نامه سفیر ایران به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت در پی حملات تروریستی کرمان

به گزارش رکنا ، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز سفیر فرانسه که کشورش اکنون ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، گفت: با اندوه عمیق، مایلم یکی دیگر از حملات تروریستی دلخراشی را که امروز مورخ ۳ ژانویه ۲۰۲۴ در ایران رخ داد را به اطلاع دبیر کل سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت برسانم.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: این اقدام مذموم با دو انفجار تروریستی در نزدیکی محل دفن سردار قاسم سلیمانی در شهر کرمان در مراسم چهارمین سالگرد شهادت وی، عمداً مردم بی‌گناه را هدف قرار داد. در حال حاضر حداقل ۱۰۳ نفر از جمله کودکان و زنان شهید و جان باختند و ۲۱۱ نفر مجروح شده اند که حال برخی از آنها نیز وخیم است.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: در حال حاضر، تحقیقات همه جانبه برای شناسایی و دستگیری عاملان و سازمان‌دهندگان این جنایت هولناک ادامه دارد. همزمان، جمهوری اسلامی ایران متعهد به استفاده از تمامی سازوکارهای موجود برای اطمینان از پاسخگو نمودن مسئولین و همدستان آن‌ها در این اقدام شنیع تروریستی است.

نماینده ایران در سازمان ملل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران این گونه اقدامات شنیع تروریستی را به صراحت محکوم می کند و در پیگیری عدالت برای قربانیان این حادثه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

سفیر ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل و شورای امنیت می‌خواهد که این حمله تروریستی وحشتناک را فوراً و صراحتاً محکوم کنند. این درخواست با مواضع تزلزل‌ناپذیر دبیرکل و رویه تثبیت‌شده شورای امنیت در محکومیت صریح تروریسم و به رسمیت شناختن آن به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی از طریق قطعنامه ها همخوانی دارد.

ایروانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از قربانیان اصلی تروریسم و با تجربه مستقیم پیامدهای فاجعه‌بار آن، همچنان بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای رهبری مبارزه با این بلای خانمان سوز استوار است.

وی در پایان خواسته است که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت شود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی امروز چهارشنبه در کرمان ایران را بشدت محکوم کرد و به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

 خانم فلورنسیا سوتو نینو، معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: دبیرکل سازمان ملل حمله امروز به مراسم یادبود در شهر کرمان در جمهوری اسلامی ایران را که بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشت، به شدت محکوم می‌کند.

  این سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد:  دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار پاسخگو شدن مسئولان این حمله شد.

  وی ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل به خانواده های داغدار و مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران عمیقاً تسلیت می‌گوید و  برای مجروحان آرزوی بهبودی دارد.

ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه عصر امروز (چهارشنبه) در یک عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان و مسیر زائران سردار سلیمانی، ۲ انفجار رخ داد که به دنبال آن، ۱۰۳ نفر شهید و ۱۴۱ نفر مجروح شدند.

 سخنگوی سازمان اورژانس کشور جدیدترین آمار شهدا و مصدومان حادثه تروریستی را اعلام کرد و گفت: تا این لحظه ۱۰۳ مورد شهید قطعی در این حادثه به ثبت رسیده و ۱۴۱ مصدوم نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی انتقال داده شده است.

۲ انفجار در این مراسم رخ داده است که اولین آن در منطقه زیرگذر جنب گنبد جبلیه و دومین انفجار در درگاه قلی بیگ نزدیک مسجد صاحب‌الزمان (عج) بوده است که این انفجارها در نزدیکی محل تجمع امروز برای مراسم سردار سلیمانی اتفاق افتاده است.

در همین حال معاون امنیتی استاندار کرمان در گفت وگو با رسانه ها تایید کرد که ۲ انفجار در مسیرهای گلزار شهدا تروریستی بوده است.

منبع : ایرنا

کدخبر: 960719 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟