ادغام مجدد افغانستان به جامعه بین‌المللی

به گزارش طلوع نیوز، در سومین توصیه مبتنی بر گزارش ارزیابی وضعیت افغانستان به شورای امنیت آمده است: «مشارکت بین المللی یکپارچه‌تر و منسجم تر باید از طریق یک نقشه راه مبتنی بر عملکرد دنبال شود.  »

در این سند، آنتونیو گوترش چهار توصیه از جمله ایجاد اعتماد از طریق رسیدگی به نیازهای فوری افغان‌ها، ادامه همکاری در مورد مسائل کلیدی امنیتی، منطقه‌ای و سیاسی و نقشه راه برای ورود مجدد کشور افغانستان به نظام بین‌المللی و همچنین تدوین سازوکارهایی برای حمایت از تعامل این کشور همسایه با دیگر کشور ها، ارائه کرد.

به گزارش طلوع نیوز، بخشی از توصیه سوم وی بر اهمیت آغاز یک فرایند مشارکت سیاسی منسجم‌تر توسط جامعه بین‌المللی و ذینفعان افغان تأکید داشت.

این سند همچنین بر نیاز به تعهدات بین‌المللی دولت افغانستان مطابق با معیارهای پیشنهادی برای وقوع پیشرفت در تحقق آنها و درخواست برای یک فرایند سیاسی بین الافغانی که در جهت ایجاد قانون اساسی فراگیر خواهد بود، تاکید کرد.

در سند سازمان ملل آمده است: «پیشرفت هر دوی این مؤلفه‌ها به سمت وضعیت نهایی عادی‌سازی روابط جامعه بین‌المللی با دولت افغانستان خواهد بود.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش اخیر گوترش گفت: «کشورهای مختلفی با انواع حکومت در جهان وجود دارد.

افغانستان هم برای خودش حکومت دارد و هیچکس نباید این شروط نامشروع را بر سر افغان ها بگذارد. اگر آنها این کار را انجام دهند، ما همچنان می توانیم بدون اینکه توسط آنها شناسایی شویم، زندگی کنیم. »

گوترش این ارزیابی را در پاسخ به قطعنامه ۲۶۷۹ مصوب ۱۶ مارس ۲۰۲۳ (۲۵ اسفند ۱۴۰۱) توسط شورای امنیت انجام داد.

 منبع : ایرنا

کدخبر: 947541 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟