عراق به دنبال افزایش ارتباطات علمی با ایران

ایهاب ناجی العتابی در نخستین در نشست مشترک فناوری و نوآوری دو کشور ایران و عراق در پارک علم و فناوری خراسان  اظهار کرد: وزارت علوم و تحقیقات عراق سیاست‌های موفقی در سال‌های اخیر داشته است  و سعی در استقلال در تولید و بالابردن کیفیت خدمات و نوآوری و ابتکار و همکاری‌های بین المللی از اهداف مهم کشور عراق است.

وی ادامه داد: بر همین اساس این وزارتخانه در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی سیاستهای موفقی را در زمینه تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی و اجرا کرد زیرا هدف ما استقلال در تولید و افزایش کاربردی آموزش در مسیر نوآوری است. بر اساس این رویکرد افزایش تعاملات و آموزش بین‌المللی در مسیر رفع نیازهای کشور در حال پیگیری است.

ایهاب ناجی العتابی افزود: کشور عراق برنامه ریزی‌های کلانی در زمینه صنایع کشاورزی و غذایی داشته و در صدد ایجاد فرصت های شغلی به خصوص بعد از ورود تکنولوژی در کشور برای خدمت به جامعه و ارتقاع دانشگاه‌ها دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری عراق در نظر دارد با ایجاد تعاملات با جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های عمیق‌تری در جهت توسعه فناوری و دستیابی به تکنولوژی را آغاز کند.

همچنین در این جلسه محمد علی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ایران این است اقتصاد مبتنی دانش را بنیانگذاری کند. این موضوع به ما کمک می‌کند در جامعه بین المللی نیاز‌های های خود را مستقل برطرف کنیم و در بازار‌های جهانی حضور یابیم.

به گفته وی، در واقع در پارک‌های علم و فناوری هم نیاز‌های کلان کشور رفع می‌شود و هم  از ایده‌های کوچکی که می‌تواند در بازار کشور سهم داشته باشد حمایت می‌شود.

سعود میرزائی، رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: یکی از رویکردهای دولت سیزدهم، افزایش دیپلماسی علمی و فناوری است و با تاکید ریاست محترم جمهور در زمینه تبادل فناوری با کشورهای همسایه و منطقه گام‌های بزرگی برداشته شده است.

وی افزود: ماموریت های ویژه "افزایش رفاه اجتماعی" و "ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان" و همچنین "توسعه فناوری بر اساس نیازهای کشور و ظرفیت موجود" تا رسیدن به استقلال فناوری در دستور کار این پارک قرار گرفته و برای تحقق آنه‌ا برنامه ریزی شده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: بیش از 12 مرکز رشد و پردیس تخصصی با توجه به ظرفیت هر منطقه در استان خراسان رضوی ایجاد شده است و توانایی صادرات هوش مصنوعی، صنایع معدنی، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی بخشی از فناوری‌هایی است که توسط شرکت‌های این پارک قابل انجام است.

کدخبر: 935859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟