حمله به یک کشتی در دریای سرخ توسط نیروهای یمنی

به گزارش رکنا ، دقایقی پیش بود که شرکت عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد که گزارشی از یک حادثه در ۶۰ مایلی جنوب شرقی عدن در یمن دریافت کردیم.

تاکنون انصارالله واکنشی به این ادعا نداشته است.

 فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام نیز دیروز سه‌شنبه با اعلام حمله نیروهای نظامی یمن به یک کشتی باری با پرچم مالت مدعی شد: نیروهای آمریکایی چهار موشک بالستیک حوثی ها ( انصارالله یمن ) را سرنگون کرده اند.

نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای از عملیات جدید خود علیه رژیم اسرائیل با هدف قرار دادن یک کشتی مرتبط با این رژیم در دریای سرخ خبر داد.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این باره اعلام کرد: نیروی دریایی ارتش یمن در عملیاتی کشتی «زوگراویا» را که عازم بنادر فلسطین اشغالی بود، هدف قرار داد. هدف‌گیری این کشتی با تعدادی موشک مناسب دریایی و اصابت مستقیم انجام شد.

یحیی سریع همچنین افزود: عملیات هدف گیری پس از رد تماس‌های هشدار ارتش یمن توسط خدمه کشتی انجام شد. ما به اجرای تصمیم خود برای جلوگیری از حمل و نقل دریایی رژیم اسرائیل و حرکت کشتی‌های مرتبط با آن در دریای سرخ و دریای عرب تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه ادامه خواهیم داد.

وی همچنین تاکید کرد: ما به اتخاذ تمامی اقدامات دفاعی و تهاجمی در چارچوب حق مشروع دفاع از یمن و ادامه همبستگی عملی با فلسطین ادامه می‌دهیم.

با آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه و بمباران‌های بی وقفه مناطق مسکونی، آموزشی و درمانی این منطقه از سوی بمب افکن‌های رژیم تل آویو، هر یک از گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه وظیفه‌ای را در حمایت از مردم مظلوم غزه بر عهده گرفته است. در این میان، گروه‌های عراقی بیش از ۱۰۰ بار پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه را هدف قرار گرفته اند تا به آمریکایی‌ها تفهیم کنند که هزینه حمایت از رژیم اسرائیل در کشتار مردم غزه بسیار بالا است.

نیروهای دریایی یمن نیز هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را در دریای سرخ تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد. آمریکا مدعی است که ائتلافی دریایی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است اما فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تایید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و تنها کشور عربی که حاضر به عضویت در آن شد، بحرین بود.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی تصویب شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند. این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

منبع : ایرنا

کدخبر: 964738 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟