانیان مرد 45 ساله‌ای در رباط‌کریم بود که به خاطر شوک ناشی از انفجار دچار ایست قلبی شد و جانش را از دست داد. دیگری جوان 24 ساله‌ای در استان قزوین و سومین مورد که در چهارشنبه سوری جانش را از دست داد یک نوجوان در شهر رشت بود.

صابری نیا نیز با اشاره به کاهش آمار فوت‌شدگان در چهارشنبه سوری نسبت به سال‌های 91 و 92 گفت: این آمار نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته اما 10 نفر نسبت به سال 92 کاهش فوتی داشته‌ایم.

همچنین مقایسه آمار مصدومان اورژانس پیش بیمارستانی با سال گذشته از کاهش 50 درصدی حکایت دارد چرا که در سال گذشته بیش از 500 نفر از سوی اورژانس به بیمارستان منتقل شدند که امسال به 259 مورد رسیده است. این در حالی است که در میان حادثه‌دیدگان بیش از 10 مورد قطع عضو گزارش شده است.

صدرنشینان حوادث چهارشنبه سوری

آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد استان‌های تهران و فارس بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری را داشته است در حالی که‌ هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: چهارشنبه آخر سال در این شهر را بدون حادثه سپری کردند.

این در حالی است که سال گذشته در خوزستان 22 نفر به دلیل حوادث چهارشنبه سوری مصدوم شده بودند.

بیمارستان‌های شلوغ

شهر کرمان بیشترین آمار مراجعه به بیمارستان‌ها در چهارشنبه آخر سال با 11 مصدوم داشته است.

سیدمحمد صابری رئیس مرکز اورژانس کرمان گفت: 25 نفر به دلیل جراحت و سوختگی در چهارشنبه سوری به مراکز درمانی مراجعه کردند که این جراحات ناشی از آتش‌ بازی و استفاده از مواد محترقه بوده است.

وی نیز بیان کرد: شهرستان رفسنجان 4 مصدوم،جیرفت 3 مصدوم، راور 3 مصدوم و بم یک مصدوم داشته است.

92 حادثه دیده در کرمانشاه

«اکبر آزادی» مسئول اورژانس کرمانشاه از مصدومیت 92 نفر در آیین چهارشنبه‌سوری در این استان خبر داد.

وی بیان کرد از میان مصدومان 51 نفر مرد و 18 نفر زن دچار حادثه شدند که از میان آنها 41 نفر به صورت سرپایی مداوا و مابقی برای درمان بستری شدند.

یک نابینا و قطعی انگشت دست

تقی دولت‌آبادی، رئیس اورژانس خراسان شمالی گفت: متأسفانه چهارشنبه‌سوری سرنوشت دو نفر بی‌گناه را با بدسرانجامی تغییر داد.

وی ادامه داد: یکی از مصدومان که داخل خودرویش حضور داشت به دلیل انفجار ترقه در خودرویش دچار حادثه شد و بینایی‌اش را از دست داد.

در این میان فرد دیگری نیز ترقه در دستش منفجر شد و انگشتانش را از دست داد.

انفجار ترقه در حمام

یک جوان زنجانی به دلیل ساختن مواد محترقه در حمام ساختمان مسکونی‌شان دچار حادثه تلخی شد.

این پسر 20 ساله به دلیل شدت جراحت وارده به سر، صورت و چشمش به بیمارستان آیت‌الله موسوی منتقل شد. این انفجار به حدی بود که پسر جوان بشدت به دیوار کوبیده شده است، به نظر می‌رسد به اعضای داخلی وی نیز آسیب جدی وارد شده باشد.

انفجار نارنجک در دست پسر نوجوان

انفجار نارنجک در دست پسر 19 ساله نیز یکی دیگر از حوادث دلخراش در آخرین چهارشنبه سال است که وی را راهی بیمارستان فارابی کرد.

این پسر نوجوان در منطقه چهاردانگه بود و می‌خواست چهارشنبه‌سوری را جشن بگیرد که ناگهان نارنجک دست‌ساز در دستش منفجر شد و بلافاصله نارنجک را به زمین پرتاب کرد اما سنگ‌ریزه‌ها به چشمش اصابت کرد و باعث شد چشم راست وی نیز دچار آسیب شود.

جراحت چشم پسر 7 ساله

یک پسر 7 ساله به دلیل ترکیدن ترقه جلوی چشمانش از ناحیه چشم چپ دچار آسیب‌دیدگی شد. وی درحالی که کنجکاو بود ببیند چگونه ترقه منفجر می‌شود، در شهرک شهید شجاعی (اتوبان بسیج) دچار حادثه دلخراش شد.

این پسر 7 ساله که با کنجکاوی به ترقه نگاه می‌کرد ناگهان ترقه جلوی چشمش ترکید و چشم چپش دچار سوختگی و پارگی شد که سریعاً به بیمارستان منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت.

سرنوشت دردناک دو برادر و یک خواهر

اعضای یک خانواده شیرازی درحالی که در خانه‌شان مشغول ساختن ترقه بودند ناگهان دچار حادثه وحشتناکی شدند.

2 برادر 12 و 18 ساله ترقه می‌ساختند و خواهر 10 ساله‌شان نیز در کنارشان حضور داشت ولی ناگهان ترقه در دست آنان منفجر شد و از ناحیه صورت، چشم، دست و پا دچار حادثه شدند.

پرتاب نارنجک به خودروی آتش‌نشانی

در شب چهارشنبه‌سوری تعدادی از جوانان شهری حین برگزاری مراسم، یک نارنجک دستی را به سمت خودروی آتش‌نشانی که در خیابان فرهاد مستقر بود پرتاب کردند که باعث خسارت به خودروی آتش‌نشانان شد.

مصدومیت مأمور پلیس

یک مأمور پلیس نیز به دلیل پرتاب نارنجک زخمی و راهی بیمارستان شد.

این درحالی بود که مأمور وظیفه‌شناس در حال برقراری امنیت بود که ناگهان دچار این حادثه تلخ شد.









































کدخبر: 62276 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟