رئیسی: هدف‌گذاری دولت ارتقای سطح روابط با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه پیش از عزیمت به ترکیه در پاویون فرودگاه مهر آباد گفت: این سفر به دعوت آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه صورت می‌گیرد که به منظور تشکیل هیات عالی مشترک ایران و ترکیه و همچنین مذاکرات در روابط دو جانبه به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری عازم این کشور می شوم.

آیت الله رئیسی کشور ترکیه را کشور مسلمان، همسایه و شریک تجاری و اقتصادی مهم جمهوری اسلامی ایران عنوان و بیان کرد: هدفگذاری ما ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی کشورمان با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار است که با ظرفیت‌های موجود دو کشور این عدد قابل دستیابی است.

رئیس جمهور این را هم گفت که اسناد مهمی در این سفر به امضا می رسد که نشان از اراده دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی است.

آیت الله رئیسی به مسئله فلسطین اشاره کرد و افزود: همچنین از موضوعات مهمی که امروز همه مسلمانان و انسان‌های بیدار جهان را نگران کرده، مساله فلسطین است. ایران و ترکیه در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت مردم مظلوم و مقتدر فلسطین موضع مشترکی دارند که بر این اساس تلاش‌هایی در راستای توقف بمباران‌ها انجام شده اما متاسفانه به دلیل حمایت آمریکایی‌ها و غربی‌ها از رژیم صهیونیستی، همچنان شاهد شهادت زنان، کودکان و مردم بی‌گناه فلسطین هستیم.

رئیس جمهور گفت: یقین داریم که در این راه پیروزی از آن مردم فلسطین و نابودی آینده رژیم اسرائیل خواهد بود. قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی می‌تواند در توقف جنایات این رژیم موثر باشد و در راستای ارتقای سیاست همسایگی، سیاست ارتباط با کشورهای اسلامی، توسعه روابط با ترکیه را بسیار مناسب می‌بینیم.

آیت الله رئیسی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فی مابین با انجام این سفر توسعه پیدا کند و آنچه در سفر قبل آقای اردوغان به ایران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت در این سفر تثبیت شود.

به گزارش ایرنا؛ رئیس‌جمهور به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام سفر رسمی، امروز چهارشنبه و دقایقی دیگر در صدر یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه شد.

در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی «رجب طیب اردوغان»، با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست دو رئیس جمهور برگزار می‌شود.

پس از آن روسای جمهور در نشست مطبوعاتی نتایج رایزنی‌های خود را با حضور رسانه‌ها تشریح خواهند کرد.

همچنین در جریان این سفر دو رئیس جمهور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه حضور خواهند یافت و رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم این کشور نیز دیدار می‌کند.

براساس این گزارش، هفتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در جریان سفر رسمی رئیس جمهور ترکیه به تهران برگزار شد که دو طرف در این نشست بر توسعه مناسبات و ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی توافق کردند.

این سفر قرار بود پنجشنبه ۱۵ دی برگزار شود که به دلیل وقوع جنایت تروریستی در کرمان به تعویق افتاد.

کدخبر: 966561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟