شمار شهدای غزه از مرز ۱۶ هزار عبور کرد/ ضرب‌الأجل آمریکا به تل‌آویو در مورد غزه

سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که توانسته علاوه بر انهدام خودروها و تجهیزات ارتش اسرائیلی، شماری از متجاوزان در شمال و جنوب غزه زخمی کند.

شمار شهدای غزه از مرز ۱۶ هزار عبور کرد

دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه در تازه‌ترین آمار خود از افزایش شمار شهدای غزه به ۱۶۲۴۸ نفر خبر داد.

 دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه اعلام کرد که شمار شهدای نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون (طی دو ماه گذشته) به ۱۶ هزار و ۲۴۸ نفر رسید.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه همچنین اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از زمان پایان یافتن آتش‌بس در غزه مرتکب ۷۷ مورد جنایت و کشتار علیه فلسطینیان شده است که در نتیجه آن ۱۲۴۰ نفر به شهادت رسیدند و شمار شهدا نیز به ۱۶ هزار و ۲۴۸ نفر افزایش یافت.

بنابر گزارش شبکه المنار، دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه خواستار واردات فوری تجهیزات امدادی به نوار غزه و تأمین تجهیزات لازم برای تیم‌های دفاع مدنی برای خارج کردن پیکرهای شهدا از زیر آوار شد.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه همچنین از کشورهای عربی خواست تا بیمارستان‌های صحرایی برای معالجه زخمی‌ها به غزه وارد کنند.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ علیه غزه، ۱۲۱ مقر دولتی را تخریب کرده و ۶۹ مدرسه به طور کلی از چرخه خدمت خارج شده است.

 ده‌ها تانک و خودروی زرهی اشغالگران از ۳ طرف خان یونس را محاصره کرده‌اند

 شبکه الشرق روز چهارشنبه گزارش داد که ده‌ها تانک و خودروی زرهی به همراه بولدوزرهای نظامی با پشتیبانی هوایی، پهپادها و هواپیماهای جنگی شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را محاصره کردند.

ارتش اشغالگر به گسترش عملیات زمینی خود در خان یونس به سمت جنوب تحت پوشش هوایی متشکل از حملات سنگین و کمربندهای آتش ادامه می‌دهد، در حالی که گروه‌های مقاومت همچنان به مقابله با تلاش‌های ارتش اشغالگر برای نفوذ به بسیاری از مناطق ادامه می‌دهند به طوریکه بسیاری از این مناطق شاهد درگیری‌های شدید است.

این کانال توضیح داد که خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی اشغالگران شهر را از ضلع شمالی، شرقی و غربی محاصره کردند، در حالی که ضلع جنوبی شهر و رفح همچنان باز هستند.

به گزارش خبرنگار این شبکه، جاده غربی «السطر» پس از بمباران توسط هواپیماهای رژیم صهیونیستی بسته شد.

وی خاطرنشان کرد: خیابان صلاح الدین که شمال و جنوب نوار غزه را به هم متصل می‌کند، بین دیرالبلح و خان یونس نیز بسته شد.

در همین راستا، جنگنده‌های اشغالگران کمربند آتش‌ را در خان‌ یونس و حومه رفح ایجاد کردند، در حالی که خودروهای نظامی در همه جهات با مقاومت شدید مواجه شدند، اما به عمق ۲.۵ متری شهرک «بنی سهیلا »در خان یونس نفوذ کردند و ادعا شده کنترل کامل شهرک القراره در شرق خان یونس را نیز به دست گرفتند.

تانک‌های اشغالگران در شهر غزه در منطقه بازار روز شجاعیه متمرکز شده و جاده صلاح الدین بین الزیتون و شجاعیه را مسدود کرده‌اند.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت: نیروهای ما در حال محاصره خان یونس هستند و افزود: ما به مرحله سوم عملیات زمینی منتقل شده‌ایم.

وی ادعا کرد: اکنون علیه مراکز ثقل حماس در جنوب کار می‌کنیم.

هالوی اذعان کرد: امروز تندترین و شدیدترین روز از زمان آغاز تهاجم زمینی به نوار غزه از نظر شدت حملات زمینی و هوایی است و مصمم به ادامه حمله و تعمیق آن هستیم.

خبرنگار الجزیره نیز با اشاره به حملات مجدد به خان یونس در جنوب، گفت: در بمباران اسرائیل به خانه‌ای در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه، تعدادی شهید و مجروح شدند.

فایننشال تایمز: تونل‌های غزه از متروی لندن وسیع‌ترند

روزنامه انگلیسی در گزارشی به نقل از منابع وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی به شرح گستره وسیع و ساختار پیشرفته‌ تونل‌های حماس در نوار غزه پرداخته و این تونل‌ها را حتی گسترده‌تر از شبکه متروی شهر لندن دانسته است.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارش خود نوشته است: «یک پهپاد کوچک ارتش اسرائیل در یک راهروی بتنی قوسدار رها شده و برای دقایقی در امتداد یک تونل ۳۰۰ متری به پرواز ادامه می‌دهد؛ تونلی که آنقدر بزرگ هست که یک مرد قدبلند بتواند بدون خم شدن از آن عبور کند.

در سمت چپ و راست به اتاق‌هایی بر می‌خوریم که دارای تجهیزات تهویه مطبوع، توالت‌ها و آشپزخانه‌های کارآمد با آب لوله‌کشی، کابل‌های برق و مخابرات و یک درب ضد انفجار هستند.

دافنه ریچموند باراک، یک استاد دانشگاه ریچموند و نویسنده کتابی در مورد جنگ زیرزمینی معتقد است که از بین بردن تونلهای حماس دشوارترین و مهمترین جنبه عملیات ارتش اسرائیل است.

شبکه تونلهای حماس که حتی بزرگتر از شبکه متروی زیرزمینی شهر لندن برآورد می‌شود. این تونلها از جاسوسی پهپادهای اسرائیل و حملات هوایی ایمن بوده و از طرفی گمان برده می‌شود که نگه دارنده زرادخانه راکت‌های حماس هستند.

 هاآرتص: یک سوم اسرائیلی‌ها دچار «اختلال استرس» شده‌اند

یک رسانه عبری از دچار شدن یک سوم ساکنان سرزمین‌های اشغالی به اختلال استرس در نتیجه عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین پرده برداشت.

روزنامه عبری زبان «هاآرتص» نتایج تحقیقاتی را منتشر کرده است که در آن به پیامدهای روانی عملیات طوفان الاقصی برای بسیاری از شهرک‌نشینان صهیونیست پرداخته شده است.

طبق این گزارش، این تحقیق که یک ماه پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین در ۷ اکتبر انجام شده است، نشان داد که یک سوم ساکنان سرزمین‌های اشغالی از علائم «اختلال استرس» رنج می‌برند.

نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که ۳۴ درصد از پاسخ دهندگان که مستقیماً در معرض این رویدادها نبودند، هنوز از علائم اختلال استرس رنج می‌برند.

طبق این گزارش، ۵۰ درصد کسانی نیز که مستقیما درگیر رویدادها و درگیری‌ها بوده و نزدیکان خود را از دست داده‌اند نیز با چنین اختلالاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این مطالعه همچنین حاکی از افزایش مصرف مواد اعتیاد آور و داروهای پزشکی از جمله داروهای خواب آور در هفته‌های اول پس از شروع جنگ است. ۱۶ درصد شرکت کنندگان در این تحقیق از افزایش مصرف نیکوتین، افزایش مصرف الکل و افزایش مصرف حشیش خبر داده‌اند.

 اردوغان: نگذاریم جنایات غزه به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود

رئیس‌جمهور ترکیه کشتن کودکان و زنان در غزه را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت خواند و تاکید کرد که اسرائیل باید پاسخگوی این اقدامات باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در چهل و چهارمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس که در قطر برگزار شد، گفت: امیدوار بودیم که آتش بس در غزه دائمی باشد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: در مناقشه اسرائیل و فلسطین اولویت ما اعلام فوری آتش بس دائمی و تضمین جریان بی وقفه کمک‌های بشردوستانه است. نباید اجازه دهیم جنایات غزه به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود که شامل سوریه می‌شود.

اردوغان تاکید کرد: دولت نتانیاهو امنیت و آینده کل منطقه ما را به خطر می‌اندازد تا حیات سیاسی خود را حفظ کند. از دست رفتن جان 17 هزار فلسطینی بی گناه که اکثرا کودک و زن هستند، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است. اسرائیل نباید از این جنایات بی‌پاسخ بگذرد.

 نیویورک‌تایمز: راکت حماس در ۷ اکتبر به یک پایگاه هسته‌ای اسرائیل اصابت کرد

طبق تحلیل‌های بصری که روزنامه نیویورک تایمز انجام داده، راکتی که حماس در جریان عملیات هفتم اکتبر شلیک کرد، احتمالا به پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی اصابت کرد که به گفته کارشناسان، بسیاری از موشک‌های مجهز به سلاح هسته‌ای تل‌آویو در این پایگاه مستقر هستند.

اصابت این راکت‌ به پایگاه «سدوت میشا» رژیم صهیونیستی باعث آتش‌سوزی شد که شعله‌های آن به انبارهای موشک و سایر تسلیحات حماس نزدیک شد.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که این اولین باری است که حمله به چنین پایگاهی در مرکز فلسطین اشغالی گزارش می‌شود و هنوز معلوم نیست که آیا اعضای جنبش حماس اطلاع داشتند که در حال هدف قرار دادن یک پایگاه هسته‌ای رژیم صهیونیستی بودند یا خیر. همچنین هنوز مشخص نیست که سامانه گنبد آهنین چه تعداد راکت را توانسته شناسایی کند. حتی در برخی موارد این سامانه به دلیل تعداد بالای راکت‌ها قادر به رهگیری آن‌ها نبوده است.

طبق گزارش‌ها، این راکت حوالی ساعت ۱۰ صبح به داخل این پایگاه که در ۲۵ مایلی از شمال غزه و ۱۵ مایلی غرب قدس قرار دارد، اصابت کرد. این راکت در محلی در مجاورت تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی فرود آمد و سریعا باعث آتش‌سوزی پوشش گیاهی خشک آن منطقه شد.

درحالیکه نیویورک تایمز قادر به تایید این مسئله نیست که آیا سایر راکت‌ها هم به این پایگاه اصابت کردند یا خیر، اما تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی نشان می‌دهد که آتش‌سوزی مجاورت این تاسیسات به دلیل اصابت یک راکت به آن منطقه بوده است.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره یافته‌های نیویورک تایمز خودداری کرد.

 گفتنی است ، گروه‌های مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام « طوفان الاقصی » را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و منطقه را بمباران کرد.

کدخبر: 952573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟