امیرعبداللهیان: دست مقاومت روی ماشه است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی درباره فلسطین و همچنین ادامه رایزنی‌ها درباره اوضاع غزه در نیویورک حضور دارد، با رادیو ملی آمریکا ( NPR) گفت‌وگو کرد.

* منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «نظر شما در مورد نگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به درگیری بین اسرائیل و فلسطین و گسترش آن چیست؟» با بیان اینکه ما به دنبال گسترش دامنه درگیری نیستیم، بلکه دیگران را نیز تشویق می‌کنیم هر چه زودتر به سمت توقف جنایت جنگی پیش بروند، اظهار داشت: اما شرایط پیچیده است. تحمل اینکه بیش از هفت هزار نفر در بمباران و حملات رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند، برای منطقه ما دشوار است. تصویری که ما در منطقه می‌بینیم این است که به خاطر تداوم جنایات رژیم اسرائیل، منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده است.

* آمریکا دست از حمایت مطلق از رژیم اسرائیل بردارد

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که «آیا شما متحدان خودتان را تشویق می‌کنید که خویشتنداری کنند؟» عنوان کرد: آن‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند. هر لحظه هم امکان هر تصمیمی از سوی آنان وجود دارد. اما آمریکا را تشویق می‌کنیم دست از حمایت مطلقش از رژیم اسرائیل بردارد.

* سیستم امنیتی و سیاسی اسرائیل کاملا فروپاشیده

امیرعبداللهیان ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که ما در منطقه داریم، سیستم امنیتی و سیاسی اسرائیل کاملا فروپاشیده است. شهروندان اسرائیلی هیچ اعتمادی به نتانیاهو و سیستم امنیتی شان ندارند. الان فقط ماشین جنگی اسرائیل کار می‌کند. فرماندهی و مدیریتشان با آمریکا است. البته اگر بخواهم منصفانه بگویم نتانیاهو هم سهم دارد. چون اگر حملات و جنگ متوقف شود، در کمتر از دو روز سقوط می‌کند.

* دست مقاومت روی ماشه

وی در پاسخ به این پرسش که «شما در ۱۶ اکتبر گفتید که اگر حملات متوقف نشود، یکسری حملات پیشدستانه از سوی گروه‌های دیگر مقاومت شاهد خواهیم بود و الان می‌بینیم این اتفاقات در مرز اسرائیل و لبنان رخ می‌دهد. آیا منظورتان از آن حملات، همین اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است؟» گفت: من دو هفته پیش در سفر به منطقه با سران برخی کشورهای منطقه رایزنی داشتم. البته با رهبران مقاومت لبنان و فلسطین هم گفت‌وگو کردم. من برداشت خودم را از حرف‌ها و برنامه‌های آن‌ها گفتم. دست شان روی ماشه است. خیلی قوی‌تر و عمیق‌تر و قوی‌تر از آنچه تا الان دیده‌ایم.

وزیر امور خارجه توضیح داد: لذا فکر می‌کنم در صورت ادامه این قضیه، کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری، هر احتمالی متصور است. البته آن‌ها خیلی خوب درک می‌کنند اگر در غزه شرایط تغییر کند، فردا اسرائیل به سراغ آن‌ها می‌آید. لذا آن‌ها برای امنیت‌شان، محاسبات خودشان را دارند و خودشان تصمیم می‌گیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امیدوارم تا دیر نشده، اقدامات بین‌المللی و سیاسی کمک کند که فورا حملات به غیرنظامیان در غزه متوقف شود و کمک‌های انساندوستانه به غزه ارسال شود.

* حماس یک جنبش آزادی‌بخش فلسطینی

خبرنگار گفت «حماس روز هفتم اکتبر حمله کرد و تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشت. سخنگوی حماس در گفت‌وگو با رسانه‌ها تایید کرد که از حمایت و کمک ایران بهره‌مند بوده است. ایران چه حمایت و کمکی از حماس و این حمله داشته است؟» که امیرعبداللهیان اعلام کرد: از نظر ما حماس یک جنبش آزادی‌بخش فلسطینی است. آن‌ها با اشغالگر مبارزه می‌کنند.

* حمایت ما سیاسی است

وی اضافه کرد: من در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفتم بر اساس قوانین بین‌الملل عمل می‌کنند. البته ایران هیچگاه کشتن غیرنظامیان را تایید نکرده است، اما از اقدامات جنبش‌های آزادی‌بخش برای اینکه سرزمین تحت اشغال خود را آزاد کنند، حمایت سیاسی می‌کنیم. لذا حمایت ما سیاسی است. امروز آن‌ها به اندازه کافی موشک، راکت، پهپاد و امکانات دارند و از همه جا به راحتی می‌توانند تهیه کنند.

خبرنگار رادیو ملی آمریکا پرسید «پس شما انکار می‌کنید که به آن‌ها آموزش دادید؟ هماهنگی داشتید یا سلاح به آن‌ها دادید؟» که امیرعبداللهیان پاسخ داد: من از وضع موجود صحبت می‌کنم. الان آن‌ها خودشان همه امکانات را دارند، خودشان مربیانی برای آموزش دارند و به همین دلیل آن‌ها خودشان تصمیم گرفتند عملیات طوفان الاقصی را انجام بدهند.

* نسل کشی و قتل عام در غزه

خبرنگار گفت: «برخی از ویدئوهایی که توسط نیروهای اسرائیلی که خیلی از آن‌ها توسط جنگجویان حماس گرفته شده است، منتشر شده است، نشان دادند که افراد حماس به خودروها و منازل غیرنظامیان حمله کردند. اجساد غیرنظامیان را دیدیم که غیرمسلح بودند و حتی قتل غیرنظامیان را دیدیم. شما گفتید که کشتن غیرنظامیان را تایید نمی‌کنید. پس چرا به این مسأله در سخنرانی یا سخنان خود هیچ اشاره‌ای نکردید؟»

امیرعبداللهیان در پاسخ به این اظهارات خبرنگار بیان کرد: اسرائیل در سه هفته گذشته بیش از هفت هزار زن و کودک و غیرنظامی را از طریق بمباران و حملاتش به قتل رسانده است. از اخبار رسانه‌های رژیم اسرائیل شنیدم که می‌گویند حدود ۱۴۰۰ نفر در عملیات طوفان الاقصی در مناطق اشغالی کشته شده‌اند. الان در غزه هفت هزار کشته شده‌اند. چه تناسبی وجود دارد؟ ما مخالف کشتن غیرنظامیان هستیم، ولی آیا شما این سؤال را از رژیم اسرائیل هم پرسیده‌اید که هفت هزار نفر را در سه هفته در بمباران کشتند؟

وی عنوان کرد: آنچه ما امروز در غزه می‌بینیم، یک نسل کشی و قتل عام است.

* آمادگی حماس برای نبرد نظامی با ارتش اسرائیل در مدت طولانی

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در ادامه با بیان اینکه «بله ما قطعا از مقامات اسرائیلی در این باره سؤال کردیم. خیلی‌ها در دنیا این سؤال را از آنان می‌کنند»، از وزیر امور خارجه پرسید: ولی آیا شما از مقامات حماس که متحد ایران هستند، خواسته‌اید در این باره به شما توضیح دهند؟ که امیرعبداللهیان گفت:‌ من با آقای اسماعیل هنیه چند روز پیش در دوحه قطر ملاقات داشتم. ایشان گفت ما آمادگی داریم برای مدت طولانی در سطح نظامی‌با ارتش اسرائیل نبرد کنیم. گفت می‌توانیم توافق کنیم، غیرنظامیان را هیچ یک از طرفین هدف قرار ندهد، اما در سطح نظامی دو طرف می‌توانیم برای مدت طولانی ادامه بدهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حتی ما با مقامات قطر گفت‌وگوهایی داشتیم که چطور می‌توان به آزادی اسرای غیرنظامی‌کمک کرد. من این را با آقای اسماعیل هنیه مطرح کردم. او گفت ما هیچ انگیزه‌ای برای نگهداشتن اسرای غیرنظامی نداریم. لذا به محض اینکه آتش بس برقرار بشود، اینها را شناسایی و تفکیک و غیرنظامیان را آزاد خواهیم کرد.

خبرنگار گفت: «چرا این را پیش شرط قرار دهیم که اول آتش بس شود. تعدادی هم آزاد شده‌اند. چرا حماس را تشویق نکنیم که غیرنظامیان را آزاد کنند؟» و امیرعبداللهیان بیان کرد: وقتی آن‌ها غیرنظامیان را به صورت انبوه می‌کشند چه منطقی وجود دارد که از یک طرف، دستشان باز باشد برای کشتن فلسطینی‌ها، ولی از آن طرف، سریع برای آزادی غیرنظامیان اقدام کنند؟ ضمن اینکه رهبر سیاسی حماس گفت ما یک فرصتی نیاز داریم که اینها را بتوانیم تفکیک و شناسایی کنیم، نظامی را از غیرنظامی. چرا شما با سؤالتان از ادامه جنگ طرفداری می‌کنید؟ چرا برای آتش بس تلاش نمی‌شود؟

خبرنگار رادیو ملی آمریکا عنوان کرد «با این صحبت، در واقع تایید می‌کنید که آن‌ها گروگان هستند و برای هدفی دستگیر شده‌اند؟» که امیرعبداللهیان اظهار داشت:  آن‌ها اسیر هستند. حتما اگر فردا بخواهند درباره آزادی اسرای غیرنظامی صحبت کنند، نمی‌توانند ۵ تا ۶ هزار اسیر فلسطینی را نادیده بگیرند. اما الان بحث آن‌ها این است که آماده‌اند غیرنظامیان را آزاد کنند و می‌تواند صلیب سرخ جهانی یا سازمان ملل مکانیسمی داشته باشد که این آزادی انجام شود.

* الان قومی‌ بیایند و بخشی از نیویورک را اشغال بکنند، واکنش آمریکا چه خواهد بود؟ 

خبرنگار عنوان کرد:«می‌دانم موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسید، اما میلیون‌ها نفر اسرائیلی در آنجا زندگی می‌کنند و خیلی‌ها در آنجا به دنیا آمده‌اند و دوست دارند زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و دوست داشتند زندگی مسالمت آمیزی با همسایگان فلسطینی خود داشته باشند تا اینکه به دست حماس کشته شدند. آیا واقعا آن‌ها حق ندارند زندگی کنند و زندگی خوب و مسالمت آمیزی داشته باشند؟» و امیرعبداللهیان پاسخ داد: این مسأله به نظرم باید ریشه‌ای حل شود. کسی که سرزمینی را اشغال کرده است حتی اگر این اشغال، ده‌ها سال طول بکشد، ماهیت آن سرزمین از نظر حقوق بین‌الملل، اشغالی بودن است. اگر الان قومی‌ بیایند و بخشی از نیویورک را اشغال بکنند، واکنش آمریکا چه خواهد بود؟ آن اشغال را به رسمیت می‌شناسد و اجازه می‌دهد آن‌ها با آرامش زندگی کنند؟

امیرعبداللهیان در واکنش به این جمله خبرنگار رادیو ملی آمریکا که «اکثر دنیا، دولت اسرائیل را به رسمیت شناخته است»، عنوان کرد: ولی آن سرزمین متعلق به اکثر دنیا نیست. آن سرزمین متعلق به مردمان اصیل فلسطین شامل یهودی، مسیحی و مسلمان است. ما یک پیشنهاد خیلی عالی ارائه دادیم؛ راه حل کاملا دموکراتیک و پیشنهادمان را در سازمان ملل هم به ثبت رساندیم. پیشنهاد ما برگزاری رفراندوم بین همه ساکنان اصیل فلسطینی یعنی مسلمان، مسیحی و یهودی است. این رفراندوم کمک می‌کند که نسبت به سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: چرا اجازه نمی‌دهند بر اساس قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل، مردم فلسطین نسبت به حق سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند؟ منطق ما در به رسمیت نشناختن اسرائیل به حقوق بین‌الملل و قواعد مسلم حقوق بین‌الملل بر می‌گردد. البته اسرائیلی‌ها در این سال‌ها کارهایی کردند که هیچ حقی برای فلسطینی‌ها در هیچ بخشی از سرزمین فلسطین قائل نیستند.

* طرح سلطان عمان روی میز قرار دارد

خبرنگار از وزیر خارجه پرسید:‌ «قبل از حمله ۷ اکتبر، آمریکا، ایران و دیگران به توافق رسیدند که اتباع آمریکا را آزاد کنند و در قبال آن ۶ میلیارد دلار از درآمدهای ایران ناشی از فروش نفت آزاد شد. بعد از این اتفاق، چه چیزی متصور خواهد بود؟ آیا این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد؟» که امیرعبداللهیان عنوان کرد: ما برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام ماه‌ها گفت‌وگو کردیم. الان مدتی است طرحی از طرف سلطان عمان در این رابطه روی میز قرار دارد. آنچه که برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا اتفاق افتاد، بخشی از آن بود. آن طرح هنوز روی میز است. ما همچنان از بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام استقبال می‌کنیم.

خبرنگار پرسید: «آیا ایران از آن ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده خود چیزی خرج کرده است؟» که امیرعبداللهیان گفت: آن پول متعلق به خود ما است.

خبرنگار مجدد پرسید: «ولی آیا آن را دریافت کرده‌اید؟» که وزیر امور خارجه پاسخ داد:  این پول به حسابی که مورد نظر ما است، آمد.

منبع: فارس

کدخبر: 940666 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟