کشف سیاره سرخ که دوقلوی زمین است + فیلم
حجم ویدیو: 7.69M | مدت زمان ویدیو: 00:00:01

جرم این سیاره عجیب و غریب، سیاره «55 خرچنگ» جرمی معادل 63/8 برابر زمین دارد و قطر آن دو برابر زمین است. . این سیاره فراخورشیدی در مدار خورشید قرار گرفته و به عنوان دوقلوی زمین شناخته شده است.دانشمندان این سیاره را سیاره الماس نام گذاری کردندوبه اعتقاد برخی از ستاره شناسان به دلیل مدل های مبتنی بر جرم و شعاع فضای داخلی آن از کربن غنی است، بنابراین به دلیل فراوانی کربن در این سیاره گفته می شود که این سیاره از الماس تشکیل شده است.

تیم محقق شواهدی از وجود هیدروژن و هلیم در این سیاره بدست آوردند، اما از وجود آب در این سیاره خبری نیست. ستاره شناسان با استشام فضای اطراف این سیاره پی به وجود هیدورژن بسیار سمی در آن بردند.

یک تیم متشکل از محققان اروپایی با استفاده از تکنیک های پردازش جدید و تلسکوپ فضایی هابل بررسی جزئیات این سیاره به نوع خود بی سابقه بوده است.

این یکی از پنج سیاره در حال گردش به دور یک ستاره خورشید مانند در صورت فلکی سرطان است. این سیاره مانند زمین در حال چرخش نیست، بنابراین در یک سمت آن بطور دائم روز و در سمت دیگر آن بطور دائم شب است.

با وجود بزرگ تر بودن این سیاره نسبت به زمین، اما هنوز هم بسیار کوچکتر از غول های گازی دیگری در منظومه شمسی است.

یک سال سیاره الماس 18 ساعت به طول می انجامد و درجه حرارت آن 2000 درجه سانتیگراد است و حدود 40 سال نوری از زمین فاصله دارد.

این کشف جدید در میان سیارات فراخورشیدی بهترین گزینه برای مشاهدات دقیق از سطح و شرایط جوی در سیارات فراخورشیدی سنگی است.

آنجلوس تسیاراس دانشجوی دکترای فیزیک می‌گوید: این نخستین بار است که ما توانسته‌ایم گازهای موجود در این سیاره را بیابیم.

می‌توان گفت که این سیاره مقدار قابل توجهی هیدروژن سمی و هلیوم به شکل گازهای غول‌پیکر دارد. به همین دلیل می‌توانیم پی ببریم سیاره چگونه شکل گرفته و تکامل یافته است.

در دل این سیاره فعالیت‌های عظیم آتشفشانی انجام می‌شود و این سیاره سنگی را داغ کرده است.

نتایج این تحقیقات در مجله "Astrophysical" منتشر شده است.

کدخبر: 21357 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟