کاخ سفید: قتل امدادگران نباید بر مذاکرات آتش بس میان اسرائیل و حماس تاثیر بگذارد

به گزارش رکنا ، جان کربی ، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ادامه دارد. در نتیجه، حمله دیروز هیچ تأثیر خاصی بر این مذاکرات نخواهد داشت.»

سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهانی» اعلام کرد که حملات اسرائیل در روز دوشنبه برابر با اول آوریل ۲۰۲۴ در غزه باعث کشته شدن هفت امدادگر این سازمان شده است. در این حادثه راننده فلسطینی آنها نیز جان خود را از دست داده است.

این حمله ساعاتی پس از آن روی داد که اعضای این گروه غیردولتی با یک کشتی حاوی کمک‌های غذایی به نوار غزه رسیدند و به مناطق شمالی آن رفتند.

کربی روز گذشته نیز گفت: از حمله دیروز نظامی اسرائیل که منجر به کشته شدن تعدادی از کارمندان امدادی سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی شد، خشمگین شدیم.

این سخنگوی کاخ سفید با توجه به اینکه یکی از افراد کشته شده در این حمله شهروند آمریکا بوده است، ادعا کرد: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اسرائیل عمدا به امدادگران حمله کرده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین به رهبری حماس، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ ۲۷۲۸ را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در ۱۵ روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود. به رغم آنکه ماه رمضان روز به پایان است، هنوز از اجرای آتش بس در غزه خبری نیست و مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و حماس با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا تاکنون به نتیجه ای نرسیده است و حملات اسرائیل به غزه همچنان ادامه دارد.

منبع : ایرنا

کدخبر: 985447 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟