راه حل مشکلات نظام انتخاباتی اجرایی شدن سیاست‌های کلی انتخابات است

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان ، عباسعلی کدخدایی ، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان که به عنوان مدرس «دوره تخصصی مدرسه حقوق انتخابات » دانشگاه شیراز سخن می‌گفت با تبیین برخی ویژگی‌های نظام مردم‌سالاری دینی و تفاوت آن با سایر نظام‌های سیاسی، گفت: انتخابات در سایر نظام‌های سیاسی راه رسیدن به قدرت است با هر انگیزه‌ای، اما در جمهوری اسلامی ایران انتخابات وسیله‌ای ‌است که زمینه‌ساز حضور در مناصب و مسئولیت‌ها برای خدمت به مردم است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با اشاره به اینکه هم امام خمینی(ره) و هم مقام معظم رهبری بر حضور و نقش مردم در اداره کشور تاکیدات مکرر داشته‌اند و این امر مورد تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم هست و در اصل ششم این قانون به صراحت بر اداره کشور با اتکا به آرای مردم اشاره شده است، افزود: انتخابات یکی از مهم‌ترین روش‌های ایفای نقش مردم در اداره کشور است و به این جهت، انتخابات تنها یک امر سیاسی و رقابتی نیست و از پایه‌های نظام اسلامی است.

کدخدایی سپس الگوی مطلوب نظام انتخاباتی را الگویی دانست که شقوق و شئون مختلف عدالت انتخاباتی را در بالاترین حد خود داشته باشد و خاطرنشان کرد: شرایط انتخاب شوندگان در قوانین انتخاباتی فعلی حداقلی است و منجر به شایسته‌گزینی که یکی از وجوه عدالت انتخاباتی است نمی‌شود اما در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر شایسته‌گزینی تاکید شده است و اجرایی شدن این سیاست‌ها زمینه‌ساز تحقق عدالت انتخاباتی است، لذا برای حل مشکلات نظام انتخاباتی خود، باید به سمت اجرایی شدن سیاسی های کلی انتخابات حرکت کنیم.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، احزاب کارآمد را یکی از ابزارهای لازم برای ارتقای نظام انتخاباتی برشمرد و گفت: اگر احزاب به لحاظ اقتضائات فرهنگی، ساختاری و قانونی در جایگاه صحیح قرار بگیرند، می‌توانند بخش‌هایی از وظایف نهادهای ناظر انتخابات را عهده‌دار شوند.

بر اساس این گزارش، دوره تخصصی مدرسه حقوق انتخابات با محوریت موضوعی نظام‌های انتخاباتی؛ فرآیند رسیدگی به احراز صلاحیت‌ها؛ جرائم انتخاباتی و... روز های هفتم و هشتم دی‌ماه ۱۴۰۲ با همکاری پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز و پژوهشکده شورای نگهبان در دانشگاه شیراز برگزار شد.

کدخبر: 959187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟