مراجعه 36 هزار نزاع کننده به پزشکی قانونی تهران

شمار مراجعان پزشکی قانونی استان تهران به‌ دلیل نزاع در مدت مشابه سال گذشته (1394) 36 هزار و 343 نفر بود که آمار امسال کاهش هفت دهم درصدی را نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش، از کل مراجعه‌کنندگان به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع در چهار ماه 23هزار و 594 نفر مرد و12هزارو 506 نفر زن بودند. همچنین درتیرماه امسال آمار مراجعه‌کنندگان نزاع1، 6 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و به 9 هزار و 766 مورد رسیده است.پزشکی قانونی در این گزارش به مراجعه‌کنندگان نزاع تأکید کرده، ظاهر خون آلود تأثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد،زیرا آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در خصوص جراحات است، نوع جراحت و عمق آن است.برای صدور نظریه کارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفینامه از مراجع قضایی یا کلانتری الزامی است.
خشونت چرا؟
در همین راستا دکتر «سیدحسن حسینی» جامعه شناس به تحلیل مهم‌ترین علل خشونت در جامعه و راهکارهای کاهش نزاع و مشاجره‌ها پرداخت. به گفته وی خشونت امری طبیعی است که احتمال می‌رود در موقعیت‌های مختلف از سوی افراد رخ دهد، ما نیز همانند همه حیوانات دیگر گاهی از خشونت‌مان استفاده می‌کنیم.
همان طور که شیر نسبت به اکثر حیوانات قوی‌تر است در موقعیت‌هایی از قدرتش استفاده می‌کند و خشونت را نشان می‌دهد که برای دفاع از خود و قدرت‌نمایی است.برخی انسان‌ها نیز به طور غریزی و طبیعی این گونه خشونت‌ها را از خود نشان می‌دهند که این موضوع می‌تواند از لحاظ جامعه شناسی در فرهنگ ما نهادینه شده باشد که همین مسأله را می‌توان به دو معنای متفاوت تعریف کرد؛ یکی اینکه ما از طریق فرهنگ و ساختارها می‌توانیم خشونت‌مان را خودمان کنترل کنیم معنای دیگر آن نیز این است که ساختار و فرهنگ جامعه هم باید به گونه‌ای باشد که خشونت طبیعی ما را افزایش ندهد.
در هر جامعه‌ای سالانه آمارهایی نسبت به خشونت از پزشکی‌قانونی منتشر می‌شود که فقط با ضرب و جرح همراه بود و به صورت فیزیکی و درگیری بین دو یا چند نفر رخ داده است. حال آنکه خشونت انواع مختلفی دارد که همه این موارد به ثبت نمی‌رسد. ازجمله انواع خشونت می‌توان به قهر همسر، فحاشی و ناسزاگویی بین افراد، پایمال کردن حقوق یک شهروند و کارمند و... اشاره کرد ولی در آمارهای رسمی تنها خشونت‌های فیزیکی که به شکل حیوانی رخ می‌دهد را به ثبت می‌رسانند. همچنین باید توجه داشت که حتی همه افرادی که دچار درگیری فیزیکی هم می‌شوند به پزشکی قانونی مراجعه نکرده و شکایتی را هم تنظیم نمی‌کنند که آمار دقیق آن کاملاً مشخص شود. پس در صورتی می‌توان آمارهای منتشر شده را به طور دقیق بررسی کرد که با جوامع مختلف مقایسه شود. به عنوان مثال باید آمار خشونت شهری با روستایی یا منطقه خاصی از یک شهر با منطقه دیگر را بررسی کرد. در این صورت می‌توان میزان کاهش یا افزایش آن را به طور دقیق موردبررسی قرار داد و سپس راهکاری اندیشید تا با کاهش چنین جرایمی روبه‌رو شویم. در چنین شرایطی این سؤال مطرح می‌شود که چرا خشونت در جامعه رخ می‌دهد و ریشه این درگیری‌ها چیست؟
در پاسخ باید گفت؛ پایمال شدن حقوق هر فرد می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در بروز خشونت و درگیری باشد. به عنوان مثال وقتی فردی به دلیل جای پارک دعوا راه می‌اندازد، وقتی راننده‌ای به دلیل سبقت غیرمجاز و تصادف با راننده دیگری درگیر می‌شود، وقتی طلبکاری نمی‌تواند بدهی‌اش را دریافت کند، وقتی خریداری جنس تقلبی را از فروشنده می‌خرد و... همه این عوامل باعث می‌شود آن فرد عصبی شده و رفتار پرخاشگرانه‌ای از خود بروز دهد. همین درگیری و جر و بحث‌ها گاهی به قتل و ضرب و جرح نیز ختم می‌شود. حالا باید این را درنظر بگیریم که اگر هر شهروندی بدرستی رانندگی کند، اگر به اندازه هر خودرویی جای پارک وجود داشته باشد، اگر هر طلبکاری بتواند براحتی طلبش را دریافت کند، اگر هیچ فروشنده‌ای جنس تقلبی عرضه نکند تخلفی هم صورت نمی‌گیرد بالطبع خشونتی نیز در جامعه به این شیوه و شدت به وقوع نمی‌پیوندد.
اگر مردم بدانند که برای گرفتن حق و حقوقشان می‌توانند به مراجع ذیصلاح مراجعه کنند و قانون هم بدرستی و با سرعت اعمال شود بی‌تردید با کاهش چنین درگیری و خشونت‌هایی از این دست روبه‌رو خواهیم شد که متأسفانه چنین درگیری‌هایی در جامعه ما کم نیست. از سوی دیگر اگر پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری کارشان را درست انجام دهند و نظم را در جامعه به وجود بیاورند و محل مناسبی برای جای پارک وجود داشته باشد و افراد جامعه نیز آموزش ببینند و بدرستی رفتار کنند شاهد حداقل خشونت و درگیری خواهیم بود. همان‌طور که به عنوان مثال در کشور فرانسه و در زمان وقوع تصادف پلیس در محل حاضر نمی‌شود و فقط در صورت تلفات انسانی در محل حاضر می‌شود، در غیر این صورت فرد مقصر و صدمه دیده با تکمیل یک فرم مدارکشان را به بیمه می‌فرستند و حقشان را دریافت می‌کنند. اما در کشور ما رانندگان به دلیل نداشتن بیمه ثالث با یکدیگر درگیر می‌شوند و پای پلیس را وسط می‌کشند که اگر چنین قوانینی در کشور ما تصویب و ترویج شود و آموزش و فرهنگسازی صورت گیرد آمار خشونت‌هایی از این قبیل بشدت کاهش می‌یابد.
به عنوان نمونه می‌توان یکی از زشت‌ترین چهره‌های خشونت جامعه تهرانی را بستن پیاده‌روها برای ساخت و ساز دانست که بارها شاهد اتفاقاتی بوده‌ایم که شهروندان به دلیل بسته بودن پیاده رو از خیابان عبور کرده و دچار آسیب‌های جدی و حتی به دلیل عدم رعایت عبور و مرور افراد با یکدیگر درگیر شده‌اند و کارشان به خشونت فیزیکی کشیده شده است. چرا که هر زمان افراد احساس کنند حق شان ضایع شده آستانه صبر و تحمل شان پایین می‌آید و دست به خشونت می‌زنند اما با رعایت اصول، مقررات و آموزش و فرهنگسازی می‌توان از چنین حوادث ی جلوگیری کرد.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 203691 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟