ایران از کارشناسان بی شمار بیکار منفجر شده

رکنا اجتماعی: با ورود بیش از300 هزار دانشجوی جدید به دانشگاه ها احتمال افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار هم افزایش می یابد و اما دولت و مردم چگونه می توانند جلوی افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار را بگیرند؟

فرزندمان قرار است دکتر شود یا مهندس؟ شایدهم یک هنرمد قابل، از همین امروز که برای کنکور می خواند فکر ما به روز هایی می رود که او پشت میز کارش نشسته است ، اما این تصاویر قشنگ زمانی رنگ خود را می بازد که با اولین فارغ التحصیل بیکار خانواده رو به رو می شویم ، خواهر زاده ای عمو زاده ای یا هر کس دیگر .

حسین توکلی سخنگوی سازمان سنجش همین اول هفته خبر از پذیرفته شدن 378 هزار و 706 نفر در آزمون کنکور را داد، یعنی با آماری شاید کمی پایین تر، جوانان وارد دانشگاه خواهند شد و پس از گذراندن دوره ی چند ساله نوبت ورودشان به بازار Store کار می رسد.

پایان دانشگاه ابتدای سختی کار است ،زمانی که تازه متوجه می شوید چه از حجمی از بیکاران مدرک دار را تشکیل داده ایم. بر اساس آمار های مرکز آمار حدود یک میلیون فارغ التحصیل بیکار در کشور وجود دارد بنابراین برای به دست آوردن یک صندلی راه سختی در پیش است.

اما راه حل چیست ؟

امروز تعداد زیادی از رشته های پر طرفدار دانشگاه ها به اصطلاح اشباع شده اند ، از طرف دیگر رشته های کار آمد تر در گم نامی تمام به سر می برند، وقت آن رسیده است بیش از مدرک گرایی به سراغ بازار های کاری برویم که امروز به انحصار کشور هایی از جمله چین درآمده اند، آن زمان است که می توانیم به جای شنیدن کلمه ی مدرک گرایی به شنیدن واژه تخصص گرایی عادت کنیم.

شاید در این شرایط به جای آمار ورودی ها و فارغ التحصیلان دانشگاه ها به افزایش آمار اشتغال زایی در کشور توجه کنیم .

گفتنی است پیش از این علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز با تاکید براهمیت آموزش های فنی و حرفه ای خبر از افزایش ظرفیت برای سال 96 داده و گفته بود:

قبلا حتی اگر ظرفیتی هم وجود داشت آن ظرفیت در حد همان درصدهای تعیین شده باقی می ماند؛ مگر در استان هایی که متقاضی برای برخی رشته ها بالا بود. به عنوان مثال در یک استان چندسال است متقاضی ورود به رشته تجربی بالا و حدود 63 درصد است و ناچارا ظرفیت ایجاد کردیم اما اینکه امسال ظرفیت حداکثری ایجاد کنیم به معنای آن است که اگر در جایی متقاضی برای ورود به رشته تجربی یا فنی و حرفه‌ای داریم بتوانیم با ایجاد ظرفیت های جدید در حد امکانات به حداکثر درخواست دانش آموزان پاسخ دهیم.

او همچنین خبر داده بود که تفاهم نامه ای با سازمان فنی و حرفه ای امضاء شده است و بر اساس آن سازمان فنی و حرفه‌ای تعدادی از مراکزشان را که نوبت صبح آنها ظرفیت خالی داشت به آموزش و پرورش معرفی کردند تا بتوانیم استفاده کنیم. تفاهم نامه دیگری با سازمان فنی و حرفه‌ای داشتیم و قرار شد برخی مراکز شبانه روزیشان را در اختیار ما بگذارند، لذا سیاست امسال ما با توجه به سیاستهای وزارتخانه توسعه متوازن نیست بلکه پاسخگویی حداکثری است.

این سخنان می تواند نویدی برای کلاهش نرخ بیکاری در کشور باشد اما به صرف افزایش ظرفیت در رشته های فنی ،نمی توان به افزایش اشتغال زایی امید وار بود. همچنان که صندلی های دانشگاه ها ،هر سال پر می شود تعداد افراد جویای کار نیز بیشتر می شود و اینطور می شود ایران کشوری با کلی مهندس و دکتر بیکار لقب می گیرد.

این درحالی است که اردیبهشت ماه امسال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سامانه طرح کارورزی رو نمایی و اعلام کرد که در طرح کارورزی، افراد تحصیلکرده و جویای کار با حضور در دوره‌های آموزش مهارتی با محیط واقعی کسب و کار آشنا می‌شوند.

به گفته وی همه فارغ التحصیلان بیکار و جوانان جویای کار با ثبت نام در این طرح، مشمول بیمه حوادث Accidents شده و یک سوم حداقل دستمزد به آنها پرداخت می‌شود.

بر این اساس جوانان جویای کار، فارغ التحصیلان دانشگاهی و متقاضیان شغل می‌توانند با مراجعه به سامانه https://karvarzi.mcls.gov.ir مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند.

در این خصوص کاظمی کارشناس آموزشی گفت: در همه زمینه ها از جمله مسائل فرهنگی اصل بر وجود افراد است، دولت تنها وظیفه ایجاد تمهیدات و انگیزه را دارد

به گفته ی او بسیاری از مشاغل هستند که متولیان آن به سختی به دنبال نیرو کار می گردند اما نیروی متخصص داخلی برای آن نیست.

کاظمی افزود:نقش مسئولان در بهم زدن این اکو سیستم کم نیست، وقتی در جاهای دور افتاده رشته های نسبتا اشباع هم چند برابر ظرفیت دانشجو می پذیرند مشخص است دانشجوی آن دانشگاه باید دچار مشکل اشتغال شود.

این کارشناس آموزشی گفت: من به عنوان کسی که سال ها تدریس کرده است بیش از نهاد هایی مانند وزرات علوم، وزرات ورزش Sport و جوانان و وزرات کار و رفاه اجتماعی مشکل را در نهادینه کردن برخی فرهنگ ها از سوی آموزش و پرروش می بینیم.

او تصریح کرد: نهادی مانند مدرسه می تواند هم بر اولیا و هم بر دانش آموزان تاثیر گذار باشد و به آنان انتخاب صحیح برای آینده را بی آموزد که متاسفانه در مدارس ما کمتر این اتفاق می افتد.

شاید امروز وقت آن رسیده است که مردم نه تنها از دولت بلکه از خود برای بهبود وضعیت انتظار داشته باشند برای مثال یکی از معضلات جوانان امروزاین است که رشته های تحصیلی دانشگاهی توسط خود جوانان نه بر اساس نیازسنجی بازار کار صورت می گیرد ، افراد با پارامترهای دیگری مانند علاقه شخصی، رشته دانشگاهی انتخاب می کنند. این مسئله باعث می شود درصد قابل توجهی از کارجویان در زمان جستجو برای شغل، با مشکلات جدی مواجه شوند؛ هرچند علاقه و گرایش به رشته تحصیلی باعث ایجاد انگیزه در افراد برای تحصیلات می شود و بدون علاقه کاری پیش نمی رود ولی در شرایط فعلی بازار کار، باید تلفیقی از علاقه و بازار کار رشته ها را دنبال کرد.

منبع: برنا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 306595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟