عباس عبدی: نسبت این دولت و مجلس با شفافیت مثل نسبت جن و بسم‌الله است

به گزارش رکنا ،خبرگزاری خبرآنلاین در روزهای گذشته خبری درباره نتایج نظرسنجی انتخاباتی انجام شده از سوی یک مرکز معتبر دولتی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفند ماه را منتشر کرد؛ اما در تماسی تلفنی از خبرآنلاین خواسته شد تا این خبر را از خروجی خود حذف کند و اعلام شد که «انتشار هر گونه نظرسنجی درباره انتخابات، خلاف مصوبه است» اما معلوم نیست مصوبه مورد استناد و تاکید مرجع تماس‌گیرنده، مستند به کدام مصوبه قانونی است و چنین مصوبه‌ای، خروجی تصمیم کدام نهاد ذیصلاح و تصمیم‌گیر است؟ و چرا تاکنون به رسانه ها ابلاغ رسمی نشده و ابلاغ شفاهی و تلفنی، جایگزین ابلاغ رسمی شده است؟

عباس عبدی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب در این باره با تاکید براینکه این خواسته نه تنها مغایر بلکه متضاد و ناقض دسترسی آزاد اطلاعات است، می‌گوید: «نظرسنجی که محل موشک و تسلیحات نظامی و امنیتی نیست، نظر مردم است و اگر جلوی انتشارش گرفته شود، خیلی راحت می‌توان نظرسنجی‌های جعلی درست کرد.»

مشروح گفت‌وگو با عباس عبدی را بخوانید:

 آقای عبدی! انتشار نظرسنجی‌های انتخاباتی در این دوره چه تفاوتی با دوره‌های پیشین کرده است؟

تعداد نظرسنجی‌ها کم شده و نتیجه آنها در دسترس نیست مگر اینکه کسی که آن نظرسنجی را خوانده باشد برای دیگران مطرح کند.

تاکنون تنها یک نتیجه از نظرسنجی انتخاباتی آن هم به طور ناقص درباره یک سوال منتشر شده و هرچه هست از خلال گفت‌وگوهای برخی افراد بیرون می‌آید که ۱۰۰ درصد هم نمی‌توان به آنها اطمینان داشت، اما در مجموع می‌توان فهمید ماجرا از چه قرار است.

دسترسی شما و چهره‌های دیگر به نظرسنجی‌ها چقدر امکان‌پذیر است؟ به ویژه نظرسنجی مراکز دولتی.

من هم مانند افراد عادی، فرقی نمی‌کند، اما چون بیشتر دنبالش هستیم ممکن است اطلاعات بیشتری کسب کنیم اما چون این اطلاعات غیر رسمی است، نمی توان خیلی استناد کرد.

به نظر شما علت یا علل ممانعت از انتشار نتایج این نظرسنجی‌ها چیست؟

علت اصلی این است که نتایج برای مانع‌شوندگان مطلوب و مطابق علایق آنان نیست. نظرسنجی مانند تصویری است که با ایکس از داخل بدن گرفته می‌شود که بصورت عادی آن را نمی‌بینیم، تصویر تاثیری به واقعیت ماجرا ندارد ولی آنها این را دوست ندارند، اگر به نفعشان بود ۱۰۰ درصد اجازه انتشار می‌دادند همچنین تصور غلطی دارند و فکر می‌کنند اگر مردم بدانند چنین تصویری وجود دارد، آن تصویر را محقق می‌کنند درحالی که نمی‌دانند آن واقعیت پیش از انجام نظرسنجی، در جامعه وجود داشته و در نظرسنجی بازتاب پیدا کرده است.

 این موضوع چقدر مغایر با شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات است؟

این کار نه تنها مغایر بلکه متضاد و ناقض دسترسی آزاد اطلاعات است، نظرسنجی که محل موشک و تسلیحات نظامی و امنیتی نیست، نظر مردم است و اگر جلوی انتشارش گرفته شود، خیلی راحت می‌توان نظرسنجی‌های جعلی درست کرد و همانطور که الان هم رخ می‌دهد و در فضای مجازی از آن سوی آب مواردی به اسم نظرسنجی منتشر می‌کنند که اعتباری ندارد اما چون در داخل مانع انتشار نظرسنجی‌های معتبر می‌شوند، آنها خریدار پیدا می‌کنند.

این دولت و مجلس مدعی شفافیت هستند، در عمل چقدر شاهد این موضوع هستیم؟

این نسبت مثل، نسبت جن و بسم‌الله است. به نظر من بسیار از شفافیت نگران هستند، نمونه ساده اینکه سازمان ثبت احوال با آمدن دولت جدید انتشار اطلاعاتش را بکلی محدود کرده است، موضوعی که از ابتدای تأسیس این سازمان و همیشه قابل دسترس بود و در دولت آقای روحانی حتی اطلاعاتش هفتگی به روز می‌شد تا هرکس می‌خواهد تحقیق کند و کسی نگرانی نداشت.

آمار ازدواج، طلاق، مرگ‌ومیر و فرزندآوری را که نمی‌شود تغییر داد و واقعیتی است که رخ می‌دهد، پس چرا از انتشارش ممانعت می‌کنند؟ چون نشانگر شکست سیاست های جاری است. اگر تایید سیاست‌ها بود فوری منتشر می‌کردند.

منبع : خبر آنلاین

کدخبر: 968745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟