امروز در میان مسلمانان کسی در ضرورت وحدت شک ندارد/ وحدت بازی برد-برد است و قرار نیست طرفین در هم ذوب شوند

بخشی ازسخنان حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی را بخوانید :

یادگار امام در ادامه گفت : امروز در میان مسلمانان به جز جریانات تکفیری بعید است کسی در ضرورت وحدت شک داشته باشد. امروز باید در خصوص موانع و چرایی عدم تحقق وحدت سخن گفت.

وقتی در ابتدای انقلاب پیشنهاد هفته وحدت که خدا بانیان آن را رحمت کند، به امام داده شد، برخی با وحدت مخالف بودند اما امروز کسی در آن شک ندارد.

وحدت بازی برد-برد است ، قرار نیست طرفین در هم ذوب شوند. لذا تا وقتی یکی از آنها آمادگی نداشته باشد، وحدت به معنای نابودی یک طرف است. وحدت یک حرکت دوطرفه است.

 وی افزود : چرا اندیشمندان، حاکمان و… آنگونه که لازم است در این مسیر گام برنمی‌دارند؟ یکی از دلایل، احتمال به خطر افتادن منافع یکی از طرفین است. امروز وحدت امت اسلامی بیش از همه نیازمند تلاش اندیشمندان است و دردمندان دین بیش از هرکس باید در مورد آن سخن بگویند.

 برخی ممکن است نگران از بین رفتن منیت های خود باشند و بگویند در صورت وحدت پس «من» کجا می‌روم؟

باید بپذیریم که «حقیقت» از چنان بداهتی برخوردار نیست که همه باید آن را بپذیرند. گوهر حقیقت در نزاع های مذهبی ما از چنان بداهتی برخوردار نیست که در صورت مخالفت، یکدیگر را متهم به نفهمی یا عناد کنیم.

یادگار امام در ادامه گفت : یکی دیگر از راههای رسیدن به وحدت، این است که باید به جوهر دین، یعنی اخلاق، توجه کنیم. باید موانع وحدت را از درون برداریم. مراقب تندروی ها باشیم .

اگر دوست ما یک گام به وحدت برداشت ما هم باید برداریم. مانند برقراری مجدد رابطه ایران و عربستان که قطع آن در گذشته کار غلطی بود و مسیر جدید باید ادامه یابد و میان بقیه کشورهای اسلامی هم انجام شود.

منبع : جماران

کدخبر: 933515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟