دسترسی بدون مانع بانک مرکزی به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار / گشایش ارزی دیگری هم در راه است

اموال و دارایی ارزی بانک مرکزی کشورمان نزد موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با اعتراض و پیگیری‎های حقوقی کشورمان در نهایت، طی چند روز گذشته  دیوان عالی کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلایل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داد و رای قبلی دادگاه این کشور را نقض کرد.

گفتنی است، با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی، در مقطع کنونی موانع قضایی جهت دسترسی به دارایی‌های ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار برطرف شده و این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی ایران قرار گرفته است.

خبر خوش دسترسی بانک مرکزی کشورمان به منابع ارزی‎ در لوکزامبورگ در حالی است که چند هفته قبل نیز در پی دیپلماسی اقتصادی دولت و بانک مرکزی، کلیه منابع غیرقابل دسترس ایران در کره جنوبی ـ که در حساب‌های دو بانک کره‌ای و شعبه سئول بانک ملت در کره جنوبی نگهداری می‌شد ـ به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد.

رئیس کل بانک مرکزی نیز اواخر شهریورماه اعلام کرد: نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب شش بانک ایرانی نامبرده فعال و امروز نیز معادل ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدوخان  قطر واریز شد. فرزین تاکید داشت: همه منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در راستای تقویت ریال استفاده می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی در مورد آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی، تصریح کرد: شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش وون به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می‌یابد. فرزین همچنین گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است و در صورت تحقق قطعی نتایج آن اعلام می‌شود.

پیش از این نیز در خردادماه با سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به مقر صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن و رایزنی با رئیس این صندوق، امکان استفاده از معادل ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه (SDR) کشورمان نزد صندوق فراهم شده بود.

حالا با اعلام رسمی خبر دسترسی بانک مرکزی به ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی‎ ایران در لوکزامبورگ از سوی بانک مرکزی کشورمان، گام مهم دیگری در راستای آزادسازی منابع ارزی ایران برداشته شد و پس از کره جنوبی، گشایش ارزی به ایستگاه لوکزامبورگ رسید. این در شرایطی است که پیشتر اعلام شده بود، مذاکرات برای آزادسازی سایر منابع کشور هم از جمله منابعی است که در بانک TBI عراق در حال پیگیری است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در این زمینه گفته بود، از ۲۳ میلیارد دلار ذخیره شده در خارج از کشور، حدود ۶ میلیارد دلار آن از کره جنوبی وصول شده و همچنین از فراهم شدن مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر هم خبر داده بود؛ بنابراین، گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد که پس از آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی (حدود ۶ میلیارد دلار) و حالا لوکزامبورگ (۱.۷ میلیارد دلار)، گام بعدی مذاکرات فنی و سیاسی برای آزادسازی منابع ارزی ایران در بانک TBI عراق است.

منبع : تابناک

کدخبر: 935032 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟