7 پیشنهاد ویژه رئیس‌جمهور درباره جنگ غزه خطاب به اعضای بریکس

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر سه‌شنبه در نشست وبیناری سران بریکس که به شکل فوق‌العاده برگزار شد، غزه را نماد سقوط اخلاقی غرب دانست و گفت: امروز در حالی گرد هم آمده‌ایم که جهان بصورت زنده شاهد خشونت و جنایتی بی‌سابقه بر علیه ملت فلسطین در غزه است. آنچه این روزها در غزه می‌گذرد ناعادلانه بودن نظام بین‌الملل غربی را آشکارا نشان می‌دهد. مساله غزه، مساله انسانیت و عدالت است. رژیم صهیونیستی و حامیانش نه تنها، انسانیت، اخلاق و حقوق را زیر پا گذاشته‌اند بلکه با سرکوب اطلاعات معتبر و اشاعه اطلاعات نامعتبر سعی می‌کنند افکار عمومی جهان را فریب دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا تمام سازمان‌های بین المللی را بی‌خاصیت و بی هویت کرده است، تصریح کرد: ایران از اعضای بریکس و دولت‌ها می‌خواهد برای حفظ امنیت و برپایی عدالت و مبارزه با تبعیض نژادی در جهان بپاخیزند و از تمام توان سیاسی و اقتصادی خود برای فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی استفاده کنند

رئیس‌جمهور حمایت همه جانبه آمریکا و غرب از نسل کشی و کودک کشی در غزه را از همه چیز بدتر دانست و افزود: تاکنون حدود ۵۵۰۰ کودک مظلوم به خاک و خون کشیده شدند و ۴۱ هزار واحد مسکونی آسیب دیده است.

وی با تاکید بر رسوایی غرب به دلیل پوشالی بودن شعارهایش افزود: آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روزانه انواع سلاح‌ها و بمب‌ها را به رژیم صهیونیستی ارسال و با آتش‌بس مخالفت می‌کنند.  آمریکا حتی تمام مسیرهای کمک به غزه را بسته و شورای امنیت سازمان ملل را فلج کرده است.

پاسخ قاطع رئیس جمهور به ادعای آغاز جنگ با عملیات حماس

رئیس جمهور در پاسخ به ادعای برخی از سران بریکس درباره آغاز جنگ با عملیات حماس، آغاز جنگ غزه از ۷ اکتبر را تحریف واقعیت دانست و گفت: تأکید بر روز ۷ اکتبر به عنوان آغاز جنگ تحریف واقعیت و روایت موضوع از پله چندم است بجز تاریخ ۷۵ ساله اشغالگری و ترور و تجاوز در یکسال اخیر نیز درگیری‌های متعددی در کرانه باختری جریان داشت. در این یکسال مقاومت فلسطین حدود ۲۰۰ شهید داده است. آنجا مگر کسی موشک داشت؟ هدف رژیم پاکسازی کرانه و انتقال جمعیت آن به اردن و مصر و اشغال آن بود. حماس در واقع در دفاع از قدس شریف و کرانه غربی و هتک حرمت مسجد الاقصی و در مقابل گسترش شهرک‌سازی و توسعه‌طلبی صهیونیست‌ها عملیات کرد.

وی در ادامه بیان کرد: یادمان نرود که ریشه جنگ در تداوم اشتغال است. بر خلاف تحریف تبلیغاتی اسرائیل دفاع مشروع، اقدام وحشیانه آنها نیست، بلکه دفاع مشروع طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی دفاع در مقابل اشغالگری است.رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر، با چراغ سبز و حمایت‌های همه جانبه آمریکا، علیه مردم تحت اشغال اعلام جنگ کرده و در ثبت جنایات جنگی رکورد زده است. سران سیاسی و نظامی این رژیم آشکارا از نسل‌کشی فلسطینیان سخن می‌گویند.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور رژیم جعلی اسرائیل اعلام کرده که «در غزه هیچ غیرنظامی بی‌گناهی وجود ندارد»؛ نخست وزیر رژیم می‌گوید «حتی کودکان اهداف نظامی مشروع هستند»؛ سخنگوی ارتش رژیم می‌گوید «هدف از حملات، نابودی حداکثری است نه دقت در حملات»؛ وزیر دفاع، رژیم مردم را به عنوان «حیوانات انسان‌نما» خطاب می‌کند؛ و وزیر میراث فرهنگی آن رژیم جعلی می‌گوید «حمله اتمی به غزه گزینه مناسبی برای نابودی مردم آنجاست».

چنین رژیمی که مسلح به انواع تسلیحات شیمیایی کشتار جمعی و بمب‌های اتمی است، قطعاً تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

پیشنهادهای رئیس‌جمهور به سران بریکس

آیت‌الله رئیسی گفت: امروز کشورهای عضو بریکس مسئولیت تاریخی دارند که اثبات کنند ارزش‌های انسانی را نمی‌توان قربانی منافع سیاسی کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه درباره توقف جنایات رژیم صهیونیستی و کمک به مردم غزه با ارائه پیشنهادهایی گفت: با توجه به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در اجرای ماموریت خود برای ایجاد صلح و امینت و کارشکنی برای صدور  قطعنامه الزام‌آور جهت آتش بس، لازم‌ است کشور های عضو بریکس در چهارچوب و سازوکار اتحاد برای صلح، بانی قطعنامه الزام‌آور در مجمع عمومی سازمان  ملل علیه رژیم صهیونیستی  و باهدف توقف جنایت علیه مردم غزه شوند.

وی در پیشنهاد دوم خود تاکید کرد: حملات مستمر رژیم صهیونیستی  به بیمارستان و مراکز درمانی و اماکن‌مذهبی و کشتار زنان و کودکان پزشکان و پرستاران  و خبرنگاران همگی اقدام تروریستی است و لازم است این رژیم جعلی به عنوان رژیم تروریستی و ارتش آن به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی شود.

رئیسی درباره پیشنهاد سوم خود گفت: ایران از اقدام برخی کشورها در ارجاع جنایت اسرائیل غاصب در غزه به دیوان کیفری بین المللی حمایت می‌کند و اعتقاد دارد که علاوه بر اسرائیل، آمریکا هم باید در دادگاه بین المللی به  جرم‌ جنایت علیه بشریت و کودک کشی محاکمه شوند.

رئیس‌جمهور در پیشنهاد دیگری گفت: اقدام جمعی اعضای بریکس برای شکستن‌ محاصره غزه و ایجاد مسیر دائمی و امن برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه به غزه ضروری است.

آیت‌الله رئیسی در پیشنهاد پنجم خود گفت: با توجه به جنایات بی سابقه و بمباران چندین هزار تن تسلیحات و استفاده از تسلیحات ممنوعه مانند فسفر سفید لازم است اعضای بریکس با ایجاد یک ماموریت ویژه بین المللی این جنایت را سریعا بررسی و گزارش آن را به صورت عمومی‌ منتشر کنند تا زمینه کیفر عامران و مباشران این رژیم فراهم شود.

وی در پیشنهاد ششم تاکید کرد: با توجه به جنایت‌های مستمر و ماهیت نژادپرستانه رژیم جعلی اسرائیل انتظار ملتهای آزاده از تمام دولت‌ها به ویژه اعضای بریکس آن است که قطع کامل روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را رژیم صهیونیستی سریعا در دستور  کار قرار دهند، تداوم تعاملات با این رژیم در حوزه نظامی و اقتصادی به معنی کمک به تداوم جنایت و کشتار زنان و کودکان است که مورد مزمت و سرزنش همه ملت هاست.

رئیسی درباره پیشنهاد هفتم خود افزود: شناسایی حق ملت فلسطین در دفاع از خود و مجاهدت آنها برای آزاد سازی مناطق اشغالی مورد حمایت دولت و ملت‌های آزاده است. حمایت قاطعانه بریکس از این‌ حق نشان می‌دهد که ما به وظیفه اخلاقی و انسانی خود عمل کردیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ایران بر این باور است که راه حل نهایی که منجر به صلح و ثبات پایدار در غرب آسیا و جهان خواهد شد تشکیل دولت واحد فلسطینی با برگزاری یک همه پرسی مبتنی بر اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی» است.

وی ادامه داد: حمایت قاطعانه بریکس از فلسطین نشان می‌دهد ما به حق انسان دوستانه خود عمل کرده ایم.

در پی تشدید تنش‌ها در غرب آسیا، گروه بریکس عصر امروز سه شنبه نشست ویژه‌ای با محوریت جنگ غزه برگزار کرد، این نشست به میزبانی آفریقای جنوبی به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس برگزار شد.

سران بریکس و اعضای بریکس پلاس در این نشست مواضع خود را پیرامون حمایت از مردم مظلوم غزه بیان کردند.

براساس این گزارش، عضویت ایران در بریکس در مرداد ۱۴۰۲ پذیرفته شد و جمهوری اسلامی ایران از اول ژانویه ۲۰۲۴ رسما عضو اصلی بریکس خواهد شد.

کدخبر: 948496 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟