مقاومت منطقه چشم خود را بر جنایت صهیونیستی نخواهد بست / ایران ازحقوق ملت فلسطین حمایت می کند

ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی، اظهارداشت: شرایط دردناکی را در باریکه غزه شاهد هستیم و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به شهروندان و غیرنظامیان فلسطینی را می‌بینیم. همزمان شجاعت تاریخی ملتی غیور را داریم که قدمتی هزارساله در سرزمین فلسطین دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در حالی که عکسی از کودکان شهید غزه در دست داشت، گفت: آیا از نگاه این مدعیان، حقوق بشر شامل حقوق کودکان فلسطینی می‌شود؟

وی گفت: صهیونیست‌ها با واکنش طبیعی ملت فلسطین در برابر این همه ظلم و ستم‌ مواجه هستند و امروز فلسطینیان مظلوم‌ترین ملت در جهان هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امروز فریاد شجاعت و مظلومیت فلسطینان را می‌شود از چهره غرق به خون کودکان فلسطینی دید و چهره نفاق مدعیان دروغین مدافع حقوق بشر را آشکارتر از همیشه شاهدیم.

ارتش صهیونیستی تمام توان خود را علیه یک ملت مظلوم به کار گرفته است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه  در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی بیان کرد: در روز جهانی غذا هستیم و میبینیم که صهیونیست‌ها کودکان مظلوم فلسطینی را از دسترسی به نیازهای اولیه خودشان محروم کردند. ارتش صهیونیستی تمام توان خود را علیه یک ملت مظلوم و منطقه محاصره شده به کار گرفته است.

وی بیان داشت: جای بسی تاسف است که کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشرند و با این شعار پیگیر اهداف سیاسی خود هستند، امروز چشمان خود را بر تصاویر منتشر شده از غزه بستند. آیا می‌بینید که در این منطقه چه می‌گذرد؟ آیا این کودکان در قاموس غرب و رژیم‌هایی که حمایت از صهیونیست‌ها را در اصول ثابت سیاست خارجی خود قرار دادند، حقوقی ندارند؟ آیا حقوق بشر شامل حال فلسطینیان هم می‌شود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آیا برخورداری از حقوق اولیه و طبیعی انسانی، شامل حال این ملت مظلوم هم می‌شود؟ حامیان رژیم صهیونیستی باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند. امروز از چهره منافق این افراد پرده برداشته شده است.

کنعانی افزود: آیا غربی‌ها کمیته حقیقت‌یاب در این خصوص تشکیل می‌دهند؟ آیا رژیم صهیونیستی را در محاکم بین المللی محاکمه خواهند کرد؟ امروز مسئولیت حامیان صهیونیست‌ها به‌اندازه خود نیروهای این رژیم در جنایات صورت گرفته یکسان است.

وی افزود: این مسئولیت دولت‌ها و مجامع بین‌المللی است که از فلسطین حمایت کنند و ایران هم به عنوان کشوری مسئول و متعهد به پیگیری‌ مظلومین در جهان، حمایت از فلسطینیان را در دوران مختلف و سالیان متمادی مورد پیگیری قرارداده است. در موضوعات اخیر هم ایران تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی خودش را افزایش داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اولویت اول پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه است و قطع بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌های حیاتی  و گسیل اینکه کمک‌های انسانی به سمت غزه است. متأسفانه امروز آمار تکان دهنده‌ای را از شهدای فلسطینی که اکثرا زنان و کودکان هستند را شاهدیم‌.

کنعانی با بیان اینکه این موضوعات نیازمند توجه جهانی است، گفت: ایران هم تلاش‌های دیپلماتیک خودش را از ابتدا آغاز کرد و تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه با کشورهای اسلامی و منطقه‌ای، کشورهایی که در شورای امنیت صاحب نقش هستند از جمله‌ روسیه و چین، تماس و مکاتبه با دبیرکل سازمان ملل و تاکید بر مسئولیت آن سازمان و شورای امنیت، نامه ابتکار عمل ایران مبنی بر ضرورت برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی و اعلام آمادگی برای میزبانی از این نشست را در این مدت داشتیم.

وی بیان کرد: همچنین وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد دیداری داشتند که در حاشیه سفر منطقه‌ای وزیر صورت گرفت.

سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه در راستای حمایت ایران از مردم فلسطین بود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه در راستای حمایت ایران از مردم فلسطین بود، اظهارداشت: دیدار با مقامات کشورهای همسایه و رهبران گروه‌های مقاومت را در این سفر داشتیم که به منظور پایان دادن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

اجلاس سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه در جده برگزار می‌شود

کنعانی افزود: آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان هم از ظرفیت دیپلماسی عالی استفاده کردند و تماس های خوبی را با مقامات عالی برخی کشورها انجام دادند و در نتیجه گفتگوهای انجام شده قرار شد اجلاس سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در سطح وزاری امور خارجه در جده برگزار شود.

وی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از وزرای امور خارجه برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کردند و فرصت مناسبی است که توجه کشورهای اسلامی به صورت ویژه به سمت تحولات در فلسطین معطوف شود و تلاش‌های دیپلماتیک ایران در این ارتباط همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مستند سازی این جنایات یک ضرورت است که سازمان های بین المللی و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند نقش خویی را ایفا کنند. در بازه زمانی آینده نزدیک می‌تواند این مستند سازی‌ها به صورت جدی پیگیری شود تا جنایتکاران صهیونیستی در محاکم بین المللی مورد محاکمه قرار بگیرند.

طوفان الاقصی خط بطلانی بر روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است

وی افزود: امروز مقاومت فلسطین نشان‌داد که از توانایی لازم برای مقابله با نیروهای رژیم صهیونیستی برخوردار است و این مسأله و تحولات اخیر می‌تواند خط بطلانی بر موضوع روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشد.

کنعانی ادامه داد: ما به دنبال جلب حمایت حداکثری برای موضوع فلسطین هستیم و تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده‌ایم. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم نقش کلیدی‌ در این حوزه دارد و آنها باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند و مذاکرات ما با روسیه و چین به عنوان اعضای دائمی این شورا هم در این راستا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: همه نگران گسترده شدن بحران هستیم و ما هم در این چارجوب مشورت‌های خود را با کشورهای مختلف انجام می‌دهیم و امیدواریم که جامعه جهانی به مسؤولیت خود در این بازه زمانی عمل کند.

وی گفت: ما معتقدیم دلیل اصلی بحران و تنش در منطقه، اشغالگری است و تا زمانی‌که اصل اشغال وجود دارد و عده‌ای از آن حمایت می‌کنند، تنش و ناامنی در منطقه هم وجود دارد.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حقوق ملت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و از آن حمایت می‌کند، اظهارداشت: اینکه عده‌ای چشم خود را بر ظلم ببندند شیوه درستی نیست چرا که اگر آنها که فکر می‌کنند صلح و امنیت منطقه را خواهان هستند باید ابتدا ریشه بحران در منطقه را بشناسند.

وی ادامه داد: آنچه در غزه رخ داد جنایت جنگی است. قطع آب و ممانعت از ورود دارو و تجهیزات پزشکی توسط این رژیم انجام می‌شود و این اقدامات با واکنش ملت فلسطین مواجه خواهد شد. شاهد حضور چشمگیر و گسترده ملت‌‌هایی هستیم که در شهرها و کشورهای مختلف به حمایت از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت جنایت صهیونیست‌ها تظاهرات برگزار کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: تداوم این رویکرد وحشیانه می‌تواند فضای منطقه‌ای را ملتهب و شرایط را از کنترل خارج کند. در صورت استمرار چنین سیاست غیرانسانی همه احتمالات وارد است. ملت فلسطین حق دفاع از خود را دارد. مقاومت در منطقه چشم خود را به روی جنایات صهیونیست‌ها نخواهد بست. این وضعیت می‌تواند شرایط را در منطقه از کنترل خارج کند.

دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای آمریکایی‌ها درباره مداخله نظامی ایران در غزه گفت: خیلی به اظهاراتی از این دست وقعی نمی‌نهیم. آنچه انجام شد اقدام جریان‌های مقاومت فلسطین در واکنش به جنایات مستمر صهیونیست‌‌ها بود. طرح موضوعاتی از این دست با انگیزه‌های سیاسی و واهی و تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی در خصوص حمایت بی چون و چرای رژیم آمریکا از این رژیم در حملات جاری علیه ملت مظلوم غزه و فلسطین است و دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد، این دولت است که با تمام توان در حمایت از این رژیم در مقابل ملت فلسطین قرار گرفته است. گسیل ناوگان نظامی به آب‌های منطقه‌ای معنایی جز حمایت یک طرفه و یکجانبه از ظالم در مقابل مظلوم ندارد. هر طرفی از این رژیم در جنایات کنونی حمایت کند به همان میزان مسؤولیت بین‌المللی دارد و باید پاسخگوی حمایت‌های خود از این رژیم باشد.

عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی غیرقابل قبول است

وی در پاسخ به سؤالی درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام از نظر ما غیرقابل قبول است و گفتیم این اقدام کمکی به تحکیم ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. بارها گفتیم راهبرد رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد ناامنی است. آنانی که فکر می‌کردند عادی سازی روابط با این رژیم می‌تواند بازدارنده جنایات آنها علیه ملت فلسطین باشد آنچه در حال رخ دادن است نشاندهنده آن است که تصورات آنها درست نبوده است. اگر گمان می‌کردند در پرتو ایجاد روابط با رژیم می‌توانستند امنیت خود را تامین کنند شاهدند که این رژیم از تامین امنیت خود ناتوان است.

کنعانی ادامه داد: حرکت برخی‌ به سمت عادی سازی روابط با این رژیم تاثیری بر تصمیم ملت فلسطین و اراده آنها برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادی سرزمینشان نخواهد داشت. ملت فلسطین اخیر نشان داد که از اراده و خواست و توان و قدرت لازم برای مقابله با اقدامات ضد انسانی این رژیم برخوردار است و در تلاش برای آزادسازی سرزمین خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. این ملت فلسطین است که نسبت به سرنوشت خود تصمیم می گیرد و آن را رقم خواهد زد.

رایزنی‌ها با چین و روسیه نسبت به تحولات در فلسطین

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌ها با چین و روسیه گفت: با نگاه به ضرورت جلب توجه بیشتر نسبت به تحولات در فلسطین از تلاش‌های دیپلماتیک  دریغ نخواهیم کرد. گفت‌وگوهای مختلفی را وزیر خارجه با همتایان در کشورهای مختلف انجام داد. در این زمینه نقش شورای امنیت سازمان ملل کلیدی است و در قبال صلح و امنیت بین‌المللی مسؤولیت دارد و باید به آن عمل کند. گفت‌وگو با وزرای خارجه روسیه و چین با نگاه به اهمیت نقش این دو کشور در عرصه بین‌الملل و عضویت آنها در شورای امنیت است. همه معتقدند شرایط بسیار حساس و نگران کننده است و در صورت عدم مدیریت بحران دامنه بحران می‌تواند فراتر از مرزهای فلسطین گسترش یافته و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کند. کشورها مسؤولیت دارند و با کشورهای مختلف به مشورت‌های خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه جامعه جهانی مسؤولانه‌تر و قوی‌تر عمل کند.

ایران حقوق ملت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و حمایت می کند

وی در پاسخ به سؤالی گفت: دلیل اصلی و ریشه بحران در منطقه، اشغالگری و شکل گیری یک رژیم نامشروع و جعلی و اشغال سرزمینی که متعلق به دیگران و ملت دیگر است. تا زمانی اصل اشغال در منطقه وجود دارد و عده‌ای از رژیم اشغالگر حمایت می‌کنند بحران در منطقه وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران حقوق ملت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و از حق ملت فلسطین حمایت می‌‌کند. اینکه عده‌ای چشم خود را به روی جنایات رژیم صهیونیستی ببندند، قابل قبول نیست. کسانی که مایلند به روایت‌‌های یکجانبه حقایق را وارونه جلوه دهند می‌توانند چنین روایتی را داشته باشند و این روایت کمک کننده نیست.

دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه در دوحه

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه هم گفت: این مقاومت است که باید در ارتباط با مسائل خودش تصمیم بگیرد. گروه‌های فلسطینی مقاومت را حق طبیعی خود می‌دانند و اعلام کردند آنچه انجام دادیم پاسخی طبیعی به جنایات مستمر صهیونیست‌هاست و اینکه بارها به این رژیم هشدار دادیم که دست از ترورهای سازمان یافته بردارند و حقوق ملت فلسطین را محترم بشمارند و دست از هتک حرمت مسجدالاقصی بردارند. اینکه در ارتباط با روند عادی چه اقدامی قرار است انجام دهند مربوط به گروه‌های مقاومت است که متناسب با نیاز خود تصمیم می‌گیرند. آنچه مقاومت انتظار دارد و به ما منتقل کردند این است که جامعه بین‌المللی و کشورهای اسلامی تلاش کنند به جنایات صهیونیست‌ها علیه شهروندان فلسطینی و غزه پایان دهند و محاصره انسانی برداشته شود و قطع آب و سوخت برداشته شود و کریدور انسانی برای چندین هزار مجروح در غزه ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: از مقاومت شنیدیم که ما برای ادامه مقاومت و ایستادگی هیچ مشکلی نداریم و مقاومت تا مدت‌های طولانی از توان نظامی برای استمرار مقاومت در میدان برخوردار است ولی این رژیم صهیونیستی که جنگ را به صحنه نبرد علیه شهروندان کشانده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: انتظار داشتند در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی موضع حمایتی از ملت فلسطین اعلام شود. به روایت یکجانبه‌ای که هم صهیونیست‌ها و حامیان آنها تلاش کردند ترویج دهند و با اخبار دروغین تلاش کردند مقاومت را به عنوان گروه تروریستی نشان دهند، اشاره کردند.

کنعانی ادامه داد: ایران در عمل نشان داده از حمایت از مقاومت هیچگاه شانه خالی نکردیم و این مسؤولیت همه کشورهای اسلامی و غیراسلامی است که از مقاومت به عنوان مقاومت مشروع حمایت کنند. بارها گفتیم از مقاومت و حق مردم فلسطین در راستای آزادسازی سرزمین خود حمایت می‌کنیم. حمایت از مردم غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه و شکستن محاصره غزه جزو اولویت‌های ماست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه اعلام کردیم. نیاز اساسی مردم غزه و فلسطین نیازهای انسانی و دارویی و غذایی و اسکان آوارگان است. هزاران نفر در غزه آواره شده‌اند.

وی درباره اجلاس یک کمربند - راه در پکن و حضور پوتین در این نشست و نقش ایران گفت: از ابتکار کمربند - راه که می‌‌تواند به رونق تجارت در مسیر کشورهای این ابتکار شود استقبال کردیم و تلاش‌های خودمان را انجام دادیم. این ابتکارات با نگاه به منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی است و می‌تواند منافع مشترک همه کشورهای عضو و شریک این ابتکارعمل‌ها را تامین کند. این ابتکارات مورد حمایت ایران است و در این خصوص با چین هم مشورت‌ها و تبادل نظرهای خوبی داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر ایراد اتهام به ایران در عملیات طوفان الاقصی و بحث بلوکه کردن دارایی‌های آزاد شده ایران در قطر گفت: اتهامات مطرح شده باطل است و ایران در این خصوص دیدگاه‌های خود را صریح و واضح بیان کرده است. موضع ما روشن است و مقاومت فلسطین هم اعلام کرده که در این خصوص در چارچوب حق طبیعی برای دفاع از حقوق ذاتی و طبیعی خود عمل کردیم. اظهاراتی از این دست که مقام‌های آمریکایی مطرح می‌کنند با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌‌گیرد و نوعی فرار به جلو است و هدف آنها منحرف کردن افکار عمومی از جنایات رژیم صهیونیستی در صحنه فلسطین است. این جنایت با حمایت آمریکا در حال انجام است و مسؤولیت آمریکا در این خصوص روشن است.

وی گفت: در خصوص مبالغ آزاد شده ایرانی هیچ تحول جدیدی رخ نداده و این منابع متعلق به ملت ایران است و در چارچوبی که تعریف و تضمین شده در دسترس ایران است و ایران متناسب با نیاز خود از آن بهره‌برداری و استفاده خواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس آمریکا درباره احتمال دخالت نظامی آمریکا در جنگ غزه گفت: همین الان اعتقاد داریم آمریکا درگیر این جنگ از منظر نظامی هست. مقامات آمریکایی اعلام کردند که ناوگان دریایی و ناو هواپیمابر را گسیل کردند و مستقر شده و ناو دوم را گسیل می‌کنیم و در همین خصوص اعلام کردند منابع مالی را به صورت فوق العاده در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادیم و از منابع مختلف خبر رسیده که با توجه به پایان ذخایر راکتی و موشکی گنبد آهنین دفاعی صهیونیست‌ها که میزان کاربری آن را در این ایام دیدیم! آمریکایی‌ها گفتند به دلیل پایان این ذخایر مقادیر جدیدی از موشک‌ها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادیم. آمریکایی‌ها مستقیم اکنون در حال حمایت از رژیم صهیونیستی در غزه هستند. اینها برای کشورهای کمک کننده مسؤولیت آور است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره گسترش جنگ در منطقه گفت: اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها و اقدامات افراطی دولت نتانیاهو در غزه و کرانه باختری باعث واکنش مقاومت فلسطین شده است، تداوم این اقدامات جنایتکارانه می‌تواند اوضاع را از کنترل همه خارج کند. باز شدن جبهه جدید محدود به یک جبهه نمی‌تواند باشد. صهیونیست‌ها با این اقدامات خودشان را در معرض همه طرف‌هایی قرار می‌دهند که خود را در حمایت از ملت فلسطین متعهد می‌دانند. ملت‌ها در کشورهای مختلف در خیابان‌ها و در حمایت از مردم فلسطین حضور دارند. ملت‌ها ساکت نخواهند بود. گشایش جبهه به معنای گشایش جبهه از کشور دیگری نیست.

وی گفت: اقدام تحریک آمیز و جنایت جنگی واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه دارد. ملت فلسطین در دفاع از خود دست بسته نیست و ملت‌های جهان خود را نسبت به حمایت از حقوق انسان‌ها و ملت فلسطین متعهد می‌دانند و مسؤولیت اخلاقی و انسانی دارند. جنگ و درگیری و کشاندن جنگ به عرصه شهروندان زمینه بی ثباتی خواهد شد. اینکه دنبال متهم می‌گردند که این و آن وارد می‌شود . ارتکاب جنایات جنگی بی ثباتی و ناامنی و گسترش جنگ ایجاد خواهد کرد و به نفع هیچکس از جمله رژیم صهیونیستی و حامیان آن نیست.

رایزنی با مصر درباره گذرگاه رفح سؤال دیگری بود که کنعانی در این باره هم گفت: گذرگاهی که امکان گسیل کمک‌های انسانی دارد این گذرگاه است. فشار صهیونیست ها زیاد است که اجازه ندهند از این گذرگاه کمک‌های انساندوستانه منتقل شود. دولت مصر در تلاش است و از فشارها بر دولت مصر مطلعیم. وضعیت انسانی غزه وضعیت خاصی است و انتظار به حق مردم غزه است که کمک‌های انسانی ارسال شود. با مصر صحبت کردیم و با صلیب سرخ هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. ارتباط ایران با صلیب سرخ جهانی برقرار است. در بیروت هم امیرعبداللهیان با نماینده دبیرکل گفت وگو و آمادگی خود را برای ارسال کمک‌ها اعلام کردیم. امیدواریم دولت مصر فارغ از فشارهایی که به آن وارد می‌شود با همکاری کشورهای اسلامی کمک‌های انسانی به غزه ارسال و کریدور انسانی باز شود که مجروحان بد حال غزه به مناطق درمانی دیگر کشورها منتقل و درمان شوند.

وی درباره احیای روابط با مصر اظهار داشت: سفر انجام شده از ایران در چارچوب شرکت در اجلاس صندوق توسعه اسلامی بود و در همان چارچوب گفت‌‌وگوی دوجانبه با همتای مصری انجام داد. همکاری‌های اقتصادی و تجاری در سطوح مختلف وجود داشته است و سوابق این همکاری‌ها به چندین دهه گذشته برمی‌‌گردد. علاقه‌مندی مشترک وجود دارد که منطبق با سوابق همکاری‌‌های مشترک است و اینکه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تقویت یابد و در این خصوص اتفاق نظر دارد و در روند پیگیری‌های آتی ما را به سمت همکاری‌های بهتری رهنمون خواهد کرد.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس نیست، علیه ملت فلسطین است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این جنگ را تا نابودی حماس ادامه می‌دهد نیز بیان کرد: جنگ جاری جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس نیست، علیه ملت فلسطین است. در مقاومت علیه این رژیم حماس تنها نیست و گرو‌های مقاومتی حضور دارند که در اصل مقاومت متفق القول هستند. صحنه جنگ دو نیروی نظامی نیست. آنچه اکنون شاهدیم تحمیل جنگ از سوی رژیم صهیونیستی علیه شهروندان غزه است.

به کارگیری تسلیحات غیرمجاز از سوی رژیم صهیونیستی و مستندسازی پیگیری استفاده از این سلاح‌ها سؤال دیگری بود که در این نشست پرسیده شد و کنعانی گفت: این اولین بار نیست که این رژیم در جنگ‌های منطقه‌ای از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: به دفعات متوالی این رژیم از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده و اینها مستند است و وجود دارد. در مجامع بین‌المللی کشورهایی هستند که با استفاده از نفوذ و قدرت و توانشان به صورت غیرقانونی مانع پیگرد حقوقی صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی هستند. در صورت مستندسازی در محاکم بین‌المللی قابلیت پیگیری دارد.

رژیم صهیونیستی جنگ را به شهرها کشانده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه اگر رژیم صهیونیستی به غزه حمله زمینی کند آیا ایران حمایت نظامی از مقاومت خواهد داشت؟ گفت: مقاومت در حوزه دفاع از خود قدرتمند و توانمند است و به دلیل همین قدرت و توان است که تاکنون این رژیم از مواجهه مستقیم با مقاومت اجتناب کرده و جنگ را به شهرها کشانده است.

کوچ دادن اجباری ساکنان غزه هم سؤال دیگری بود که از کنعانی پرسیده شد ، وی گفت: آنهایی که باید این سرزمین را تخلیه کنند اشغالگرانی هستند که از جاهای دیگر وارد این سرزمین شده و آن را اشغال کردند.

صلح و ثبات در منطقه قفقاز برای ایران مهم است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات بلینکن مبنی بر حمله نظامی آذربایجان به ارمنستان گفت: آذربایجان باید در این خصوص پاسخ دهد. آنچه برای ما مهم است صلح و ثبات در منطقه قفقاز است.حل مسائل دو کشور از مسیر سیاسی بهترین مسیر است. مهمترین سازوکاری که می‌تواند به حل و فصل مشکلات دو کشور بینجامد سازوکارهای منطقه‌ای است.

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دیدار امیرعبداللهیان با الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در بغداد گفت: گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و تمرکز گفت‌وگوها بر موضوع فلسطین و شرایط جاری در غزه بود و درباره برخی موضوعات دوجانبه و از جمله اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور توضیحاتی داده شد. مشاور امنیت ملی عراق در این خصوص اقدامات به عمل آمده را توضیح داد و بر عزم و اراده دولت عراق برای تکمیل اقدامات در چارچوب توافق تأکید جدی کرد و اینکه دولت عراق متعهد به تکمیل این روند است و کمیته مشترکی که اکنون ناظر بر اجرای توافق است در نشست‌های دوجانبه در حال پیگیری هستند و گام‌های تکمیلی برای اجرای آن برداشته خواهد شد.

دیدار و گفت و گو امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله درباره فلسطین

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار المنار درباره دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز بیان کرد: همواره مشورت‌هایی را با منطقه با دولت‌های منطقه و رهبران مقاومت داریم و شرایط کنونی ایجاب می‌کرد این مشورت در این مرحله انجام شود.در چارچوب سفر به لبنان هم با مقامات دولت لبنان و سید حسن نصرالله دیدار و گفت‌وگو شد.

وی بیان کرد: گفت‌وگوهای انجام شده در این سفر ناظر بر شرایط و ارزیابی وضع موجود و نحوه کمک به ملت فلسطین در استمرار مقاومت و پایان دادن به تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی بود. مقاومت و رهبران مقاومت نسبت به توانایی مقاومت در صحنه فلسطین برای پایدای و مدیریت صحنه جنگ تأکید داشتند. تردیدی وجود نداشت که مقاومت فلسطین مقتدر و توانمند است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: مطالبه رهبران مقاومت از ایران این بود. اسماعیل هنیه و مدیران ارشد جنبش حماس در گفت‌وگو در دوحه بر این خواسته تأکید داشتند که کمک کنید صهیونیست‌ها جنایات خود را علیه شهروندان متوقف کنند. ملت فلسطین اولین قربانی است و دولت خودگردان فلسطین مسؤولیت دارد که استیفای این حقوق را نمایندگی کند.کشورهای اسلامی به عنوان حلقه اول کشورهای دارای مسؤولیت هم برای دفاع از ملت فلسطین و هم مقدسات دینی و اسلامی مسؤولیت دارند. مجامع بین المللی مسؤولیت دارند و اینها مسؤولیت‌های جمعی است.امیدواریم در قالب اجتماعاتی که شکل می‌گیرد به ویژه سازمان همکاری اسلامی تدابیری اتخاذ شود که حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد.

خبرنگاری درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران د ر۱۸ اکتبر سؤال کرد و گفت: ۲۶ مهر پایان این بخش از محدودیت‌هاست و دیدگاه خود را در آن زمان بیان می‌‌کنیم.

کدخبر: 937483 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟