وزارت کشور جدول زمان بندی انتخابات مجلس خبرگان را منتشر می کند

به گزارش رکنا به نقل از دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ، آیت‌الله سیداحمد خاتمی درباره زمان ثبت‌نام ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ، گفت: براساس قانون، مسئول تعیین تاریخ ثبت‌نام و اعلام جدول زمان‌بندی انتخابات مجلس خبرگان رهبری، وزارت کشور است که طبق برنامه مدون در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.  

گفتنی است ، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

 ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای دوره‌ای ۸ ساله اسفندماه امسال همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

براساس قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان ‌رهبری که پنجم مهرماه امسال تصویب شده بود هم ابلاغ شده است؛ طبق آن تعداد نمایندگان مجلس خبرگان ۸۸ نفر که برای مدت هشت سال، انتخاب می ‌شوند و حداقل شش ماه به پایان هر دوره، باید انتخابات دوره بعد آغاز شود؛ به طوری که سه ماه به پایان هر دوره، انتخابات دوره بعد خاتمه یافته باشد و هیچ زمانی کشور بدون مجلس خبرگان نباشد.

نکته قابل توجه این است داوطلبانی که رهبر انقلاب تصریحاً یا تلویحاً اجتهاد آنان را تأیید کرده باشد از نظر علمی، نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت؛ همچنین داوطلبانی که سابقه نمایندگی مجلس خبرگان رهبری دارند از امتحان (کتبی و شفاهی) معاف هستند و داوطلبانی که در دوره‌ های پیشین این مجلس در امتحان کتبی یا شفاهی یا هر دو حائز نمره قبولی شده ‌اند، حسب مورد از امتحان کتبی و شفاهی یا هر دو معاف هستند.

داوطلبانی که صلاحیت علمی و اجتهادشان هم طبق نظر اکثریت فقهای شورای‌ نگهبان، محرز گردد، معاف از امتحان خواهند بود.

رأی‌گیری این انتخابات باید به صورت مخفی، مستقیم و در یک روز تعطیل، همزمان در سراسر کشور انجام می شود و مجریِ انتخابات مجلس خبرگان رهبری، وزارت کشور است که آیین نامه اجرایی انتخابات با پیشنهاد وزارت کشور به تصویب شورای نگهبان خواهد رسید.

در اجرای اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به عهده شورای نگهبان گذاشته است، پیش از شروع انتخابات از سوی شورای نگهبان، پنج نفر از شخصیت‌ های مسلمان، مطلع و مورد اعتماد که حداقل ۲ نفر از آنان حوزوی باشند با اکثریت آراء انتخاب و به وزارت کشور معرفی می ‌شوند.

کدخبر: 938061 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟