کره‌ جنوبی احتمالا باید مابه‌التفاوت پول آزاد شده ایران را بپردازد / 105پرونده منافقان آماده صدور رای در دادگاه است

به گزارش رکنا، به نقل از ایرنا، محمد دهقان روز چهارشنبه در حاشیه حیاط دولت در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به اینکه پرونده استرداد منافقان در چه مرحله است، با اظهار تاسف گفت: در سال‌های گذشته این کار انجام نشده و تعجب برانگیز است که چرا در این سال های طولانی با این همه جنایاتی که منافقان انجام دادند، در محاکم ما محاکمه نشدند و حکم بر علیه آنها صادر نشده بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: در این دولت با پیگیری‌هایی که انجام شده تعداد ۱۰۵ پرونده منافقان آماده و در دادگاه است تا رای صادر شود.

دهقان در ادامه گفت:  اقدامات حقوقی بابت احقاق حقوق مردم نسبت به خسارت‌های مادی و معنوی که افراد سازمان منافقین در اثر ترورها و جنایاتی که نسبت به مردم وارد کردند، بعد از صدور رأی انجام خواهد شد  و منتظر صدور رای دادگاه هستیم.

وی افزود: آن مواردی که قابل شناسایی و اجرا باشد، حتما پیگیری می‌کنیم و این ارایی که در محاکم داخلی صادر و قطعی می‌شود به عنوان بخش حقوقی بین الملل پیگیری خواهیم کرد تا آرا در خارج کشور به مرحله اجرا دربیاید.

به گزارش مشرق، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور همچین گفت: پس از آنکه وجوه ما از کره جنوبی آزاد شد، این مسئله مطرح شده که آیا با توجه به اینکه کره مانع انتقال وجوه ما در زمان مناسب شده و قیمت پول کره کاهش پیدا کرده و جمهوری اسلامی ایران بابت این کاهش ارزش پول خسارت دیده، این بحث مطرح شد که دوباره کارشناسی انجام شود.

وی افزود: ما دوستان کارشناس خود را بسیج کرده و از وکلای بین المللی هم تقاضای نظریه کرده‌ایم و بزودی در این رابطه نظر خود را اعلام می‌کنیم. اما، بدون اینکه نظر قطعی را اعلام کنیم، فکر می‌کنیم کره باید ما به التفاوت پول ما را پرداخت کند چون این کشور باعث شده که ارزش پول ما، ۷ میلیارد دلار بوده، کاهش پیدا کند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور،‌ گفت: در مدت سه سال و یا چند سالی که اجازه ندادند تا پول ما به ایران منتقل شود باید خسارت این منع را بپردازند. البته نظر قطعی را بعداً اعلام می‌کنیم و این فعلاً نظر اولیه ماست. ما این فرضیه را مطرح کردیم و آن را به وکلای بین‌المللی انتقال داده‌ایم تا در این خصوص نظر خود را اعلام کنند، اگر نظر آن‌ها مثبت بود، در این‌باره اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما تقاضای داوری درباره کره جنوبی را به مجلس ارائه داده‌ایم و در آستانه شکایت بودیم و کارهای خود را انجام داده بودیم و همه مقدمات دعوی علیه کره جنوبی را فراهم کرده بودیم منتها خوشبختانه پس از طرح موضوع دعوی، کار به نتیجه رسید و مذاکرات جواب داد و خوشبختانه اصل پول ما بر اساس پول کره جنوبی به ما بازگشته است. اما چون ارزش پول ما کاهش پیدا کرده نسبت به ما به التفاوت پول خود ادعا داریم و در حال انجام کار کارشناسی هستیم.

کدخبر: 930237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟