حکم دادگاه حمید نوری جز بدنامی چیزی برای آنان به همراه نخواهد داشت

سه‌شنبه هفته گذشته رسانه‌های سوئدی از تایید حکم دادگاه منطقه‌ای استکهلم درباره حبس ابد حمید نوری به دلیل اتهام‌های ادعایی «نقض قانون بین‌المللی و قتل» خبر دادند.

همان روز دولت ایران به نقل از سخنگو اعلام کرد که حمایت علنی و قضایی از گروهک‌های تروریستی، غرب را بیش‌از پیش رسوا می‌کند. جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای برداشتن گام‌های متناسب محفوظ دانسته و تاکید کرد که عملکرد سوئد بدون هزینه نخواهد بود. در اولین اقدام نیز ، یوران بیالرستد کاردار سفارت این کشور در تهران روز چهارشنبه توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه ایران احضار و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به او ابلاغ شد.

توماس بودستروم وکیل حمید نوری هم در واکنش به این حکم اعلام کرده است که در دیوان عالی سوئد درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

  مجلس شورای اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای از سوی نمایندگان حکم دادگاه سوئد در خصوص استمرار بازداشت غیرقانونی حمید نوری را محکوم کردند.

در همین زمینه محمد حسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس ضمن محکومیت حکم دادگاه سوئد علیه حمید نوری، بیان کرد: از نظر بنده این حکم بیشتر جنبه سیاسی دارد به جای آنکه جنبه حقوقی داشته باشد. دادگاهی که نگاهش سیاسی باشد، نگاه فنی نیست. قطعا این نشانگر ضعف دستگاه حقوقی در سوئد است.

 هم‌چنین ولی الله بیاتی  ضمن محکومیت حکم دادگاه سوئد علیه حمید نوری، بیان کرد: این قبیل اقدامات اروپایی‌ها کار جدیدی نیست بلکه دشمنان ما از طریق مختلف دشمنی خود را به ما ثابت کرده‌اند. حکمی که دادگاه سوئد در خصوص استمرار حبس غیرقانونی آقای نوری صادر کرده است،کاملا محکوم است.

وی اظهار کرد: کشورهای دیگر نیز باید بدانند که اگر شعار دموکراسی و حقوق بشر سر می‌دهند باید در عمل نیز در همین مسیر گام بردارند. حکم دادگاه سوئد علیه آقای حمید نوری کاملا برعکس ادعاهای اروپایی‌هاست. دستگاه وزارت خارجه نیز این پرونده را پیگیری خواهد کرد تا این اقدام اروپایی‌ها به گوش دنیا رسانده شود.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این قبیل اقدامات اروپایی‌ها به جایگاه آنان در جامعه جهانی آسیب جدی وارد خواهد کرد. اگر اروپایی ها خود را کشورهای مترقی میدانند، اما این قبیل اقدامات جز بدنامی برای آنان چیزی به همراه نخواهد داشت. حکم دادگاه سوئد علیه آقای حمید نوری نیز مغایر با اصول بین المللی است. سوئد جایگاه خود را تضعیف کرد. مواضع جمهوری اسلامی کاملا روشن و شفاف است و این قبیل اقدامات نمی‌تواند به مواضع ما آسیبی وارد کند.

منبع : ایسنا

کدخبر: 957209 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟