محدودیت‌های عجیب بانک مرکزی درباره رمز ارزها / خدمات رمز ارزها در کشور به خوبی رشد کرده است

  جعفر قادری افزود : اهمیت حوزه رمز ارزها در کشور ایران برای مجلس محرز شده است؛ در این زمینه ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد که قطعا باید به درستی استفاده شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه مجلس به فناوری‌های مالی و رمز ارزها ، نگاه آینده‌نگرانه است و ما نمی‌توانیم به حوزه‌ای که در سراسر دنیا مورد توجه اکثر دولت‌ها قرار گرفته، رفتارهای ناشیانه و کارشناسی نشده داشته داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره بر عواقب تصمیمات غیرکارشناسی در مسائل مرتبط به فناوری‌ها گفت: جایگاه سکوهای بومی و داخلی معاملات و خدمات رمز ارزها در کشور به خوبی رشد کرده است؛ آنها با استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی نخبه و فعالیت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند خدمات خوبی به مردم ارائه دهند و آمارها نشان می‌دهد مردم هم به خوبی استفاده می‌کنند.

وی‌ همچنین تصریح کرد: گستردگی استفاده مردم از رمز ارزها و سکوهای داخلی، نشان می‌دهد که چه ظرفیت کم‌نظیری در این حوزه در کشور داریم و ما در حاکمیت نباید به چنین ظرفیت‌هایی آسیب بزنیم.

وی با اشاره به اینکه نقش دولت نباید مانع‌تراشی باشد گفت: بسیاری از جوانان و فعالان این حوزه بارها در ملاقات‌های مختلف از ما نمایندگان مجلس می‌خواهند که نهادهایی مثل بانک مرکزی با تصمیمات عجیب و غریب برای آنها مانع‌تراشی نکند؛ در صورتی که حاکمیت تاکید به حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناورانه دارد، آنها می‌گویند بهترین نوع حمایت این است که برای ما مانع‌تراشی نکنند.

قادری با هشدار نسبت به عواقب محدودیت‌های نهادهای دولتی مثل بانک مرکزی در برابر کاربران رمز ارزها در کشور گفت: مساله قانون‌گذاری با اعمال محدودیت‌های غیرکارشناسی که سبب خروج سرمایه‌های ملی و مهاجرت نخبگان این حوزه می‌شود، کاملا متفاوت است. مردم و کاربران به قوانین احترام می‌گذارند اما محدودیت‌های عجیب و رفتارهای سلبی بر خلاف سیاست‌های کلی نظام است و عواقب خطرناکی را در پی دارد.  

این نماینده مجلس با انتقادات به بانک مرکزی در زمینه اعمال محدودیت‌های عجیب گفت: متاسفانه شاهد بروز نگرانی‌ها در زمینه‌هایی شبیه محدودیت‌های مربوط به میزان تراکنش‌های کاربران رمزارزها هستیم. متاسفانه این اتفاقات عواقبی را در پی خواهد داشت و هر نوع تصمیمی که سبب شود داده و اطلاعات ملی به خارج از کشور سوق داده شود در بلند مدت امنیت ملی را به خطر بیاندازد در مجلس، کمیسیون‌ها و کمیته‌های ویژه به شدت پیگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: رفتارهای سلبی و تفکرات محدودیت‌زا قطعا باعث خواهد شد کاربران و نخبگان این حوزه از خدمات خارجی بدون محدودیت استفاده کنند و کوچ آنها به پلتفرم‌های خارجی بر علیه منافع و امنیت ملی است.

این نماینده مجلس با اشاره به قول معاون حقوقی رییس جمهور در زمینه ارائه لایحه رمز ارزها گفت: دولت باید هرچه سریع‌تر لایحه مربوطه را به مجلس ارائه دهد و درست نیست که خلا قانونی به کاربران، مردم و کسب‌وکارهای این حوزه آسیبی برساند.

وی افزود: برای مجلس نظرات تخصصی همه کارشناسان اکوسیستم بلاکچین و کریپتوکارنسی ایران اهمیت دارد و این مردم هستند که باید در سایه قوانین و مقررات، فعالیت‌های خود را در امنیت کامل انجام دهند و نیازهای خود را برطرف کنند.

منبع : تسنیم

کدخبر: 946237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟