واکنش کشورها و بازتاب جهانی به ضرب‌الاجل اسرائیل برای تخلیه غزه

جان کربی ،  در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «این افراد در مدت زمان بسیار کوتاهی جابجا می‌شوند. ما می‌دانیم که آن‌ها چه می‌خواهند انجام دهند و چرا تلاش می‌کنند این کار را انجام دهند. آن‌ها تلاش می‌کنند جمعیت غیرنظامی را از حماس جدا کنند. »

 

ضرب‌الاجل اسرائیل برای خروج ۱.۱ میلیون نفر از شمال غزه

سازمان ملل می‌گوید اسرائیل دستور تخلیه ۱.۱ میلیون نفر از شمال غزه را ظرف ۲۴ ساعت صادر کرده است.سازمان ملل اعلام کرد که ارتش اسرائیل به آنها گفته است که حدود ۱.۱ میلیون فلسطینی در غزه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده به جنوب غزه نقل مکان کنند.

اردوغان: درخواست اسرائیل برای جابجایی غیرنظامیان غزه‌ غیرقابل قبول است

رئیس جمهوری ترکیه درخواست اسرائیل برای خروج تمام غیرنظامیان در شهر غزه را «غیرقابل قبول» توصیف کرد. رجب طیب اردوغان ، افزود: مجبور کردن جمعیت غزه به مهاجرت در ۲۴ ساعت غیرقابل قبول است.رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در جمع سران کشورهای آفریقایی دراستانبول گفت: قطع آب، برق و غذا برای دو میلیون نفر که در ۳۶۰ کیلومتر مربع خاک گیر افتاده‌اند مغایر با حقوق بشر است.وی تاکید کرد: «غزه قربانی و مظلوم است »

اردوغان همچنین گفت که در هماهنگی با مصر در حال مذاکره برای آزادی گروگان‌ها در غزه است.

عربستان: دستور تخلیه شمال نوار غزه را کاملا رد می‌کنیم

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور تخلیه شمال نوار غزه از سوی اسرائیل را «کاملا» رد می‌کند.

واکنش کشورها و بازتاب جهانی به ضرب‌الاجل اسرائیل برای تخلیه غزه

جوزپ بورل: نقل مکان ۱.۱ میلیون نفر از شمال غزه غیر واقع بینانه است

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا گفت: «ضرب الاجل ۲۴ ساعته اسرائیل برای نقل مکان ۱.۱ میلیون نفر در شمال غزه به جنوب آن کاملا غیر واقع بینانه است. »

سازمان جهانی بهداشت: تخلیه گسترده شمال نوار غزه فاجعه‌بار خواهد بود

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه هشدار داد که تخلیه گسترده شمال نوار غزه از ساکنانش برای بیماران «فاجعه‌بار» خواهد بود.به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد بیمارستان‌های جنوب باریکه غزه ظرفیت پذیرش بیماران جدید ندارند.

گوترش: حتی جنگ هم قواعدی دارد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در آستانه برگزاری نشست شورای امنیت ملل درباره جنگ بین اسرائیل و حماس گفت: «حتی جنگ هم قواعدی دارد. »

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که نظام درمانی در نوار غزه در آستانه «فروپاشی» است. وی افزود که سردخانه‌ها در این باریکه ظرفیت پذیرش اجساد بیشتر ندارند و ساکنان با «بحران آب» هم روبرو هستند.آنتونیو گوترش تاکید کرد که از غیرنظامیان نباید به عنوان «سپر انسانی» استفاده شود.

نروژ: محاصره کامل غزه «غیرقابل قبول» است

نروژ محاصره «غیرقابل قبول» نوار غزه از سوی ارتش اسرائیل را محکوم کرد.آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ در گفت‌وگو با رادیوی دولتی کشور اعلام کرد: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند اما آن‌ها نمی‌توانند به همه ابزارهای ممکن متوسل شوند. » وی افزود: «من محاصره غزه را محکوم می‌کنم. برقراری محاصره کامل از جمله قطع دسترسی به برق، آب، غذا و سایر کالاهای ضروری غیرقابل قبول است. »

شورای پناهندگان: درخواست اسرائیل مبنی بر نقل مکان اجباری شهروندان غزه جنایت جنگی است

شورای پناهندگان که در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی فعالیت می‌کند، درخواست اسرائیل برای ترک خانه‌های ۱.۲ میلیون نفر از مردم غزه را جنایت جنگی توصیف کرد.

یان اگلاند، دبیرکل این نهاد نروژی در بیانیه‌ای گفت: «درخواست ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه ۱.۲ میلیون غیرنظامی در شمال غزه در عرض ۲۴ ساعت به جنوب آن نقل مکان کنند بدون هیچ گونه تضمین برای امنیت یا بازگشت به منزله جنایت جنگی انتقال اجباری است. این موضوع باید متوقف شود. »

واکنش حماس : تبلیغات دروغین است، خانه‌های خود را ترک نکنید

سلامه معروف، رئیس سرویس مطبوعاتی حماس گفت اطلاعیه اسرائیل در خروج غیرنظامیان غزه به سمت جنوب «تبلیغات دروغین» است.  وی آن را به‌منظور آسیب رساندن به «انسجام داخلی» توصیف کرد و از مردم غزه خواست در دام بازی اسرائیلی‌ها نیافتند.

حماس نیز در بیانیه‌ای به ساکنان غزه گفت: «در خانه‌های خود بمانید و در مقابل این جنگ روانی نفرت‌انگیز که از سوی اشغالگران به راه انداخته شده است، محکم بایستید. »

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین:  اسرائیل در نوار غزه در حال «نسل‌کشی» است

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه اسرائیل را متهم به ارتکاب «نسل‌کشی» در غزه کرد.سخنان محمد اشتیه در جریان یک نشست خبری در رام‌الله بیان شد. حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه از هفت روز پیش و به دنبال حملات گروه حماس به این کشور آغاز شده است.

 مخالفت محمود عباس با فرمان ارتش اسرائیل برای خروج ساکنان غزه

محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از دستور ارتش اسرائیل برای خروج بیش از یک میلیون نفر از شمال نوار غزه، نسبت به آوارگی گسترده فلسطینی‌ها هشدار داد و آن را با تبعید سال ۱۹۴۸ مقایسه کرد. وی تاکید کرد که با آوارگی فلسطینیان از نوار غزه مخالف است زیرا به منزله [روز] نکبت دوم است.

این موضوع اشاره به آواره شدن حدود ۷۶۰ هزار فلسطینی دارد که در طول جنگ ۱۹۴۸ که مصادف با ایجاد کشور اسرائیل بود از سرزمین‌های خود گریختند یا اخراج شدند. این روز را فلسطینی‌ها و شماری از کشورهای منطقه «روز نکبت» نامگذاری کرده‌اند.

هزاران نفر از ساکنان نوار غزه در حال فرار به جنوب این منطقه هستند

گزارش‌ها از نوار غزه حاکی است که هزاران نفر از ساکنان به دنبال هشدار ارتش اسرائیل در حال فرار به جنوب این منطقه هستند.

 بنا به این گزارش‌ها ساکنان مناطق شمالی نوار غزه با خودرو، موتورسیکت، کامیون و یا پای پیاده به جنوب این منطقه ۳۶۲ کیلومتر مربعی می‌گریزند. گروه حماس با تخلیه شمال نوار غزه که ارتش اسرائیل ضرب الاجلی ۲۴ ساعته برای آن تعیین کرده مخالفت کرده است. گفتنی است ، منطقه غزه  بیش از 2 میلیون نفر جمعیت دارد. این منطقه کمتر از 400 کیلومتر مربع مساحت و به شکل مستطیل ایستاده و کشیده است.

منطقه غزه از شمال و شرق در محاصره زمینی اسرائیل است. در غرب هم به دریای مدیترانه ساحل دارد که اسرائیل این منطقه را هم کاملا بسته است. منطقه غزه تنها در جنوب با مصر هم مرز است. مصر نیز مرز را به طور کامل بسته است.

به نوشته یورونیوز ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای خواستار خروج تمام غیرنظامیان شهر غزه از خانه‌هایشان شد و اعلام کرد که آن‌ها برای امنیت و حفاظت از جان خود به منطقه «وادی غزه» در جنوب بروند. ارتش اسرائیل اضافه کرد که تنها زمانی این افراد مجاز به بازگشت به شهر غزه خواهند بود که اعلامیه دیگری صادر شود.

منبع : عصر ایران

کدخبر: 936774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟