ظریف : قرارنیست ما جای مستضعفین بجنگیم / روسیه بیشترین بهره را برده وبه گوشت لخم رسید

جماران به نقل از منیبان در ادامه آورده است : محمد جواد ظریف ، وزیر پیشین امور خارجه، در نشست بررسی مساله فلسطین از دیدگاه حقوق بین الملل با تاکید بر تحولات اخیر گفت: از برگزاری این نشست ارزنده سپاسگزارم. بحث تاریخی فلسطین مهم است. در آن زمان، وزارت خارجه ایالات متحده مخالف شناسایی اسراییل بود. طبق قطعنامه مجمع عمومی گروه های فشار صهیونیستی از اروپا به امریکا رفتند و فشار آوردند و لابی کردند تا تنها اسراییل را به رسمیت بشناسند. اگر این ادعای تاریخی که قومی در یک منطقه زندگی می کردند مبنا ادعا برای حاکمیت و اشغال سرزمین شود، بعید می دانم سنگ روی سنگ‌ بند شود. حقوق بین الملل نمی تواند بی ثباتی را دامن بزند. متاسفم که برخی این مسائل را مطرح می کنند.

ظریف با اشاره به جنگ اسراییل و حماس گفت: رعایت حقوق بین الملل بشردوستانه برای طرفین متخاصم ضروری است اما تعریف ما از شهروند غیرنظامی باید مشخص باشد. اشغال ۷۰ ساله در کشوری صورت گرفته و دو و نیم میلیون نفر در فلسطین زندانی و سه و نیم میلیون نفر در کرانه باختری این مشکل را دارند. دبیرکل سازمان ملل نمیخواست اعلام نظر کند و من توییت زدم. در ادامه وحشی گری علنی شد و دبیرکل موضع گرفت. میزان نقض حقوق بشر به نحوی است که جنایت جنگی رخ داده است. صحبت وزیر دفاع اسراییل نشان می دهد که هدف نسل کشی است.

تصویری که از حماس به عنوان نیابتی مطرح می کنند ازمنظر حقوقی و سیاسی درست نیست

وزیر پیشین امور خارجه درباره نقش روسیه در ترغیب حماس بیان کرد: من اعتقاد دارم تصویری که دوستان از حماس به عنوان نیابتی مطرح می کنند نه از منظر حقوقی درست است و نه سیاسی. اینکه ایران چرا از حمله حماس به اسراییل اطلاع نداشته چون اینها کار خود را می کنند. اینکه، ما و سیدحسن نصرالله خبر نداشتیم به خاطر این است که نیروهای حماس مستقل هستند. من اعتقاد دارم که از سال ۱۹۱۷ تا به امروز هرکسی که آغازگر جنگ بوده، پیروز نشده است جز دو عملیات آمریکا در گرنادا و‌ پاناما. به نظرمن جنگ کارآمدی خود را از دست داده است.

وی افزود: کسی که از این جنگ بیشترین بهره را برده روسیه است که گوشت لخم به آن رسید. این جنگ آمریکا را گرفت و توجه مردم از اوکراین بیرون رفته است، البته این به معنی شراکت در جنگ نیست. اینکه روسیه بیشترین بهره برداری را از این نزاع برده  درست است اما این تصمیم اول و آخرش فلسطینی بوده و‌ کسی دخالت نداشته است. اینکه از منظر سیاسی این تصمیم درست بوده یا نه مردم فلسطین باید پاسخ بدهند.

محمدجواد ظریف گفت: ما باید یک استاندارد حاکم کنیم. یک دولت اشغالگر در سرزمین اشغالی تنها وظیفه دارد و حقی ندارد. نه این دولت حق برقراری نظم دارد، نه زندانی کردن و نه اعدام. این دولت اشغالی هرچه می‌کند باطل است. ما از کشتن بچه دفاع نمی‌کنیم. از جنبه حقوقی مساله فلسطین صحبت می‌کنیم. ما می‌گوییم اسرائیل شکست خورده چون افسانه شکست‌ناپذیری و افسانه مظلومیت اسرائیل از بین رفته و نشانه‌اش هم جمعیتی که پاریس و نیویورک به خیابان آمده‌اند.

معتقدم مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند

ظریف بیان کرد: راه‌حل همانطور که قانون اساسی ما گفته این است که ایران از مستضعفین دفاع کند اما قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم. ما در سیاست خارجی یک بحث نفوذ داریم و یک بحث حضور این دو بحث با هم متضاد هستند. من هم معتقدم مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند. نیازی هم نیست ما هزینه بپردازیم. ما می‌توانیم از حق دفاع کنیم.

من حقوقدان نیستم اما حقوقدانان را دوست دارم

علی اکبر صالحی ، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی

  علی اکبر صالحی ، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی،نیز در این جلسه گفت: من حقوقدان نیستم اما حقوقدانان را دوست دارم. مبنای قضاوت خود را وجدان بشریت قرار می دهم. آنچه که فطرت جمعی می پذیرد حق است و آنچه نمی پذیرد حتما مشکلی در آن وجود دارد. من الجزیره را هر شب می بینم، اصلا راحت نمی توانم بخوابم. ضمن کشته شدن ۱۴۰۰ نفر در اسراییل تاکید می کنم، خیلی از این افراد توسط اسراییل کشته شدند. باتوجه به اعتقادات ما، کدام حقوق بشر توانسته کرامت انسانی را به این زیبایی بیان کند.

وی گفت: سال ۱۹۶۷ جنگ ۴ کشور عربی و اسراییل انجام و اشغال سرزمین های عربی انجام شد. آن زمان من در لبنان درس می خواندم فراموش نمی کنم وقتی به اردوگاه های فلسطینی می رفتم، میگفتند چرا با اسراییل رابطه دارید و من میگفتم آن دولت ماست. آنها می گفتند ملتی اراده کند دولت نمی تواند کاری کند و ما شرمنده می شدیم. انقلاب شد و حرکت آزادی بخش فلسطین کار  کرد، مبنای حرکتشان عربی بود. جمال عبدالناصر مبنا را ناسیونالیسم عرب قرار داد.

علی اکبر صالحی افزود: امام موسی صدر حرکتی را در بستر اسلامی انجام داد و اعلام کرد، قدس قبله اول مسلمین است و در ادامه انقلاب اسلامی، موضوع قدس و سرزمین اشغالی را محور قرار داد. تنها محوری که جهان اسلام را دور خود جمع میکند همین است. ۳۲ روز است که در باریکه ۳۶۰ کیلومتری، جنگ به وقوع پیوسته است. مردم خواهش میکنند اما رفح را برای انتقال زخمی ها باز

نمی کنند. ۳۲ روز است که مردم فلسطین مقاومت می کنند. یک بچه را دیدم که می گفت، پدرم عشق شهادت داشت و شهید شد و شما رفتنی هستید و آینده برای ما است. شما بدون حمایت هیچ کس نیستید. هر اتفاقی شدنی است و هیچ کس فکر نمی کرد الجزایر به استقلال برسد.

کدخبر: 944310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟