نامه رئیس قوه قضائیه به روسای دستگاه قضایی کشورهای اسلامی / برای پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی

به گزارش رکنا به نقل از قوه قضاییه ، کاظم غریب‌آبادی ، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در نشست بررسی ابعاد فاجعه انسانی غزه از منظر حقوق بین‌الملل که به همت پژوهشگاه قوه قضائیه و با همکاری معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر و با حضور نماینده جهاد اسلامی و حماس، مقامات، وکلا و حقوقدانان و اساتید برجسته دانشگاه، امروز( یکشنبه ۷ آبان ) در پژوهشگاه قوه قضائیه برگزارشد، گفت: نکته اول در این قضیه، توجه به ابعاد گسترده طوفان الاقصی است؛ یعنی همزمان با نگاه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی باید به ابعاد گسترده حماسه عظیم طوفان الاقصی توجه شود، زیرا این عملیات همینه رژیم صهیونیستی تا بن دندان مسلح و مورد حمایت کشورهای غربی را فرو ریخت و ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد.

غریب آبادی تصریح کرد: دلیل پاسخ وحشیانه و گسترده رژیم صهیونیستی و سراسیمگی سیاستمداران غربی برای سفر به اراضی اشغالی، قدرت نیروهای مقاومت و نگرانی از سرنوشت رژیم صهیونیستی است؛ این شکست برای رژیم صهیونیستی از سوی نیروهایی رخ داد که سال‌ها تحت محاصره بودند و از لحاظ عده و تجهیزات به هیچ وجه در قیاس با ارتش رژیم صهیونیستی نیستند.

وی درباره زمان اجرای عملیات طوفان الاقصی، گفت: این عملیات یک شبه رخ نداد بلکه ریشه در جنایت‌های مداوم رژیم صهیونیستی دارد؛ رژیم صهیونیستی ۷۵ سال اشغالگری کرده و طی این مدت کشورهای غربی از این رژیم حمایت کردند؛ سازمان‌های بین‌المللی زیادی نیز با سکوت خود از اشغالگری این رژیم حمایت کردند؛ این اشغالگری ۷ میلیون آواره، ۱۰۰ هزار شهید، صدها هزار مجروح بر جای گذاشته و  اقدامات مختلف دیگر از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین مانند محاصره همه جانبه و ... همگی باهم جمع شدند و حماسه هفت اکتبر  را رقم زد.

دبیر ستاد حقوق بشر  با اشاره به اینکه پیروزی مقاومت سبب چشم‌پوشی ما از جنایت‌های رژیم صهیونیستی نمی‌شود، گفت: اتفاقی که در جریان است، جنگ نابرابری است که میان رژیم اشغالگر و فلسطین واقع شده است؛ ما شاهد جنگ یک رژیم اشغالگر علیه مردم بی‌گناه در غزه هستیم؛ در این مورد مردم فلسطین حق دفاع مشروع دارند نه رژیم اشغالگر و متجاوز.

غریب‌آبادی ادامه داد: درخواست خویشتنداری از طرفین این ماجرا کار درستی نیست، زیرا یک طرف قضیه افراد تحت اشغال هستند و طرف دیگر یک رژیم اشغالگر؛ اینجا قضیه متفاوت است و چارچوب تحلیل باید اصلاح شود؛ چنین موضع‌گیری هایی کاملا سیاسی و در حمایت از رژیم صهیونیستی است؛ در دو طرف این قضیه توازنی وجود ندارد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه همچنین با اشاره به نتایج جنایت‌های رژیم صهیونیستی طی ۲۲ روز علیه غزه اظهار کرد: این جنایت بسیار بزرگی است؛ رژیم صهیونیستی در جنایتکاری خود هیچ تفکیکی قائل نیست؛ بیش از نیمی از شهدای فلسطینی زنان و کودکان هستند؛ روش‌های میان مقاومت و رژیم صهیونیستی در این نبرد نابرابر یکی نیست؛ مقاومت اصول اسلامی و انسانی را رعایت می‌کند.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در هفته اول حمله به غزه همه جنایت‌های کیفری مانند جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل زدایی و پاکسازی قومی و نژادی را مرتکب شد و نکته بارز این امر آن است که رژیم صهیونیستی برخلاف ادوار قبلی به جنایت‌هایش اعتراف نیز کرده است و تمامی سازوکارها و معاهدات بین المللی را به سخره گرفته است؛ این روند را از روز دوم حمله به غزه شاهدیم.

غریب‌آبادی با اشاره به اقرار مقام‌های رژیم صهیونیستی به جنایت علیه غزه، گفت: آن‌ها با وجود کشتار عظیم موفقیتی کسب نکردند؛ حتی نتوانستند پیشروی زمینی داشته باشند؛ این امر سبب دیوانگی رژیم صهیونیستی شد؛ باید یک رژیم غیرعقلانی را کنترل کرد و جلوی جنایت‌هایش را گرفت. ما ضمن ستایش حماسه مقاومت، به دنبال پیگیری جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی هستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشری و پیوستن رژیم صهیونیستی به شماری از آن‌ها، تاکید کرد: این جنایات نشان‌دهنده ناکارآمدی سازوکارهای حقوق بشری است؛ این سازوکارها حتی قادر به موضع‌گیری مناسبی نیز نیستند تا چه برسد به اتخاذ اقدامات عملی برای توقف جنایات.

بنا به گفته غریب آبادی، بی‌اعتباری سازوکارهای حقوق بشری در پی جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی بیش از گذشته آشکار شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: وظیفه ما و کشورهای اسلامی در دستورکار قراردادن اقدام‌های حقوقی و قضایی است؛ نباید این جنایت‌ها فراموش شوند و باید با قدرت در مسیر حقوقی حرکت کنیم؛ مستندسازی جنایت‌های رژیم صهیونیستی موضوع مهمی است که دنبال آن هستیم؛  مستندسازی باید به شیوه حقوقی انجام شود تا بهره‌برداری حقوقی و قضایی و همچنین سیاسی و حقوق بشری هم از آن انجام شود؛ تشکیل شبکه بین المللی وکلا و حقوقدانان برای طرح دعوا علیه رژیم صهیونیستی در محاکم خارجی دیگر اقدامی است که این روزها در حال پیگیری است؛ باید از ظرفیت محاکم مختلف برای رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی استفاده شود؛ دولت فلسطین عضو دیوان بین‌المللی است، اما پرونده شکایتش پیشرفتی نداشته است؛ در این رابطه باید ۲ کار انجام شود؛ شبکه حقوقدانان و وکلا و گروه های مردمی باید با دادستان دیوان مکاتبه کرده و وی را ترغیب کرده و تحت فشار قرار دهند تا جنایت‌های رژیم صهیونیستی را بررسی کند؛ دولت فلسطین هم باید در این چارچوب اقدام کند.

وی همچنین گفت: پرونده‌ای علیه جنایت‌های مقام های رژیم صهیونیستی در محاکم کشورمان باز شده است؛  ما این اقدام را براساس قوانین مصوب کشور خودمان انجام می‌دهیم  تا جنایت‌های رژیم صهیونیستی را پیگیری کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در پایان با اشاره به ناکافی بودن اقدام‌های صورت گرفته از سوی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، اظهار کرد: رئیس قوه قضاییه نامه‌ای را برای همتایان خود در کشورهای اسلامی ارسال می‌کند تا از این طریق مقام‌های کشورهای اسلامی ترغیب شوند براساس قوانین ملی و ظرفیت‌های خود جنایت‌های رژیم صهیونیستی را پیگیری کنند؛ ما امیدواریم سازمان همکاری اسلامی اقدام‌های موثر و عملی را برای مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی اتخاذ نماید؛ این اقدام‌ها می توانند از تشکیل دادگاه تا تحریم کالاها و شرکت های صهیونیستی و اخراج سفرای این رژیم از کشورهای اسلامی باشد.

کدخبر: 941237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟