رقابت 8 چهره سیاسی برای ریاست مجلس دوازدهم/ متکی82 درصد و قالیباف فقط 18 درصد

عصر ایران در ادامه آورده است ، در روزهای اخیر که رقابت های پشت پرده برای ریاست مجلس دوازدهم آغاز شده، درباره 8 گزینه محتمل برای این کرسی نظرسنجی کردیم. این افراد عبارت بودند از: محمدباقر قالیباف ، منوچهر متکی ، مرتضی آقاتهرانی ، حمیدرضا حاجی بابایی ، سیدمحمود نبویان ، علی نیکزاد ، مجتبی ذوالنور و حمید رسایی .

پیش بینی غالب این بود که از بین این 8 چهره، قالیباف و متکی ، بیشترین شانس را برای ریاست مجلس آینده دارند. بنابر این در نظرسنجی دوم پرسیدیم: اگر شما نماینده مردم در مجلس بودید، بین این دو به کدام رأی می دادید؟

این نظرسنجی، کمتر از 24 ساعت روی سایت فعال بود و در این مدت، 8355 نفر در آن شرکت کردند. نتیجه، بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز بود: حدود 82 درصد شرکت کنندگان اعلام کردند که اگر نماینده بودند به منوچهر متکی رأی می دادند و تنها 18 درصد قالیباف را ترجیح دادند.

این نشان می دهد که دستکم بخشی مهمی از افکار عمومی، دیگر تمایلی به ریاست قالیباف بر قوه مقننه ندارد و ترجیح می دهد یک چهره معقول تر در مجلس آینده که احتمالا بسیار هم پرتلاطم خواهد بود، مدیریت پارلمان را بر عهده بگیرد.

متکی، در افکار عمومی، جزو اصولگرایان معتدل شناخته می شود و شاید سابقه دیپلماتیک وی در شرایط بین المللی کنونی کشور، در تقویت تمایل به او موثر بوده باشد. وی  قبلا سفیر ایران در ژاپن و ترکیه و سپس وزیر خارجه کشورمان بود که به دنبال مخالفت با سیاست های نسجیده محمود احمدی نژاد در عرصه روابط خارجی و در حالی که در ماموریت دیپلماتیک سنگال به سر می برد، برکنار شد. با این حال، وارد فاز تقابل و هیاهو نشد و همین خویشتنداری او، تحسین اصولگرایان را بیش از پیش برانگیخت و از همین روست که در محافل سیاسی اصولگرایان، از وی به عنوان گزینه جدی و مورد وفاق برای ریاست مجلس یاد می شود.

از آن سو، خبرها حاکی از این است که قالیباف که بسیاری از یارانش در انتخابات اخیر از راهیابی به مجلس باز ماندند، موقعیت خود برای ریاست مجلس را در خطر می بیند رایزنی هایش را آغاز کرده است تا بلکه بتواند با جلب نظر نمایندگان جدید، همراهی آنها را برای ریاست مجدد خود کسب کند.

البته این بدان معنا نیست که رقابت نهایی الزاماً بین قالیباف و متکی خواهد بود. جبهه پایداری ترجیح می دهد که یکی از اعضای خود مانند سید محمود نبویان را به ریاست مجلس برساند. با این حال، اگر پایداری چی ها نتوانند یکی از خودشان را به کرسی ریاست بنشانند، ترجیح می دهند برای جلوگیری از پیروزی قالیباف، به متکی رای دهند.

در مقابل، جریان قالیباف هم اگر در نهایت نتواند نظر اکثریت را معطوف او کند، فردی مثل متکی را بر پایداری چی ها ترجیح می دهد.

معدود میانه روهای مجلس نیز، فارغ از توافق های پشت پرده - که دور از ذهن نیست - اصولگرای معتدلی چون متکی را بر تندروهای پایداری و فرد پرحاشیه ای مانند قالیباف ارجح می دانند.

به هر روی، فارغ از تحلیل های موجود، تجربه ثابت کرده است که لابی ها و توافقات پشت پرده در یکی دو ماه قبل از آغاز مجلس و نیز برخی مناسبات برون مجلسی، مهم ترین عامل در تعیین رئیس قوه مقننه است.

بنابراین باید صبر کرد و دید در خرداد 1403 که مجلس  دوازدهم آغاز  به کار می کند، لابی قالیباف می برد یا بده بستان های پایداری یا دیپلماسی متکی؟

کدخبر: 979272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟