تعداد خودروهای دپو شده کاهش یافته است / ۶ میلیارد دلار آزادشده زیر کلید بانک مرکزی است

به گزارش‌ ایسنا، علی بهادری جهرمی امروز ( سه شنبه )  در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این پرسش که ارسال امکانات دارویی و غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به غزه در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار کرد: با عملکرد وحشیانه رژیم صهیونیستی و قطع آب و برق در غزه و بمباران این منطقه یک فاجعه انسانی در حال رخ دادن است و همه کشورها باید در زمینه رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه تلاش کنند.

 در خواست ایران از سازمان ملل و کلیه کشورهای اسلامی و آزادی‌خواه جهان

وی افزود: در عین حال رژیم صهیونیستی با محاصره غزه جلوی ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را گرفته است، اما تمامی تلاش دولت ما در کنار دیگر کشورها از جمله کشورهای عرب منطقه این است که امکانی برای ارسال این کمک‌های انسان‌دوستانه فراهم شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران آماده ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه است؛ ما از سازمان ملل و سایر مجامع بین‌المللی، کلیه کشورهای اسلامی و آزادی‌خواه جهان می‌خواهیم که برای رفع حصر از غزه تلاش و کمک‌های بشردوستانه خود را به غزه ارسال کنند.

بهادری جهرمی افزود: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز قصد دارد اولین محموله حاوی آب، دارو و مواد غذایی را برای مردم غزه ارسال کند.

وی افزود: در غزه فاجعه انسانی رخ داده و نیازمند هرچه سریع تر ملا های جهان برای ارسال کمک های انسان دوستانه درغزه هستیم. من نیز رایزنی های مان را برای در اختیار قرار دادن کمک های انسان دوستانه آغاز کرده ایم. کشورهای حامی این رژیم در جنایات این رژیم شریک هستند.

مهاجران غیر قانونی افغانستانی شناسایی و مسترد می‌شوند

دبیر هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مهاجران افغانستانی ، تصریح کرد: بخشی از مهاجران بصورت رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند و بخشی دیگر از روش‌های غیرقانونی در کشور ما سکونت دارند. کسانی که بصورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند.

وی ادامه داد: دولت برای ساماندهی آن دسته از افرادی که بصورت قانونی وارد شده‌اند، لایحه‌ای با عنوان سازمان ملی مهاجرت تدوین به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده که از سال گذشته تاکنون بررسی و تصویب نشده است. رئیس‌جمهوری نیز تاکید دارند که وزیر کشور هرچه سریعتر در زمینه ساماندهی اتباع خارجی اقدام کنند.

 ۶ میلیارد دلار آزادشده زیر کلید بانک مرکزی است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار آزادشده و ادعای برخی رسانه‌های غربی در زمینه دسترسی نداشتن ایران به این منابع، تأکید کرد: این توافق در زمان خودش با دقت و با تضمین کافی انجام شد. رسانه‌های آمریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند. منابع با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر منتقل شد. این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: جالب است که ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می کردند، بعد آن را بی اهمیت خواندند، بعد آن را خرج شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.

پاسخ ایران به تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی

 بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی و واکنش جمهوری اسلامی به آن، تصریح کرد: مقامات نظامی کشورمان پیش از این هم به این قبیل گزافه‌گویی‌ها پاسخ داده‌اند. رژیم صهیونیستی حتی جرئت تصور این موضوع یا تفکر به آن را هم ندارد. حتی پیش از اینکه فکری در این زمینه داشته باشند پاسخ کوبنده‌ای از جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: هفته گذشته رییس جمهور به استان فارس رفت و بخش عظیمی از طولانی ترین آزاد راه کشور افتتاح شد. سی هزار قطعه زمین در این سفر واگذار شد. استاندار استان اردبیل در جلسه هیات دولت حاضر شد. گزارشی از پیشرفت وعده های دولت در استان و مواردی که نیاز مند تصمیم گیری هست را بیان کردند.

مقدمات برداشت ۲ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی

سخنگوی دولت درباره برداشت ۲ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی مسکن بیان کرد:  تامین‌ مالی مسکن با مدیریت وزیر راه و مسکن و همکاری بخش های اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در حال پیگیری مستمر است و آقای رییس جمهور همواره تاکیداتی برای تسهیلات و سرعت بخشیدن به این امر داشته اند.

بهادری جهرمی بیان کرد: این موضوع یکی از محورهای استفاده از منابع ارزی بود که مقدمات آن فراهم شده و با هماهنگی وزیر راه و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه و بانک‌ مرکزی در حال اقدام است. البته تامین مالی مسکن به یک روش اختصاص ندارد.

وی در خصوص برخورد با بانک های متخلف نیز گفت: گزارشی در شورای عالی مسکن در این زمینه به تفکیک استان و نهادها ارائه شد.

سخنگوی دولت با اشاره به دو بانکی که عملکرد خوبی در ارائه تسهیلات مسکن داشته اند، اظهار داشت: بانک های مسکن و ملت عملکرد خوبی در حوزه تامین‌ مالی مسکن داشته اند.

 تعداد خودروهای دپو شده کاهش یافته است و در حالت استاندارد قرار گرفته است

بهادری جهرمی در مورد بازدید چنین پیش رییس جمهور از یکی از پارکینگ های ساخت خودرو و تحقق وعده ها گفت: تعداد خودروهای دپو شده کاهش یافته است و در حالت استاندارد قرار گرفته است. افزایش پنجاه درصدی ظرفیت تولید خودرو بیش از ۴۰ درصد محقق شده است. خودروهای برقی نیز به مرحله رونمایی از برخی از خودروها رسیده است. آیین نامه واردات خودرو نیز سال گذشته به تصویب رسید. سامانه یکپارچه عرضه خودرو نیز فعال شد. خارج شده خودروهای فرسوده نیز در حال پی‌گیری است.

دولت خود را موظف به جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی می داند

 دبیر هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره واردات کالاهای دارای مشابه داخلی از جمله در زمینه تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: مجوز واردات یونیت دندانپزشکی بزرگسالان که کفایت تولید داخل دارد، به هیچ وجه داده نشده و نخواهد شد. اما موضوعی که به آن اعتراض شده به مجوز واردات یونیت دندانپزشکی اطفال مربوط بود که تولید مشابه داخلی ندارد. دولت خود را موظف می‌داند که از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی جلوگیری کند.

موضع دولت به تصمیمات شورای رقابت

وی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد دولت برای قیمت‌گذاری شورای رقابت در حوزه خودرو، گفت: جهت‌گیری دولت این است که هیچ کالایی انحصاری نباشد و فضا کاملاً رقابتی باشد. درباره شورای رقابت نیز دولت قبلاً اعلام موضع کرده است که اختیار ایجاد هرگونه تغییر در صلاحیت‌های شورای رقابت، با مجلس شورای اسلامی است و دولت نیز خود را مکلف به رعایت قوانین می‌داند.

هدف گفت‌وگوهای رئیس‌جمهوری با مقامات سایر کشورها درباره غره

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره گفت‌وگوهای رئیس‌جمهوری با مقامات سایر کشورها در زمینه وضعیت جنگ در غزه، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگوها تاکید کردند کشورهای اسلامی وظیفه دارند برای توقف هرچه سریع‌تر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان همکاری و همگرایی داشته باشند. تنها راه‌حل اساسی مشکل فلسطین به‌عنوان مسئله اصلی منطقه، توجه به حقوق حقه مردم مظلوم این سرزمین است که بر اساس آن و طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران همه فلسطینیان در روندی دموکراتیک و در انتخاباتی آزاد و عادلانه سرنوشت خود را تعیین کنند.

 دهک بندی به صدک بندی تغییر می‌کند

وی درخصوص جزئیات تغییر دهک بندی نیز توضیح داد: قرار است شیوه دهک بندی تغییر کند و از دهک بندی به صدک بندی تغییر یابد. این به جهت افزایش دقت و افزایش میزان اشراف بر دسته بندی دهک هاست و تغییری در پرداخت یارانه ها صورت نخواهد گرفت و براساس رویه سابق با دقت صدکی محقق خواهد شد.

بهادری جهرمی درخصوص تلاطم اخیر در بازار ارز تصریح کرد: واکنش جهانی و منطقه ای به ناامنی و مسائل جغرافیایی مانند جنگ رژیم صهیونیستی طبیعی است که در بازار واکنش هایی داشته باشد. ولی با اقدامات بانک‌ مرکزی ثبات نسبی به بازار بازگشت  و آثار آن مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

خودروهای جدید ساخت داخل استانداردهای بالاتری دارند

سخنگوی دولت در خصوص ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل گفت: در سال گذشته تولید خودروهای تیبا، سمند، ۴۰۵ و تیبا۲ متوقف شده بود تا ارتقای کیفیت داشته باشیم؛ همزمان محصولات جدیدی که استانداردهای بالاتری دارند نظیر شاهین، تارا و اطلس رشد تولید پیدا کردند.

بهادری‌جهرمی افزود: بحمدالله میزان انباشت از تعداد ۱۷۰ هزار خودرو، در برخی برهه‌ها به حد صفر رسید و در حالت استاندارد قرار گرفته است. برخی اوقات، درصدی از میزان تولید ناقص طبیعی است زیرا ممکن است در خط تولید اتفاقاتی رقم بدهد اما عددها، عددهای قابل‌قبول نبود و یکی از محورهای هشت‌گانه همین کاهش تعداد خودروهای انباشته شده بود که به حمدالله به مرحله قابل قبولی رسیده است.

وی افزود: یکی دیگر از محورها، افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید خودرو بود که رئیس جمهور دستور آن را در انتهای سال ۱۴۰۰ برای سال ۱۴۰۱ داد. افزایش ظرفیت تولید بیش از ۴۰ درصد و نزدیک به ۵۰ درصد با آمار تولید یک میلیون و ۳۴۷ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱، محقق شد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: این دستور تقریبا در سال اول محقق شد و در سال دوم یعنی امسال نیز به صورت کامل محقق خواهد شد زیرا بخشی از تولیدات ۱۴۰۱ مربوط به تکمیل خودروهای ناقص بود. در مرحله تکمیل، سرعت کار کاهش پیدا می‌کند و مانع سرعت زیادتر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: درخصوص تولید خودروهای برقی که بنا بود در مراکز تحقیقاتی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های خودروسازی به مرحله اجرایی برسند، شاهد تولید تعدادی از این خودروها یا نمایش در مجموعه حیاط دولت بودیم. همچنین برخی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در برخی نقاط شهر تهران و برخی کلان‌شهرها افتتاح شدند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آیین‌نامه واردات خودرو یکی دیگر از محورها بود که در سال گذشته در دولت به تصویب رسید. قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیازمند اصلاحاتی بود که اصلاحات آن پیگیری و لایحه دو فوریتی داده شد؛ مجلس نیز همکاری مناسبی داشت و این قانون به تصویب رسید؛ اکنون آیین‌نامه اصلاحی آن در حال تدوین نهایی است.

بهادری‌جهرمی درخصوص عرضه خودرو اظهار کرد: درخصوص عرضه خودرو که یکی دیگر از محورهای هشت‌گانه بود، سامانه یکپارچه‌ای فعال شد و شفافیت و نظارت‌پذیری مناسبی در این حوزه اتفاق افتاد که امکان ارائه خودرو، خارج از آن سامانه و با شیوه‌های مختلف وجود نداشته باشد.

تسهیلات اعطایی به دانش‌بنیان‌ها ۲۶۰ درصد افزایش یافت

دبیر هیات دولت درخصوص اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان ها، گفت: دولت قبل با طرح جهش تولید دانش بنیان مخالف بود و این از جمله مواردی بود که معاون علمی و فناوری سابق در جلسه هیات وزیران از دولت سیزدهم تقدیر و مطرح کرد که اگر همراهی این دولت نبود امکان به تصویب رسیدن این قانون وجود نداشت.

وی در ادامه بیان‌ کرد: دولت سیزدهم رسما با این قانون موافقت کرد. این قانون ۱۲ آیین‌نامه دارد که ۱۱ مورد آن قبل از موعد مقرر به تصویب رسیده است.

سخنگوی دولت با اشاره به ارائه تسهیلاتی به شرکت های دانش بنیان خاطر نشان کرد: تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۲۶۰ درصد افزایش داشته است و این یکی از آثار اجرایی شدن آیین نامه های این قانون است.

بهادری جهرمی بیان کرد: دولت هایی در ادوار داشته ایم که آیین‌نامه های برخی قوانین را تصویب نکردند تا مقدمات اجرایی شدن آن قانون فراهم نشود اما دولت سیزدهم آیین نامه هایی از ۵ سال قبل که مربوط به قانون برنامه ششم بود را به تصویب رساند. دولت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نظارت موثری بر حسن اجرای  قانون جهش تولید بنیان دارند.

تنها راه مشکل فلسطین توجه به حقوق حقه مردم این سرزمین است

وی درخصوص مذاکرات رئیس‌جمهور با سران کشورهای مختلف در مورد فلسطین نیز گفت: رئیس جمهور با سران کشورهای مختلف از جمله فرانسه، روسیه، عربستان، ترکیه، قطر، عمان، عراق و سوریه وارد گفت و گو شده است.

بهادری جهرمی بیان کرد: رئیس جمهور در گفت و گو با بن سلمان با اشاره به اعتقادات و منافع مشترک دو کشور به ویژه در مسائل مرتبط با امت اسلامی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جهان اسلام برای توقف جنایت جنگی رژیم صهیونیستی تأکید کرده و گفته است که ایران و عربستان در مقطع حساس کنونی باید به عنوان دو بازیگر کلیدی از ملت مسلمان و مظلوم فلسطین حمایت کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کشورهای اسلامی وظیفه دارند که برای توقف هر چه سریع‌تر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان همکاری و همگرایی داشته باشند، عنوان کرد: تنها راه‌حل اساسی مشکل فلسطین به عنوان مساله اصلی منطقه، توجه به حقوق حقه مردم مظلوم این سرزمین است که بر اساس آن و طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران همه فلسطینیان در روندی دموکراتیک و در انتخاباتی آزاد و عادلانه سرنوشت خود را تعیین کنند.

کدخبر: 937779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟