۵۱۰ داوطلب برای تصاحب ۸۸ کرسی مجلس خبرگان/ رئیسی ازخراسان جنوبی و جنتی غایب انتخابات

خبرآنلاین در ادامه آورده است ، ثبت نام ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان از ۱۴ تا ۲۰ آبان ماه به طور همزمان در وزارت کشور، فرمانداری‌های مراکز استان‌ها برگزار و با اتمام مهلت قانونی در روز بیستم پرونده ثبت‌نام داوطلبان در تهران تحویل شورای نگهبان شد. بنابه گفته ستاد انتخابات کشور، ۵۱۰ داوطلب به عنوان کاندیدای مجلس خبرگان ثبت نام کردند تا برای تصاحب ۸۸ کرسی این مجلس به رقابت با یکدیگر بپردازند.

داوطلبان یا خودشان راهی وزارت کشور یا فرمانداری ها شدند یا نمایندگانشان را فرستادند. در بین کاندیداها، چهره های سرشناسی چون حسن روحانی ، ابراهیم رئیسی ، سیدمحمود علوی، محسن اسماعیلی دیده می شوند، به همان اندازه نیز جای خالی برخی چهره ها در این انتخابات محسوس است، از آیت الله هاشمی و آیت الله یزدی تا آیت الله جنتی و ....

کاندیداتوری ۶۵ نماینده فعلی خبرگان

بنا به روایت ستاد انتخابات، از ۸۸ نماینده فعلی مجلس خبرگان، ۶۵ نفر دوباره کاندیدا شده اند. بر اساس اخبار رسمی منتشر شده و پیگیری های صورت گرفته ، ۵۲ کاندیدا به صورت قطعی ثبت نام کرده اند و اطلاعاتی درباره وضعیت ۱۳ نماینده دیگر در دسترس نیست و پیگیری های خبرآنلاین از روابط عمومی مجلس خبرگان و وزارت کشور با پاسخی روبرو نشد.

جنتی غایب بزرگ در میان کاندیداهای خبرگان

اخبار منتشر شده و پیگیری های خبرآنلاین همچنین نشان می دهد، ۶ نفر از نمایندگان مجلس فعلی خبرگان از کاندیداتوری در ششمین دوره خودداری کرده اند. بمب خبری عدم کاندیداتوری را احمد جنتی، رئیس فعلی این دور از مجلس خبرگان منفجر کرد که از حضور در انتخابات ششم انصراف داد.

نام آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده استان گلستان، آیت الله عبدالمحمود عبداللهی و آیت الله مقتدایی نمایندگان اصفهان، آیت الله زینب العالدین قربانی نماینده گیلان و آیت الله احمدی شاهرودی نماینده خوزستان هم در میان عدم ثبت نامی ها به چشم می خورد.

فوت ۲۱ نماینده دوره پنجم خبرگان/ ۸ صندلی خالی ماند

در عمر ۸ ساله مجلس پنجم خبرگان، ۲۱ نماینده دار فانی را وداع گفتند. از میان این ۲۱ نفر، ۱۳نفر در انتخابات میان دوره ای جایگزین شده اند.

با فوت علی اکبر هاشمی رفسنجانی، نصرالله شاه آبادی، سیدابوالفضل میرمحمدی از تهران، حبیب الله مهمان نواز از خراسان شمالی، اسدالله ایمانی از فارس، سیدمحمود هاشمی شاهرودی از خراسان رضوی و محمد مومن از قم، در انتخابات میان دوره ای اسفند ماه ۱۳۹۸، به ترتیب آیات علی مومن پور، عباسعلی اختری، غلامرضا مصباحی مقدم، غلامرضا فیاضی، لطف الله دژکام، محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی جایگزین شده اند.

همچنین با درگذشت آیات نورالله طبرسی، سیدهاشم بطحائی گلپایگانی، ابراهیم امینی، محمد علی تسخیری، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی، به ترتیب آیات سیدصادق پیش نمازی، علیرضا اعرافی، حسینعلی سعدی، احمد دانش زاده مومن، سیدمحمد سعید و سیدمحمدرضا مدرسی یزدی در انتخابات میان دوره ای ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ وارد مجلس خبرگان شده اند.

آیت الله محمد یزدی و آیت الله مصباح یزدی دو نماینده ای بودند که بعد از راهیابی به مجلس خبرگان در انتخابات میان دوره ای فوت کرده و به مراسم تحلیف نرسیده اند.

علاوه بر ۱۳ نماینده یاد شده، ۸ نماینده دیگر درگذشته اند اما جایگزینی برایشان تعیین نشده است. این نمایندگان شامل ۲ نماینده از استان آذربایجان شرقی به نام های آیات محسن مجتهد شبستری و محمد فیضی و ۳ نماینده از استان تهران شامل آیات محمد محمدی ری شهری و عباسعلی اختری و محمدحسن زالی و آیت الله سیدمحمد فقیه از استان فارس، آیت الله میرفخرالدین موسوی ننه کران از استان اردبیل و آیت الله عباسعلی سلیمانی از استان سیستان و بلوچستان بوده اند.

رئیسی خراسان جنوبی را حوزه انتخابیه خود برای کاندیداتوری اعلام کرد

اما از حاشیه های مهم ثبت نام در انتخابات این دوره مجلس خبرگان، کاندیداتوری حسن روحانی از حوزه تهران برای ششمین دور از انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود که شوک بزرگی به تندروها وارد کرد و از همان زمان تا به امروز تلاش ها برای ردصلاحیت او را شروع کرده اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم هم که تصور می شد به سیاق دیگر روسای جمهور از تهران کاندیدا شود، خراسان جنوبی را حوزه انتخابیه خود برای کاندیداتوری اعلام کرد. تصمیمی که بنا به روایت ها براساس نگرانی او و یارانش از آوردن رأی پایین در تهران و پرهیز از رقابت با روحانی صورت گرفت.

کدخبر: 955392 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟