دردسر آهنگ آمنه ... آمنه برای رادیو و روزنامه اطلاعات / نامه ی محرمانه ای که فاش شد

کارکنان رادیو نیروی هوایی گاهی هم از میان شهروندان عادی، هرکس که صدای خوش داشت به استودیوی این رادیو دعوت می‌کردند تا برای شنوندگان یک دهن آواز بخواند و به همین خاطر طنزپردازان می‌گفتند مسئولان رادیو نیروی هوایی روزها نگاه‌شان از پنجره به خیابان است تا هر رهگذری را که ترانه‌ای زیرلب زمزمه می‌کند به استودیو بکشانند تا برای شنوندگان یک دهن آواز بخواند.
همان‌طور که یادآور شدم مدیر شبکه‌های رادیو تلویزیون رسمی کشور دستور اکید داده بود این گونه آهنگ‌ها نباید از رادیو تلویزیون پخش شود اما آهنگی به نام «آمنه... آمنه» از یک خواننده کاباره‌ای تهران چنان سرزبان‌ها افتاد که به اصرار مردم کوچه و بازار یکی از کارکنان استودیو رادیو ایران اقدام به پخش این ترانه از رادیو کرد.
در آن زمان من سردبیر عصر روزنامه کیهان بودم و هر روز خبرهای روزنامه‌ها را کنترل می‌کردم تا ببینم از انتشار چه خبری غافل مانده‌ایم. یک روز در روزنامه اطلاعات چشمم به خبر جالبی افتاد که با تیتر درشت در صفحه اول این روزنامه نوشته شده بود: «پخش ترانه آمنه... آمنه از رادیو و تلویزیون ممنوع شد.»
از خبرنگاری که خبرهای مربوط به رادیو تلویزیون را برای کیهان تهیه می‌کرد بازخواست کردم که چرا از چنین خبری غافل مانده در صورتی که برای خوانندگان روزنامه خبری جالب توجه بوده است.
یک روز بعد با تعجب این ترانه را از رادیو ایران شنیدیم و از این تعجب کردیم که رادیو در طول آن روز سه بار این ترانه را پخش کرد در حالی که سابقه نداشت، محبوب‌ترین ترانه مجاز هم در یک روز دوبار پخش شود.
فرستادم در این باره تحقیق شود که چرا یک ترانه غیرمجاز آن هم سه بار در یک روز از رادیو پخش شده. نتیجه تحقیق جالب بود: از قرار خبرنگار اطلاعات وقتی برای ثبت خبر وارد اتاق یکی از مدیران رادیو ایران شده دیده کسی در اتاق نیست.در این انتظار چشمش روی میز به بخشنامه‌ای افتاده که طی آن از طرف مدیر عامل رادیو تلویزیون به تمامی مسئولان دستور داده شده بود: «پخش ترانه آمنه... آمنه ممنوع است و کارکنان رادیو تلویزیون به هیچ‌وجه حق پخش این ترانه را ندارند.»خبرنگار اطلاعات تعریف می‌کند: متن این بخشنامه را به اصطلاح خودمان کش رفتم و به روزنامه بردم. منصور تاراجی سردبیر وقت اطلاعات وقتی این خبر را دید با هیجان خاصی دستور داد تیترش در صفحه اول چاپ شود.یک روز پس از انتشار این خبر که برای خوانندگان روزنامه جذاب بود با کمال تعجب این ترانه را از رادیو تلویزیون شنیدیم و عجیب اینکه آن روز ترانه آمنه آمنه را حتی هم ظهر و هم غروب پخش کردند که این شیوه در رادیو تلویزیون بسیار عجیب بود. کاشف به عمل آمد که مدیرعامل رادیو تلویزیون برای اینکه خبر روزنامه را نادرست اعلام کند به جای فرستادن تکذیبیه به روزنامه دستور داد در یک روز 3 بار این ترانه را پخش کنند تا به افکار عمومی نشان دهند که خبر اطلاعات نادرست بوده است.

کدخبر: 74933 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟